Fieldwork as a strategy for theoretical and practical integration. An interdisciplinary work experience

DOI:

https://doi.org/10.19137/huellas-2025-2908

Abstract

Geography has continuously updated its concepts and methodologies in alignment with the epistemological approaches that have consolidated throughout its disciplinary history. In this process, concepts such as geographic space, landscape, region, place, and territory have acquired new meanings and analytical perspectives, enabling a more complex and critical view. In the fields of teaching and research, there is a growing need to incorporate methodologies that contribute to the construction of knowledge through observation and concrete, situated experience. The purpose of this paper is to present a teaching-learning experience carried out in the subject "Introduction to Geography," part of the Geography and History programs at the Universidad Nacional del Sur. This fieldwork activity was proposed to students through a tour around some areas in the city of Bahía Blanca. The preparation for this project takes place throughout the duration of the subject, allowing for the co-construction of meaningful knowledge about the space, which enables students to critically engage with and question the observed reality. The experience is offered as an enriching proposal for spatial learning, an opportunity for interdisciplinary dialogue, and a catalyst for the development of critical research proposals.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Antonela Volonte, Universidad Nacional del Sur

Dra. en Geografía. Asistente de docencia en el Departamento de Geografía y Turismo (UNS) en las cátedras Introducción a la Geografía y Didáctica y Practica de la Geografía.

Investigadora asistente en CONICET.

María José Junquera, Universidad Nacional del Sur Departamento de Geografia y Turismo

Licenciada y Profesora de Geografía, egresada de la Universidad Nacional del Sur. Doctoranda del Programa de Posgrado del DGyT (UNS).

Ayudante de docencia en la cátedra Introducción a la Geografía (UNS - DGyT)

Maria Cecilia Martin

Doctora en Geografia.

Profesora asociada en el Departamento de Geografia y Turismo. Docente de la catedra Introducción a la Geografía.

References

Benedetti, A. (2017). Epistemología de la geografía contemporánea. Bernal: Universidad Virtual de Quilmes. Libro digital, PDF, ISBN 978-987-3706-85-1.

Blanco, J. (2009). Espacio y territorio: elementos teóricos conceptuales implicados en el análisis geográfico. En: Fernández Caso, M. V. y Gurevich, R. (Ed). Geografía: nuevos temas, nuevas preguntas. Un temario para su enseñanza. Buenos Aires: Biblos.

Bróndolo, M. (1998). “El espacio geográfico” (206-211). En La Nueva Provincia. 1898-1998 Cien años de periodismo... Bahía Blanca: La Nueva Provincia.

Brunet, R. (1982). Análisis de paisajes y semiología. En J. Gómez Mendoza (Ed.), El pensamiento geográfico (pp. 485-493). Madrid: Alianza.

Calvacanti, L. (2002). Geografía e práticas de ensino. Goiânia: Alternativa.

Cuadra, D. E. (2013). Teoría de la geografía: reflexiones en torno a la identidad de la disciplina. Perspectiva Geográfica, 18(2), 325-346.

De Rosnay, J. (1977). El Macroscopio. Hacia una visión global. Madrid: AC.

Díaz Cruz, N. (2013). El paisaje en la nueva geografía cultural y los paisajes de la globalización. En XX Congreso colombiano de Geografía. Ibagué, Tolima (Colombia).

Fernandes, S. A. S., Monteagudo, D. G., & González, X. M. S. (2016). Educación geográfica y las salidas de campo como estrategia didáctica: un estudio comparativo desde el Geoforo Iberoamericano. Biblio 3W, 21(1.155).

Folmer, O. (2021). La importancia del trabajo de campo y el desempeño profesional de geógrafas y geógrafos. En M. G. Sardi (Ed.), Introducción a la Geografía: conceptos clave, corrientes de pensamiento y la importancia del rol de geógrafos y geógrafas. Santa Rosa, La Pampa: EdUNLPam.

García, R. (2006). Sistemas complejos. Conceptos, métodos y fundamentación epistemológica de la investigación inter- disciplinaria. Barcelona: Gedisa.

García Ríos, D. (2021). Geográficamente. Manual de didáctica de la geografía con propuestas prácticas para el aula. Ed. Cartograma.

Godoy, I., y Sánchez, A. (2007). El trabajo de campo en la enseñanza de la Geografía. Sapiens. Revista Universitaria de Investigación, 8(2), 137-146.

Gómez Mendoza, J., Muñoz Jiménez, J., & Ortega Cantero, N. (1994). El pensamiento geográfico. Madrid: Alianza.

Llancavil-Llancavil, D. (2018). Trabajo de campo: producción y significancia de conocimiento geográfico. Perspectiva Educacional, 57(2), 143-162. https://dx.doi.org/10.4151/07189729-vol.57-iss.2-art.625

Minervino, M. (19 de febrero de 2017). Transformaciones urbanas, del "Palihue Chico" al paseo Boronat. La Nueva. Recuperado de https://www.lanueva.com/

Martin, M.C. y Volonté, A. (2021). Geografía. Una revisión crítica de conceptos y enfoques. Bahía Blanca: EdiUNS.

Mastandrea, A. (2021). Percepción y representaciones sociales del riesgo hídrico en el sudoeste bonaerense. El caso de la cuenca del arroyo Napostá Grande. Tesis doctoral. Universidad Nacional del Sur, 622 p.

Moreno Lache, N., Rodríguez Pizzinato, L. A. & Sánchez Ardila, J. D. (2011). La salida de campo se hace escuela al andar. Recuperado de https://geopaideia.org/

Nogue, J. (2011). Paisaje y comunicación: el resurgir de las geografías emocionales. En T. Luna & I. Valverde (Eds.), Reflexiones desde miradas interdisciplinarias (pp. 27-41). Barcelona: Universidad Pompeu Fabra.

Quinquer, D. (2004). Estrategias metodológicas para enseñar y aprender ciencias sociales: interacción, cooperación y participación. Revista IBER. Didáctica de las Ciencias Sociales, Geografía e Historia, 40, 7-22.

Restrepo, J. C. (2015). La cartografía en el ámbito de las tecnologías de la información y la comunicación. Didáctica, Innovación y Multimedia, 11(31).

Sardi, G. (2021). Geografía, su objeto de estudio en el siglo XXI. En M. G. Sardi (Ed.), Introducción a la Geografía: conceptos clave, corrientes de pensamiento y la importancia del rol de geógrafos y geógrafas. Santa Rosa, La Pampa: EdUNLPam.

Santos, M. (1996). Metamorfosis del espacio habitado. Barcelona: Oikos Tau.

Santos, M. (2000). La naturaleza del espacio. Técnica y tiempo. Razón y emoción. Barcelona: Ariel.

Zusman, P. (2011). La tradición del trabajo de campo en Geografía. Geograficando, 7 (7), 15-32. En Memoria Académica. Recuperado de http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/

Published

2025-05-06

How to Cite

Volonte, A., Junquera, M. J., & Martin , M. C. (2025). Fieldwork as a strategy for theoretical and practical integration. An interdisciplinary work experience. Huellas, 29(1), 133–155. https://doi.org/10.19137/huellas-2025-2908

Issue

Section

Artículos