The cracks in the melting pot: community, nation and gender in Ada María Elflein and Salvadora Medina Onrubia
DOI:
https://doi.org/10.19137/anclajes-2025-2928Keywords:
Ada María Elflein, Salvadora Medina Onrubia, Argentine literature, Mass culture, NationalismAbstract
Although the literary trajectories of Ada María Elflein and Salvadora Medina Onrubia seem to be antagonistic in the context of Argentina’s centenary, the short stories that they published in those years share an unexpected link: they are fictions in which the notion of people and the characters of popular extraction play a fundamental role associated with the reflection on Argentine identity. The image of the melting pot of races, the patriotic past and the gender tensions that these processes trigger in the configuration of the national community constitute key aspects in these stories in the face of the emergence of the nationalist discourse and the conflicts derived from the modernizing process in the Argentina of the first decades of the 20th century. Thus, Elflein and Medina Onrubia establish a tacit alliance that discusses the virile view associated with the Creole world and exposes the fissures of that Argentina that thinks itself modern.
Downloads
References
Adamovsky, Ezequiel. El gaucho indómito: de Martín Fierro a Perón, el emblema imposible de una nación desgarrada. Siglo XXI, 2019.
Anderson, Bennedict. Comunidades imaginadas. Reflexiones sobre el origen y la difusión del nacionalismo. FCE, 1993.
Ansolabehere, Pablo. Literatura y anarquismo en Argentina (1879-1919). Beatriz Viterbo Editora, 2011.
Blanco, Oscar. “Modulaciones de un realismo (/naturalismo) militante. Direcciones invertidas: del naturalismo argentino a la literatura de Boedo”.
Boedo. Políticas del realismo compilado por Miguel Vitagliano. Blatt & Ríos, 2012, pp. 15-52. “Bibliografía – Leyendas argentinas”, Caras y Caretas, n.º 564, 1909, s/p.
Carballo, Alejandra Karina. “Anarquismo y naturalismo en la obra temprana de Salvadora Medina Onrubia”. Journal of Gender and Sexuality Studies/Revista de Estudios de Género y Sexualidades, vol. 48, n.º 1, 2022, pp. 115-35.
Castelnuovo, Elías. Larvas. Claridad, 1932.
Charrúa, Clara. “‘Y marchan al olvido mis dolores’: Realismo, melodrama y ficción anarquista en la obra de juventud de Salvadora Medina Onrubia”. Descentrada, vol. 7, nº 1, 2023, s/p.
Cimadevilla, Pilar. “Entre Moreno y Arlt: Ada María Elflein en la Patagonia”. Caracol, nº 25, 2023, pp. 772-802.
Crespo, Natalia. “Ada Elflein: archivo y patrimonialización”. CoReLA, n.º 7, 2022, pp. 54-71.
Crespo, Natalia. “Batallar en los bordes. Heroínas de guerra en cuentos de Ada Elflein”. Revista Páginas, 14 (36) 2022, pp. 1-18, https://doi.org/10.35305/rp.v14i36.674
Crespo, Natalia. “La aliada: prensa y literatura en Ada Elflein”. De cada cosa un poquito. Prensa y literatura en el largo siglo XIX argentino, dirigido por Andrea Bocco et al. EdUNaF-Editorial de la Universidad Autónoma de Entre Ríos, 2023, pp. 165-89.
Dalmaroni, Miguel. Una república de las letras. Lugones, Rojas, Payró. Escritores argentinos y Estado. Beatriz Viterbo Editora, 2006.
Delgado, Josefina. “Salvadora, Alfonsina y la ruptura del pudor”. Rupturas. Historia crítica de la literatura argentina, vol. VII, dirigido por Celina Manzoni. Emecé 2009, pp. 487-510.
De Leone, Lucía. “Papeles de recienvenida”. Almafuerte / El libro humilde y doliente de Salvadora Medina Onrubia. Buena Vista Editores, 2014, pp. 11-34.
Elflein, Ada María. De tierra adentro. Hachette, 1964.
Elflein, Ada María. Leyendas argentinas. Cabaut y Cía, 1906.
Escales, Vanina. ¡Arroja la bomba! Salvadora Medina Onrubia y el feminismo anarco. Marea Editorial, 2019.
Gramuglia, Pablo Martínez. Lecturas del Martín Fierro: del folleto al clásico nacional. Santiago Arcos, 2020.
Gómez Paz, Julieta. “Imagen de Ada María Elflein”. De tierra adentro, por Ada María Elflein. Hachette, 1964, pp. 11-52.
Laera, Alejandra. El tiempo vacío de la ficción: Las novelas argentinas de Eduardo Gutiérrez y Eugenio Cambaceres. FCE, 2004.
Laera, Alejandra. “La mujer en el desierto. Esteban Echeverría y las lecturas nacionales del romanticismo francés”. Cuadernos de Literatura, vol. 20, n.º 39, 2016, pp. 149-64.
Masiello, Francine. Entre civilización y barbarie. Mujeres, nación y cultura literaria en la Argentina moderna. Beatriz Viterbo Editora, 1997.
Medina Onrubia, Salvadora. Almafuerte / El libro humilde y doliente. Buena Vista Editores, 2014.
Molloy, Sylvia. “La flexión del género en el texto cultural latinoamericano”. Cuadernos de Literatura, vol. 8, n.º 15, 2002, pp. 161-67.
Nouzeilles, Gabriela. Ficciones somáticas. Naturalismo, nacionalismo y políticas médicas del cuerpo (Argentina 1880-1910). Beatriz Viterbo, 2000.
Prieto, Adolfo. El discurso criollista en la formación de la Argentina moderna. Editorial Sudamericana, 1988.
Rancière, Jacques. Política de la literatura. Libros del Zorzal, 2011.
Rogers, Geraldine. Caras y Caretas. Cultura, política y espectáculo en los inicios del siglo XX argentino. EDULP, 2008.
Saítta, Sylvia. “Anarquismo, teosofía y sexualidad: Salvadora Medina Onrubia”. Mora, nº 1, 1995, pp. 54-9.
Servelli, Martín. A través de la República: corresponsales viajeros en la prensa porteña de entre-siglos XIX-XX. Prometeo, 2018.
Servelli, Martín. “Paisajes de la patria para mujeres que viajan solas. La casa argentina de Ada María Elflein”. Geografías imaginarias. Espacios de resistencia y crisis en América Latina coordinado por Marta Sierra. Cuarto Propio, 2014.
Suárez, Nicolás. Cómo miramos el siglo XIX. Relato y comunidad en la literatura y el cine argentinos. Eudeba, 2023.
Szurmuk, Mónica. Miradas cruzadas: narrativas de viaje de mujeres en Argentina 1850-1930. Instituto Mora, 2007.
Torre, Claudia. “Mujeres de viaje: Lina Beck Bernard, Jennie Howard y Ada Elflein”. Viajes y viajeros: un itinerario bibliográfico. Biblioteca Nacional, 2013, pp. 211-27.
Vicens, María. “Decir nosotras, ese placer nuevo. Amistad, deseo y autoría en la Argentina del siglo XIX”. Historia feminista de la literatura argentina. Mujeres en revolución. Otros comienzos, coordinado por Graciela Batticuore y María Vicens. EDUVIM, 2022, pp. 347-82.
Vicens, María. Escritoras de entresiglos: un mapa trasatlántico. Autoría y redes literarias en la prensa argentina (1870-1910). UNQ, 2020.
Vicens, María. “Mujer, cuerpo y aventura en la narrativa de viaje de Ada María Elflein (La Prensa, 1913-1919)”. Zama, nº 11, 2019, pp. 47-58.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 María Vicens

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The authors must adhere to the Creative Commons license called "Attribution - Non-Commercial - Share Alike CC BY-NC-SA", through which it is allowed to copy, reproduce, distribute, publicly communicate the work and generate derivative works, provided and when the original author is cited and acknowledged. However, it is not allowed to use the work or its possible derivative works for commercial purposes. The authors may establish additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal (for example, place it in an institutional repository or publish it in a book), with the acknowledgment of having been first published in this journal.
The publication of contents in this journal does not imply any royalty or charge for the contributors.