Quarrels and outrage in 1920s tango: Who sings in the “tangos of reproach”

DOI:

https://doi.org/10.19137/anclajes-2024-2831

Keywords:

Tango Song, Social Identity, Enunciation, 20th Century, Argentina 

Abstract

From its beginnings, the tango song configured certain characters and modulated different voices. In this context, during the 20s in the 20th century, flourished a set of compositions known as “tangos of reproach”, inheritors of the challenge tone of the gaucho literature. This work outlines this transfer and then deals with the subject who assumes the enunciation and the rhetoric deployed by the tangos of reproach, considering their conditions of circulation. The hypothesis is that tango did not reflect preexisting social identities, but instead played an active role in its production and presented them in a problematic way, in a cultural framework crossed by social, identity and political contradictions. We maintain that songs are intermedial and complex discursive objects, whose study cannot be reduced to textual analysis, since it must contemplate its performance and its circumstances of circulation. 

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Author Biography

Dulce Dalbosco, Pontifical Catholic University of Argentina

Doctora en Letras (UCA) y maestranda en Literaturas Comparadas (UBA). Es investigadora del Centro de Estudios de Literatura Comparada “María Teresa Maiorana” y se desempeña como docente en el nivel universitario y secundario. Es académica de número de la Academia Porteña del Lunfardo (sillón Nicolás Olivari). Entre 2012 y 2022 fue becaria doctoral y posdoctoral del CONICET. En 2007 recibió el Premio Academia Argentina de Letras. Obtuvo dos becas en el exterior: en la Universidad Tor Vergata de Roma (2007) y en la Universidad de Essex (2016). Es profesora de “Letras de tango” en la Diplomatura en Tango (Facultad de Ciencias Económicas-UBA), profesora titular de “Culturas populares” en una maestría en Literaturas Comparadas y profesora adjunta de “Teoría y análisis del Discurso Literario II” en la carrera de Letras (UCA).

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Published

2024-09-01

How to Cite

Dalbosco, D. (2024). Quarrels and outrage in 1920s tango: Who sings in the “tangos of reproach”. Anclajes , 28(3), 1–16. https://doi.org/10.19137/anclajes-2024-2831