Pacífico grievance and they/mothers: Esta herida llena de peces by Lorena Salazar Masso
DOI:
https://doi.org/10.19137/anclajes-2023-2723Keywords:
Colombian literature, Lorena Salazar Masso, motherhood, Colombian Pacific, Atrato riverAbstract
Mothers and daughters and sons, the effect of being a mother and the process of becoming one or not being one are widely recognized narratives in literature, film and culture in general. This article traces the Western feminist agendas regarding the experience of motherhood/maternity in order to arrive at the concept of parenthood, to then enter into a dialogue with the novel Esta herida llena de peces (2021) by Colombian writer Lorena Salazar Masso. In it, two mothers who share the same child travel together by river in the midst of a conflict that overwhelms the inhabitants of the Colombian Pacific region, embracing a permanent state of transit and readjustment as the only way to live. Current studies on liminality will serve as the fabric to find those spaces of the novel that link its characters-they/mothers and the Atrato river with the reformulation of social and cultural forces/values. In short, the article tracks those intersections between the experience of parenthood of both mothers and the river as liminal spaces of unceasing transformation.
Downloads
References
Abad, Paloma. “Lorena Salazar Masso: Si haces ‘zoom’ al abandono estatal del Chocó colombiano, vas a ver a una madre sola y desamparada sin saber qué hacer”. Vogue, 10 mar. 2021, s/p. https://www.vogue.es/living/articulos/lorena-salazar-masso-libro-esta-herida-llena-peces-colombia
Amado Castro, Lorena. “Maternidades líquidas: feminismos y narrativas recientes en Chile”. Revista Chilena de Literatura, n.° 101, 2019, pp. 13-39.
Así es la vida. Dirigida por Arturo Ripstein. Producida por Foprocine, 2001.
Aurora. Directora Paz Fábrega. Producida por Temporal Film, 2021.
Butler, Judith. Deshacer el género. Barcelona, Paidós, 2006.
Calderón Rojas, Jonathan. “Etapas del conflicto armado en Colombia: hacia el posconflicto”. Latinoamérica, n.° 62, 2016, pp. 227-57.
Canet, Carmen y Rosario Troncoso, editoras. Maternidades. Granada, Sonámbulos Ediciones, 2021.
Caputo, Giuseppe. “Primeras impresiones. Charla con Lorena Salazar Masso, autora de Esta herida llena de peces”. YouTube, 23 sep. 2021. https://bit.ly/3zAGi5s
Cixous, Hélène. La risa de la Medusa. Ensayos sobre la escritura. Barcelona, Anthropos, 1995.
Claure, Javier. “Herta Müller. Cada palabra sabe algo sobre el círculo vicioso”. MargenCero, s/p. https://margencero.es/articulos/new03/herta_muller.html
Crang, Mike y Penny Travlou. “The city and topologies of memory”. Environment and Planning D: Society and Space, vol. 19, n.° 2, 2011, pp. 161-77. https://doi.org/10.1068/d201t
Crenshaw, Kimberle. Demarginalizing the intersection of race and sex: a black feminist critique of antidiscrimination doctrine, feminist theory and antiracist politics. Chicago, University of Chicago Legal Forum, 1989.
De Certeau, Michel. The Practice of Everyday Life. Berkeley, University California Press, 2011.
De Grado Alonso, Laura. “Lorena Salazar: en el Chocó colombiano la violencia es parte del día a día”. Efeminista, 10 abr. 2021. https://efeminista.com/lorena-salazar-esta-herida-llena-de-peces-choco-colombiano-violencia/
“El violador eres tú - Letra completa del himno feminista Un violador en tu camino”. YouTube, subido por La Nación Costa Rica, 5 dic. 2019. https://www.youtube.com/watch?v=tB1cWh27rmI
Enríquez, Mariana. Nuestra parte de noche. Barcelona, Anagrama, 2019.
Fábrega, Paz. "Costarricense Paz Fábrega presenta una mirada sobre la maternidad en San Sebastián". France 24, 23 sep. 2021. https://l1nq.com/EkDXq
Fides, Sonia. “Una madre blanca y su hijo negro, en el violento corazón de la selva colombiana”. El Asombrario, 15 mar. 2021. https://elasombrario.publico.es/una-madre-blanca-y-su-hijo-negro-en-el-violento-corazon-de-la-selva-colombiana/
Flores, Valeria. Tropismos de la disidencia. Santiago de Chile, Palinodia, 2017.
Freixas, Laura. Madres e hijas. Barcelona, Anagrama, 2022.
Friedan, Betty. The Feminine Mystique. Nueva York, W. W. Norton, 1963.
Gordon, Linda. Woman’s Body, Woman’s Right. Nueva York, Grossman, 1976.
Grandes, Almudena. La madre de Frankenstein. Bogotá, Tusquets, 2020.
Hillenbrand, Julia. Motherhood and Self-Realization in the Four Waves of American Feminism. Berna, Peter Lang GmbH, Internationaler Verlag, 2016.
“La letra de ‘El violador eres tú’, el himno feminista que se extiende por el mundo”. El País, 7 dic. 2019. https://elpais.com/sociedad/2019/12/07/actualidad/1575750878_441385.html
Las siamesas. Directora Paula Hernández. Producida por Tarea Fina, 2020.
Leoz, Margarita. “Escritura y maternidad: Úrsula K. Le Guin tenía razón”. Cuadernos Hispanoamericanos, 1 ene. 2022. https://bit.ly/3mfR2m1
Lispector, Clarice. Agua viva. Buenos Aires, Corregidor, 2020.
Madres Paralelas. Director Pedro Almodóvar. Producida por El deseo, 2021.
Maillard, Chantal y Piedad Bonnett. Daniel: Voces en duelo. Madrid, Vaso Roto, 2020.
March, Loren. “Queer and trans-geographies of liminality: a literature review”. Progress in Human Geography, vol. 45 (3), pp. 455-471. https://doi.org/10.1177/0309132520913111
Marino, Katherine. Feminismo para América Latina. Ciudad de México, CIDE, 2021.
Maroney, Heather Jon. “Embracing motherhood: new feminist theory”. Canadian Journal of Political and Social Theory, vol. 9, n.° 1-2, 1985, pp. 40-64.
Marqués, Juan. “Esta herida llena de peces de Lorena Salazar Masso”. Las Librerías Recomiendan, 26 jun. 2022, s/p. https://www.laslibreriasrecomiendan.com/libro-de-la-semana/esta-herida-llena-de-peces-de-lorena-salazar-masso/
Morales, Brenda. “Maternidades disidentes en la literatura hispanoamericana contemporánea”. Seminario de Estudios sobre Narrativa Latinoamericana Contemporánea, 1 ago. 2019. https://www.senalc.com/2019/08/01/maternidades-disidentes-en-la-literatura-hispanoamericana-contemporanea/
Nanclares, Silvia. Quién quiere ser madre. Bogotá, Alfaguara, 2017.
Nettel, Guadalupe. La hija única. Barcelona, Anagrama, 2020.
Noguerol, Francisca y Christopher Winks. “Driven up the Wall: Maternity and Literature in Contemporary Latin American Women Writers”. Review Literature and Arts of the Americas, vol. 46, n.° 1, 2013, pp. 13-9. https://doi.org/10.1080/08905762.2013.780893
Park, Christine. Close Company: Stories of Mothers and Daughters. Boston, Ticknor & Fields, 1989.
Piñeiro, Claudia. Una suerte pequeña. Bogotá, Alfaguara, 2015.
Quintana, Pilar. La perra. Bogotá, Random House, 2021.
Reguero Ríos, Patricia. “Lorena Salazar Masso: ‘La violencia en Colombia es parte del paisaje’”. El Salto, 10 mar. 2021. https://www.elsaltodiario.com/literatura/lorena-salazar-masso-colombia-pac%C3%ADfico-choco-violencia-parte-paisaje
Rich, Adrienne. Of Woman Born. Nueva York, W. W. Norton, 1986.
Ruddick, Sara. Maternal Thinking. Boston, Beacon Press, 1980.
Rutas del Conflicto. “El portal periodístico que sigue el rastro del conflicto armado en Colombia”. Rutas del Conflicto, s/f. https://rutasdelconflicto.com/
Salazar Masso, Lorena. Esta herida llena de peces. Medellín, Angosta Editores, 2021.
Sancho Moreno, Magdalena. “De maternidad a maternaje”. Fòrum de Recerca, n.° 21, 2016, pp. 55-69. https://repositori.uji.es/xmlui/handle/10234/184192
Schweblin, Samanta. Distancia de rescate. Bogotá, Random House, 2014.
Shua, Ana María. Los amores de Laurita. Buenos Aires, 1984.
Sosa Villada, Camila. Las malas. Bogotá, Tusquets, 2019.
Stavrides, Stavros. Towards the City of Thresholds. Trento, Common Notions, 2010.
Suárez, Cristina. “Maternidad e identidad en torno al río. Esta herida llena de peces, de Lorena Salazar Masso”. Revista Contrapunto, 17 nov. 2021, s/p. https://revistacontrapunto.com/maternidad-e-identidad-en-torno-al-rio-esta-herida-llena-de-peces-de-lorena-salazar-masso/
Turner, Victor. En la selva de los símbolos. Madrid, Siglo XXI Editores, 1980.
Valdés Gázquez, María y Anna Piella Vila. “La parentalidad desde el parentesco. Un concepto antropológico e interdisciplinario”. Quaderns-e de l’Institut Català d’Antropologia, vol. 21, n.° 2, 2016, pp. 4-20. https://ddd.uab.cat/record/170468
Van Gennep, Arnold. Los ritos de paso. Madrid, Alianza Editorial, 2013.
Wiener, Gabriela. Nueve lunas. Bogotá, Random House, 1975.
Zambra, Alejandro. Poeta chileno. Barcelona, Anagrama, 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The authors must adhere to the Creative Commons license called "Attribution - Non-Commercial - Share Alike CC BY-NC-SA", through which it is allowed to copy, reproduce, distribute, publicly communicate the work and generate derivative works, provided and when the original author is cited and acknowledged. However, it is not allowed to use the work or its possible derivative works for commercial purposes. The authors may establish additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal (for example, place it in an institutional repository or publish it in a book), with the acknowledgment of having been first published in this journal.
The publication of contents in this journal does not imply any royalty or charge for the contributors.