Los archivos ficcionales de las taperas del “desierto”: en Lincoln, en Quiñihual
DOI:
https://doi.org/10.19137/anclajes-2023-2725Keywords:
Archives, Art and literature, Desert, State Policies, TerritoryAbstract
Starting with the liberal projects of modern nation-state formation, our territory had to be desertified to imagine, build and sustain this process. To challenge these policies and their narratives, it becomes necessary to rewrite new fictions. We begin by examining the figure of the taperas, legacy of the 19th century modernizing project, as a dynamic component of the landscape and, at the same time, as a critical device waiting to be questioned and exhumed as a surviving trace. In this way, the encounter among the poetic traces in the Quiñihual railway station, the vital traces that inhabit the LincoRln desert’s Tapera del desierto and the map that emerges between them, interrupt and destabilize the story imposed in the territory of the province of Buenos Aires.
Downloads
References
AA. VV. Revista Tapera del Desierto. Lincoln, Diario del Desierto, 2020.
Antelo, Raúl. Archifilologías latinoamericanas: lecturas tras el agotamiento. Córdoba, Eduvim, 2015.
Artières, Philippe. “Escribir el murmullo del mundo”. Archivos del común II. El archivo anómico, editado por Carvajal, Dávila Freire y Tapia, RedCSur, Plataforma de investigación, discusión y toma de posición colectiva desde América Latina y el Museo Reina Sofía, 2019, pp. 22-8, https://redcsur.net/2019/12/30/libro-archivos-del-comun-ii-el-archivo-anomico/.
Canal Feijóo, Bernardo. “El asalto a la selva”. Ñan. Revista de Santiago, n.° 2, Santiago del estero, Talleres Gráficos El liberal, 1934, pp. 60-76.
Canal Feijóo, Bernardo. Ensayo sobre la expresión popular artística en Santiago. Buenos Aires, Compañía Impresora Argentina, 1937.
Carrera, Arturo. “Estación Pringles, centro de utopías realizables”. Estación Pringles, espacio Quiñihual. Buenos Aires, Longseller, 2013, pp. 16-31, https://issuu.com/luviglietta/docs/69
Dalmaroni, Miguel. Una república de las letras. Lugones, Rojas, Payró. Escritores argentinos y Estado. Rosario, Beatriz Viterbo Editora, 2006.
Dermisache, Mirtha. “Fragmento de historia”. Legado Mirtha Dermisache. Obras 1970-1980, http://mirthadermisache.com/obras
Derrida, Jacques. “Biodegradables: Seven Diary Fragments”. Critical Inquiry, n.° 15, vol. 4, 1989, pp. 812-73.
Derrida, Jacques. Mal de archivo. Una impresión freudiana. Madrid, Trotta, 1997.
Didi-Huberman, Georges. “El archivo arde”, Las lenguas del archivo: Filologías para el siglo XXI, coordinado por Goldchluk, G. y Ennis, J., La Plata, Universidad Nacional de La Plata, Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación, 2021, pp.15-34.
Foucault, Michel. Las palabras y las cosas. Una arqueología de las ciencias humanas. México, Gallimard, 1968.
Gerbaudo, Analía. “Archivos, literatura y políticas de exhumación”. Palabras de archivo, compilado por Goldchluk G. y Pené, M.,Santa Fe-Poitiers, Ediciones UNL-CRLA ARCHIVOS, 2013, pp. 57-87.
Goldchluk, Graciela. “El archivo por venir, o el archivo como política de lectura”. VII Congreso Internacional Orbis Tertius de Teoría y Crítica Literaria, La Plata, 18-20 may. 2009, Memoria Académica, http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar
Leguizamón, Martiniano. Recuerdos de la tierra. Buenos Aires, Feliz Lajouane, 1896.
Lobato, Mirta Zaida. Nueva historia argentina. El progreso, la modernización y sus límites (1880-196), Tomo V. Buenos Aires, Sudamericana, 2000.
López Winne, Hernán y Víctor Malumián. Libros independientes, ¿de qué? Buenos Aires, Fondo de Cultura Económica, 2016.
McKenzie, Donald F. Bibliografía y sociología de los textos. Traducido por F. Bouza. Madrid, Akal, 2005.
Prieto, Julio. “La línea pseudoalfabética: apuntes sobre lo ilegible en Mirtha Dermisache y León Ferrari”. Cuadernos LIRICO, n.° 21, ago. 2020, pp. 1-32, https://doi.org/10.4000/lirico.9627
Rancière, Jacques. “Desarrollar la temporalidad de los momentos de igualdad”. Entrevista realizada por el Colectivo Situaciones. La noche de los proletarios. Archivos del sueño obrero, traducido por Enrique Biondini. Buenos Aires, Tinta Limón, 2017, pp. 7-15.
Rasic, María Eugenia. “El arte y la poesía de Mercedes Resch ante la amenaza histórica de la gran sequía”. Alea. Estudios neolatinos. Dossier “Habitar la tierra”, vol. 23, n.° 1, Río de Janeiro, Universidad Federal de Rio de Janeiro (UFRJ), 2021, pp. 187-207.
Rivera Cusicanqui, Silvia. Ch’ixinakax Utxiwa. Buenos Aires, Tinta Limón, 2010.
Rivera Cusicanqui, Silvia. “Sobre la comunidad de afinidad y otras reflexiones para hacernos y pensarnos en un mundo otro”. El Aplante. Revista de estudios comunitarios. Número especial “Común, ¿para qué?”, n.° 1, Puebla, Sociedad Comunitaria de Estudios Estratégicos, 2015, pp. 141-69.
Rivera Cusicanqui, Silvia. Un mundo ch’ixi es posible. Ensayos desde un presente en crisis. Buenos Aires, Tinta Limón, 2018.
Rodríguez, Fermín A. Un desierto para la nación. La escritura del vacío. Buenos Aires, Eterna Cadencia, 2010.
Sarmiento, Domingo Faustino. Facundo. Civilización o Barbarie. 1845. Buenos Aires, Emecé, 1999.
Stedile Luna, Verónica. “7. Derivas de las vanguardias en editoriales independientes: el catálogo como política de lectura”. Estado de feria permanente, La Plata, Club Hem, 2020, pp. 129-147.
Usubiaga, Viviana. “Imágenes y palabras al acecho. Artes visuales y poesía hacia el fin de la dictadura en Argentina”. SZTUKA AMERYKI ŁACIŃSKIEJ, n.° 7, 2017, pp. 165-187.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The authors must adhere to the Creative Commons license called "Attribution - Non-Commercial - Share Alike CC BY-NC-SA", through which it is allowed to copy, reproduce, distribute, publicly communicate the work and generate derivative works, provided and when the original author is cited and acknowledged. However, it is not allowed to use the work or its possible derivative works for commercial purposes. The authors may establish additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal (for example, place it in an institutional repository or publish it in a book), with the acknowledgment of having been first published in this journal.
The publication of contents in this journal does not imply any royalty or charge for the contributors.