Antonio Argerich as a promoter of naturalism. About a letter of thanks from Émile Zola
DOI:
https://doi.org/10.19137/anclajes-2023-2715Keywords:
Argentinean literature, Naturalism, Literary criticism, Émile Zola, Antonio ArgerichAbstract
The place of Antonio Argerich, author of ¿Inocentes o culpables? (1884), in the emergence of the national novel and in the context of the controversy surrounding naturalism, has been widely studied. His role as a critic, meanwhile, has received less attention. Based on extensive archival work, in this article we recover and analyze a long series of interventions from 1882 to 1886. In addition to reconstructing the conditions of production of the author’s well-known dissertation on naturalism, the article’s main objective is the recovery and study of a letter by Émile Zola to Argerich, from its background and consequences to the complex textual network that emerged from it. In this way, we study the inflections of the key role that Argerich played as a critic, defender, and promoter of naturalism, while we reconsider certain distinctive features of this central debate in the literary criticism of the period.
Downloads
References
Adam. “Picotones”. El Ciudadano, 11 nov. 1882, pp. 1-2.
Argerich, Antonio. Naturalismo. Disertación leída en el Politeama por Antonio Argerich con motivo de la velada literaria a beneficio de Gervasio Méndez. Buenos Aires, Imprenta Ostwald, 1882.
Argerich, Antonio. [seud. Mirlo Blanco]. “La censura previa”. El Diario, 17 ag. 1882, p.1.
Argerich, Antonio. [seud. Mirlo Blanco]. “¡La censura previa!”. El Libre Pensador, 24 ag. 1882, pp. 1-2.
Argerich, Antonio. “Antonio Argerich a L. V. López”. La República, 11 nov. 1882, p. 1.
Argerich, Antonio. “La cuestión naturalismo”. La República, 14 de nov. 1882, p. 1.
Argerich, Antonio. “Arcoiris”. El Álbum del Hogar, vol. 5, n.º 44, 27 may. 1883, pp. 349-51.
Argerich, Antonio. ¿Inocentes o culpables? 1884, Madrid, Hyspamérica, 1984.
Argerich, Antonio. “Opiniones de la crítica”. Revista Nacional, vol. 1, n.° 3, jul. 1886, pp. 141-4.
Angenot, Marc. La parole pamphlétaire : contribution à la typologie des discours modernes. París, Payot, 1982.
“Beneficio”. El Álbum del Hogar, vol. 5, n.º 1, 30 jul. 1882, pp. 1-4.
Cabezón Peña, José María. [seud. Dr. Gamaliel]. “La guerra a Zola”. Artes y Letras, vol. 1, n.º 33, 17 sept. 1893, pp. 522-6.
Cabezón Peña, José María. Emilio Zola y la influencia social de sus obras, prólogo del doctor Celestino L. Pera. Buenos Aires, Imprenta de Obras de J. A. Berra, 1894.
Cabezón Peña, José María. Carta a Lucio V. López del 8 de marzo de 1894, Archivo General de la Nación, Archivo y colección “Los López”, legajo 2387, pieza 6737.
“Cosas del día. Lucio V. López”. El Ciudadano, 11 nov. 1882, p. 2.
“Crónica de la semana”. El Álbum del Hogar, vol. 1, n.º 22, 1 dic. 1878, p. 176.
Cymerman, Claude. La obra política y literaria de Eugenio Cambaceres (1873-1889): del progresismo al conservadurismo. Buenos Aires, Corregidor, 2007.
Duprat, Luis. “Nuestra guerra a Zola”. Artes y Letras, vol. 1, n.º 23, 9 jul. 1893, pp. 356-7.
“El naturalismo de Zola y la crítica de López”. El Siglo, 13 nov. 1882, p. 1.
“El drama Nana”. Constancia. Revista mensual espiritista bonaerense, vol. 5, n.º 9, 30 sept. 1882, pp. 260-3.
Espósito, Fabio. La emergencia de la novela en la Argentina (1880-1890). Tesis de doctorado, Universidad Nacional de La Plata, Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación, 2006, https://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/tesis/te.295/te.295.pdf
Espósito, Fabio. et al., editores. El naturalismo en la prensa porteña: reseñas y polémicas sobre la formación de la novela nacional: 1880-1892. E-book, Biblioteca Orbis Tertius, vol. 4, La Plata, Universidad Nacional de La Plata, 2011, https://libros.unlp.edu.ar/index.php/unlp/catalog/view/604/573/2041-1
Gnutzmann, Rita. La novela naturalista en Argentina (1880-1900). Amsterdam-Atlanta, Radopi, 1998.
Groussac, Paul. El viaje intelectual: impresiones de naturaleza y arte: primera serie. 1904, prólogo de Beatriz Colombi. Buenos Aires, Simurg, 2005.
J.A. "Naturalistas y románticos". El Álbum del Hogar, vol. 5, n.° 17, 19 nov. 1882, pp. 129-31.
J. A. A. “Inmoral. A propósito de Cambaceres”. Sud-América, 13 sept. 1887, p. 1.
“Juan Moreira”. El Nacional, 29-30 ene. 1899, p. 1.
Laera, Alejandra. El tiempo vacío de la ficción. Las novelas argentinas de Eduardo Gutiérrez y Eugenio Cambaceres. Buenos Aires, Fondo de Cultura Económica, 2004.
Lanhozo O’Donnell, José. “Crítica y estudio literario. ‘Naturalismo’ de Antonio Argerich”. El Álbum del Hogar, vol. 6, n.º 16, 11 nov. 1883, pp. 121-2.
Lanhozo O’Donnell, José. “Crítica y estudio literario. ‘Naturalismo’ de Antonio Argerich”. El Álbum del Hogar, vol. 6, n.º 19, 2 dic. 1883, pp. 146-7.
“La vida de Juan Moreira en las cajas de fósforos”. El Diario, 5 oct. 1891, p. 2.
López, Lucio V. Recuerdos de viaje. Buenos Aires, Imprenta de El Nacional, 1881.
López, Lucio V. Carta a Torcuato de Alvear sobre la necesidad de censurar la obra teatral Nana. Memoria del presidente de la Comisión Municipal al Concejo correspondiente al ejercicio de 1882, tomo primero, Buenos Aires, Imprenta de M. Biedma, 13 ag. 1882, pp. 611-6.
López, Lucio V. “L. V. López a M. Émile Zola”. El Nacional, 10 nov. 1882, p. 1.
López, Lucio V. “L. V. López a M. Émile Zola”. El Ciudadano, 11 nov. 1882, p. 1.
López, Lucio V. Constancia. Revista mensual espiritista bonaerense, vol. 5, n.º 11, 30 nov. 1882, pp. 332-5.
Lugones, Benigno B. “Carta literaria”. La Nación, 16 nov. 1879, p. 1.
Mansilla, Eduarda. Escritos periodísticos completos (1860-1892). Edición crítica, introducción y notas de Marina L. Guidotti, Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Corregidor, 2015.
Mirlo Negro. “¡¡Oh!! (A propósito de censura previa). A Mirlo Blanco”. El Libre Pensador, 31 ag. 1882, p. 2.
“Noticias locales. Naturalismo”. El Ciudadano, 11 nov. 1882, p. 2.
Olivera, Carlos. En la brecha 1880-1886. Buenos Aires, F. Lajouane, París, CH. Bouret, 1887.
Pagés Larraya, Antonio. Nace la novela argentina (1880-1900). Buenos Aires, Academia Argentina de Letras, 1994.
Pánax. “Con L. V. López contra los inmundos y asquerosos salvajes unitarios E. Zola y Cía”. El Diario, 12-13 nov. 1882, p. 1.
Pera, Celestino. “Carne cruda... ¡Proh pudor!”. Artes y Letras, vol. 1, n.º 6, 8 ene. 1893, pp. 88-93.
Prieto, Adolfo. El discurso criollista en la formación de la Argentina moderna. Buenos Aires, Siglo XXI, 2006.
“Redacción”. El Álbum del Hogar, vol. 5, n.º 3, 13 ag. 1882, pp. 17-8; vol. 5, n.º 4, 20 ag. 1882, p. 25.
Romagnoli, Alejandro. “La emergencia de la crítica literaria en Argentina y el debate en torno al naturalismo: las lecturas de Martín García Mérou (cocottes, Miguel Cané y novela nacional)”. Cuadernos del CILHA, n.º 36, 2022, pp. 1-22, https://doi.org/10.48162/rev.34.048
Salto, Graciela Nélida. “El efecto naturalista”. Historia crítica de la literatura argentina, dirigido por Noé Jitrik, Historia crítica de la literatura argentina: La crisis de las formas, vol. 5, dirigido por Alfredo Rubione, Buenos Aires, Emecé, 2006, pp. 129-49.
Sam Wall. “¡Ese señor Zola!”. El Diario, 11 nov. 1882, p. 1.
Schiaffino, Eduardo. La pintura y la escultura en Argentina (1783-1894). Buenos Aires, Ediciones del autor, 1933.
Schlickers, Sabine. “La batalla naturalista en Buenos Aires”. El lado oscuro de la modernización: Estudios sobre la novela naturalista hispanoamericana. Vervuert, Iberoamericana, 2003, pp. 104-18.
“Sonatas. ¡Siempre Zola!”. Artes y Letras, vol. 1, n.º 39, 29 oct. 1893, pp. 621-4.
“Sueltos”. El Álbum del Hogar, vol. 5, n.º 2, 6 ag. 1882, pp. 13-4.
Starobinski, Jean y Bruno Braunrot. “On the Fundamental Gestures of Criticism”. New Left History, vol. 5, n. º 3, 1974, pp. 491-514.
Tamini, Luis B. “El naturalismo”. La Nación, 9 may. 1880, p. 1; 12 may. 1880, p. 1; 13 may. 1880, p. 1; y 14 may. 1880, p. 1.
Zola, Émile. Carta a Antonio Argerich. La República, 10 nov. 1882, p. 1.
Zola, Émile. Carta a Antonio Argerich. El Diario, 10 nov. 1882, p. 1.
Zola, Émile. Le roman expérimental. Sixième édition. Paris, G. Charpentier et Cie, Editeurs, 1887.
Zola, Émile. El naturalismo. Selección, introducción y notas de Laureano Bonet, traducido por Jaume Fuster, Barcelona, Ediciones Península, 2002.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The authors must adhere to the Creative Commons license called "Attribution - Non-Commercial - Share Alike CC BY-NC-SA", through which it is allowed to copy, reproduce, distribute, publicly communicate the work and generate derivative works, provided and when the original author is cited and acknowledged. However, it is not allowed to use the work or its possible derivative works for commercial purposes. The authors may establish additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal (for example, place it in an institutional repository or publish it in a book), with the acknowledgment of having been first published in this journal.
The publication of contents in this journal does not imply any royalty or charge for the contributors.