Sex/gender perspectives in language and literature textbooks published by Santillana. The case of “Todos protagonistas”
DOI:
https://doi.org/10.19137/anclajes-2022-2638Keywords:
Textbook, Language, Literature, GenderAbstract
This study stems from a doctoral thesis entitled “Gender and Literature in Textbooks for Argentine Secondary Schools (1984-2011)” sponsored by CONICET and directed by José Maristany and co-directed by Analía Gerbaudo. The study’s main objective was to reconstruct the way in which discussions on gender during certain pivotal moments in history impacted language and literature textbooks published for Argentine secondary schools. To this end, a book from the series “Todos protagonistas”, published during 2004 and 2006, is examined. Document analysis, historical review, and semi-structured interviews are used to explore the impact of the State and of educational publishers on sex/gender perspectives that appeared in these books.
Downloads
References
Apple, Michael. Maestros y textos Una economía política de las relaciones de clase y de sexo en la educación. Barcelona, Paidós, 1989.
Ballanti, Graciela et. al. Lengua 7. Serie “Todos protagonistas”, Buenos Aires, Santillana, 2004.
Ballanti, Graciela et. al. Lengua 9. Serie “Todos protagonistas”, Buenos Aires, Santillana, 2006.
Barreiro, María de los Ángeles; María Angélica Delgado; María Victoria Gil; Silvia A. Pérez Lengua 8. Serie “Todos protagonistas”, Buenos Aires, Santillana, 2005.
Bórtoli, Pamela. “Lenguaje no binario en las aulas: lo disruptivo de la emergencia social frente al poder de la norma”. Recial, 2022, en prensa.
Bourdieu, Pierre. Las reglas del arte. Génesis y estructura del campo literario. Barcelona, Anagrama, 1992.
Di Vincenzo, Diego. Entrevista. Por Pamela Bórtoli, Mimeo, 2014.
Fainsod, Paula. “Embarazos y maternidades adolescentes. Desafíos de las escuelas”. Morgade, Graciela y Graciela Alonso (comp). Cuerpos y sexualidades en la escuela. De la “normalidad” a la disidencia. Buenos Aires, Paidós, 2008, pp. 231- 49.
Filmus, Daniel. “Una oportunidad histórica”. El monitor, vol. 15, n.° 1, octubre 2004, pp. 1. http://www.me.gov.ar/monitor/nro1/editorial.htm
Galasso, Norberto. Historia de la Argentina. Desde los pueblos originarios al tiempo de los Kirchner. Buenos Aires, Colihue, 2014.
Gerbaudo, Analía. Ni dioses ni bichos. Profesores de literatura, curriculum y mercado. Santa Fe, Ediciones UNL, 2006.
Gerbaudo, Analía. La lengua y la literatura en la escuela secundaria. Santa Fe, Ediciones UNL, Ediciones Homo Sapiens, 2011.
Giroux, Henry. Los profesores como intelectuales. Barcelona, Paidós, 1990.
Isaías, Marcela. “Esta gestión generó políticas de Estado”. Entrevista a Daniel Filmus, ministro de Educación, Ciencia y Tecnología de la Nación. El monitor, n.°15, noviembre 2007, pp. 26-35. http://www.bnm.me.gov.ar/giga1/monitor/monitor/monitor_2007_n15.pdf
Lahoz de Klinsky, Magda Beatriz. “La narrativa breve de Juan José Hernández: un juego entre la inocencia y la infamia”. Jornadas de Literatura, Crítica y Medios: perspectivas. Buenos Aires, Universidad Católica Argentina, Facultad de Filosofía y Letras, 2003.
Ley 25864- Calendario de 180 días de clases como mínimo, 2003.
Ley 26061- Protección integral de los derechos de las niñas, niños y adolescentes, 2005.
Ley 26075- Ley de Financiamiento Educativo, 2005.
Ley 26206. Ley de Educación Nacional, 2006.
Ley 26150- Educación Sexual Integral, 2006.
Ley 26171- Protocolo Facultativo de la Convención sobre Eliminación de todas las Formas de Discriminación contra la Mujer, adoptado por la Asamblea General de la Organización de las Naciones Unidas el 6 de octubre de 1999, 2006.
Llinás, Paola. Políticas de dotación de libros de texto en Argentina. Buenos Aires, Centro de Implementación de Políticas Públicas Para el Equidad y el Crecimiento, 2005. http://nexos.cippec.org/documentos/libros_de_texto.pdf
Malamud, Andrés y Miguel De Luca (coord.). La política en tiempos de los Kirchner. Buenos Aires, Eudeba, 2011.
Novaro, Marcos. Historia de la Argentina. 1955-2010. Buenos Aires, Siglo XXI, 2010.
Novaro, Marcos y Vicente Palermo. La Dictadura Militar 1976/1983: Del golpe de Estado a la restauración democrática. Buenos Aires, Paidós, 2003.
Peltzer, Federico. “Lo callado y lo dicho”. Clarín, Buenos Aires, 4 de agosto, 1977.
Pezzoni, Enrique. “Evasión y realidad”. La Nación, Buenos Aires, 5 de marzo, 1964.
Pinasco, Julieta. Entrevista. Por Pamela Bórtoli, Mimeo, 2014.
Puiggrós, Adriana. Qué pasó en la educación argentina. Breve historia desde la conquista hasta el presente. Buenos Aires, Galerna, 2009.
Schritter, Itsvan. Entrevista. Por Pamela Bórtoli, Mimeo, 2014.
Wainerman, Catalina y Mariana Heredia. ¿Mamá amasa la masa? Cien años en los libros de lectura de la escuela primaria. Buenos Aires, Editorial de Belgrano, 1999.
Williams, Raymond. Marxismo y literatura. Barcelona, Península, 1977.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The authors must adhere to the Creative Commons license called "Attribution - Non-Commercial - Share Alike CC BY-NC-SA", through which it is allowed to copy, reproduce, distribute, publicly communicate the work and generate derivative works, provided and when the original author is cited and acknowledged. However, it is not allowed to use the work or its possible derivative works for commercial purposes. The authors may establish additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal (for example, place it in an institutional repository or publish it in a book), with the acknowledgment of having been first published in this journal.
The publication of contents in this journal does not imply any royalty or charge for the contributors.