"The end of Europe" (and of what is not Europe). Motifs and Versions of the Ending According to Rafael Spregelburd

  • María Fernanda Pinta Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas, CONICET / Universidad Nacional de las Artes https://orcid.org/0000-0002-3872-9484

DOI:

https://doi.org/10.19137/anclajes-2022-2616

Keywords:

The end of Europe, Rafael Spregelburd, argentine theatre, theatre series, long-running

Abstract

In the last decades, catastrophes and complexities of history appear in Rafael Spregelburd´s theater not only in its thematizations, but also in intermedial, serial and long-lasting explorations that seek to mobilize, to our understanding, a thought and a practice about the place of artistic (and political) imagination today. It also operates with the recycling of multiple materials and a critical rework about fiction, reality and time that connect it with a way of understanding history as “preposterous history” (Bal). The present work seeks to analyze his most recent project, The End of Europe, written between 2012 and 2017, under the following premise: a theater in times of crisis, calamities and endings seeks to dismantle the stories of the end making it seem that the point that marks the hatching is not so much a closure, but a possibility to understand and inhabit the world in another way, even if we still do not know how to do it.

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Author Biography

María Fernanda Pinta, Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas, CONICET / Universidad Nacional de las Artes

Doctora en Historia y Teoría de las Artes por la Universidad de Buenos Aires (UBA). Investigadora Adjunta del Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET). Docente de grado y posgrado de la Universidad Nacional de las Artes (UNA). Autora, entre otros trabajos, de Teatro expandido en el Di Tella. La escena experimental argentina en los años sesenta (Biblos, 2013). También es miembro del Consejo Editor de telondefondo. Revista de Teoría y Crítica Teatral y editora de la sección de teatro de Otra Parte semanal (https://www.revistaotraparte.com/). Entre 2004 y 2020 se desempeñó como profesora de grado en la Facultad de Filosofía y Letras de la UBA. Sus investigaciones han contado con el apoyo de instituciones nacionales y del exterior (UBA, CONICET, FNA, INT, UCLM-España). Participa regularmente de actividades académicas y publicaciones nacionales e internacionales 

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Published

2022-01-01

How to Cite

Pinta, M. F. (2022). "The end of Europe" (and of what is not Europe). Motifs and Versions of the Ending According to Rafael Spregelburd. Anclajes , 26(1), 71–91. https://doi.org/10.19137/anclajes-2022-2616