Waves that carry national language. The Lecciones of Florencio Garrigós at the Escuela del Aire
DOI:
https://doi.org/10.19137/anclajes-2021-25314Keywords:
Florencio Garrigós, Escuela del Aire, Argentinian school grammar, twentieth century, linguistic historiographyAbstract
In 1940, the Argentine journalist, grammarian and teacher Florencio Garrigós published his Lecciones de idioma nacional. Within the framework of linguistic historiography, we aim to analyze the specific features that this work presents in the history of Argentine school grammar. To do this, we first reconstruct the professional career of its author; then, we present the Escuela del Aire, the first distance education experience that used the radio in Argentina. Finally, we analyze the text of the Lecciones, and argue that it is an innovative work in at least two senses: because of the didactic innovation that it proposes and because of the defined perspective it adopts regarding the Argentinian linguistic variation phenomena, which it values positively.
Downloads
References
Alonso, Amado. “El problema del idioma en la radiodifusión”. Informe presentado por la Comisión de Estudio y Reorganización de los Servicios de Radiodifusión, con las opiniones recogidas en la encuesta realizada al efecto. Buenos Aires,Dirección General de Correos y Telégrafos, Talleres Gráficos de Correos y Telégrafos, 1939, pp. 8-9.
Bombini, Gustavo. Los arrabales de la literatura. La historia de la enseñanza literaria en la escuela secundaria argentina (1860-1960). Buenos Aires,Miño y Dávila, 2004.
“La escuela del aire”. El monitor de la educación común, vol. LIX, n.°803, nov. 1939, pp. 31-37.
García Folgado, María José. Los inicios de la gramática escolar en España (1768-1813). Una aproximación historiográfica.Munich,Peniope, 2013.
Garrigós, Florencio. “Encuesta de Crítica. ¿Llegaremos a tener un idioma propio? Habla el señor Florencio Garrigós (hijo)”. Crítica, 27 de junio de 1927, p. 12.
Garrigós, Florencio. Lecciones de idioma nacional. Buenos Aires,Editor Mario Tato, 1940.
Garrigós, Florencio. Gramaticales y filológicas de “La Prensa”. Buenos Aires,Editor Mario Tato, 1944.
Garrigós, Florencio (h) y Francisco Camón Gálvez. Encuadernador ortográfico. Buenos Aires,Estrada, 1930.
“Los escollos de la gramática”. El Hogar, n.° 954, pp. 21 y 59.
López García, María. Nosotros, vosotros, ellos. Representaciones de la variedad rioplatense en los manuales escolares. Buenos Aires,Miño y Dávila, 2015.
Nieto, Haydée y Oscar de Majo. “La educación a distancia en Argentina”. Signos Universitarios, vol. 30, n.° 46, 2011, pp. 85-108.
Rivera, Ángel. “Introducción”. Lecciones de idioma nacional,Buenos Aires,Editor Mario Tato, 1940, pp. 5-8.
Reseña de El encuadernador ortográfico, de Florencio Garrigós (h) y Francisco Gamón Gálvez. El Monitor de la Educación Común, vol. 49, n.° 668, 1930, pp. 294-295.
Sáenz-Hayes, Ricardo. “Palabras de homenaje a los doctores Ángel Acuña y Florencio Garrigós”. Boletín de la Academia Argentina de Letras, vol. XXII, n.° 84, abr.-jun. 1957,pp. 169-174.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The authors must adhere to the Creative Commons license called "Attribution - Non-Commercial - Share Alike CC BY-NC-SA", through which it is allowed to copy, reproduce, distribute, publicly communicate the work and generate derivative works, provided and when the original author is cited and acknowledged. However, it is not allowed to use the work or its possible derivative works for commercial purposes. The authors may establish additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal (for example, place it in an institutional repository or publish it in a book), with the acknowledgment of having been first published in this journal.
The publication of contents in this journal does not imply any royalty or charge for the contributors.