Between Aldo Oliva and Manuel Belgrano: anachronistic interventions on the consolidation of the national historical discourse
DOI:
https://doi.org/10.19137/anclajes-2021-25316Keywords:
Argentinan poetry, argentinian independence, Manuel Belgrano, Bartolomé Mitre, Aldo OlivaAbstract
In his poetic work, Aldo Oliva recovers historical discourses to intervene critically in them and rescue their disruptive potential buried by History. Within this frame, we analyze a few verses of his last poetic series, “Ese General Belgrano”, where the Argentinian hero is set against the hegemonic historical discourse that petrifies meanings and solidifies the course of the Revolution in a predetermined teleology. The verses show how the enjambment of voices (that of Belgrano and that of Oliva himself) discuss and subvert fossilized discourses and symbols: the thesis of the “preexistence of the Nation” defended by Mitre, and the Argentinian flag. Then, we situate this intervention in the particular (historical, political and poetic) context of production, in order to identify Oliva’s position. As a coda, we present the work of poets whose verses, in turn, reread Oliva's poem on Belgrano.
Downloads
References
Agamben, Giorgio. “Elogio de la profanación”. Profanaciones, Buenos Aires, Adriana Hidalgo, 2005, pp. 97-119.
Aguirre, Osvaldo. “El cielo puede esperar”. Revista REA, 2020, http://revistarea.com/el-cielo-puede-esperar/.
Battilana, Carlos. “Revistas de poesía: proyectos estéticos y controversias críticas. De la dictadura a la democracia”. Historia crítica de la literatura argentina 12. Una literatura en aflicción, dirigido por Jorge Monteleone, Buenos Aires, Emecé, 2018, pp. 477-520.
Benjamin, Walter. La dialéctica en suspenso. Fragmentos sobre historia. Santiago de Chile, LOM, 2009.
Cowes, Hugo. “Sobre la gratuidad de los discursos líricos post-Hölderlin”. Orbis Tertius, vol. 1, n.º 1, 1996, pp. 79-92, https://www.orbistertius.unlp.edu.ar/article/view/OTv01n01a06.
Crisorio, Bruno. La palabra y su sombra. Tesis para optar por el grado de Licenciado en Letras por la Universidad Nacional de La Plata, 2016, http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/library?a=d&c=tesis&d=Jte1228.
De Cicco, Gabbyet al.“Todo dice: enarbolar”, variaciones poéticas en torno a la obra de Aldo Oliva. Buenos Aires, Centro Cultural Kirchner, 2020, http://www.cck.gob.ar/eventos/todo-dice-enarbolar-variaciones-poeticas-en-torno-a-la-obra-de-aldo-oliva_4008.
Fathy, Safaa. D’ailleursDerrida. Documental escrito y dirigido por SafaaFathy, producido por Laurent Lavolé y IsabellePragier, GLORIA films, 1999, https://www.youtube.com/watch?v=2dFM1OO315k.
Foucault, Michel. “Nietzsche, la genealogía, la historia”. Microfísica del poder, Madrid, Ediciones de la Piqueta, 1979, pp. 7-29.
Kohan, Martín. El país de la guerra. Buenos Aires, Eterna cadencia, 2014.
Lacoue-Labarthe, Philippe y Jean-Luc Nancy. El absoluto literario. Teoría de la literatura del romanticismo alemán. Buenos Aires, Eterna Cadencia, 2012.
Mallol, Anahí. Poesía y subjetividad. La poesía joven de los 90 en Argentina. Tesis presentada para obtener el grado de Doctor en Letras por la Universidad de Buenos Aires, vol. 1, 2008, http://repositorio.filo.uba.ar/handle/filodigital/1586.
Mitre, Bartolomé. Historia de Belgrano y de la independencia argentina. Buenos Aires, Editorial El Ateneo, 2015.
Monteleone, Jorge. “Poesía argentina, de la mirada corroída al relato social”. Historia crítica de la literatura argentina 12. Una literatura en aflicción, dirigido por Jorge Monteleone, Buenos Aires, Emecé, 2018, pp. 419-475.
Oliva, Aldo. Poesía completa. Rosario, Editorial Municipal de Rosario, 2016.
Oxford Latin Dictionary. Oxford University Press, 1968.
Palti, Elías. “La Historia de Belgrano de Mitre y la problemática construcción de un pasado nacional”. Boletín del Instituto de Historia Argentina y Americana “Dr. Emilio Ravignani”, n.º 21, 2000, pp. 75-98.
Paz, Octavio. El arco y la lira. México, D.F.: Fondo de Cultura Económica, 1973.
Prieto, Martín y Daniel García Helder. “Boceto N°2 para un... de la poesía argentina actual”. Tres décadas de poesía argentina, compilado por J. Fondebrider, 1998, Buenos Aires, Libros del Rojas, 2006, pp. 101-115.
Raimondi, Sergio. “La guerra en la Argentina de los setenta según Marco Anneo Lucano (sobre César en Dyrrachium de Aldo Oliva)”. Cuadernos LÍRICO, n.° 3, 2007, pp. 101-114, https://doi.org/10.4000/lirico.776.
Reisz de Rivarola, Susana. “La posición de la lírica de los géneros literarios”. Lexis, vol. 5, n.° 1, 1981, pp. 73-86.
Rodríguez, Martín. “Los 90 de Menem”. Revista Panamá, 2020, http://www.panamarevista.com/los-90-de-menem/.
Romero, José Luis. Mitre, un historiador frente al destino nacional. Buenos Aires, La Nación, 1943, https://jlromero.com.ar/publicaciones/mitre-un-historiador-frente-al-destino-nacional-1943.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The authors must adhere to the Creative Commons license called "Attribution - Non-Commercial - Share Alike CC BY-NC-SA", through which it is allowed to copy, reproduce, distribute, publicly communicate the work and generate derivative works, provided and when the original author is cited and acknowledged. However, it is not allowed to use the work or its possible derivative works for commercial purposes. The authors may establish additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal (for example, place it in an institutional repository or publish it in a book), with the acknowledgment of having been first published in this journal.
The publication of contents in this journal does not imply any royalty or charge for the contributors.