Whistles of silence on the prowl, mischiefs of a philosophy of writing: A conversation with Noé Jitrik

DOI:

https://doi.org/10.19137/anclajes-2021-25215

Keywords:

Writing, Noé Jitrik, Cultural Philosophy, Latin-American critic, Psychoanalysis

Abstract

In a game of approximations and evocations, Noé Jitrik invites us to explore the mutual interweaving of the political, the literary, and the psychoanalytic as dimensions that permeate his philosophy of writing. The latter, whose manifestation is transformed in its insinuation, houses the multiple forces of the act of reading, and then plots its forms and gestures. In doing so, we observe the sediments and possibilities for a way of thinking that rejects the mere mechanical application of discourses. At the same time, it gives rise to a language that ties together struggle and otherness in the act of writing. Therefore, it presents a form of resistance against silence as a blank space, and against the act of silencing produced by hegemonic epistemologies. In this context, there emerge in the act of writing other dimensions of failure in relation to the attempt to capture meaning, fill gaps or eliminate forgetfulness. These other sides of writing outline a game between memory and forgetting, between presence and absence, and between impossibility and negativity, which point to how the whistles of silence prowl while writing flourishes in its philosophical mischief.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Diego Tolini, Universidad de Buenos Aires, CONICET

Magister en Estudios Interdisciplinarios de la Subjetividad por la Facultad de Filosofía y Letras de la Universidad de Buenos Aires. Co-director del Proyecto de Investigación FiloCyT "Educación, filosofía y psicoanálisis: la potencia de un anudamiento indisciplinario frente al capitalismo contemporáneo", con sede en el Instituto de Investigaciones en Ciencias de la Educación (UBA).

Facundo Giuliano, Instituto de Investigaciones en Ciencias de la Educación - Universidad de Buenos Aires / Instituto de Investigaciones Sociales de América Latina - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas

Doctor por la Facultad de Filosofía y Letras de la Universidad de Buenos Aires. Director del Proyecto de Investigación FiloCyT "Educación, filosofía y psicoanálisis: la potencia de un anudamiento indisciplinario frente al capitalismo contemporáneo", con sede en el Instituto de Investigaciones en Ciencias de la Educación (UBA).

Luisina Zanetti, Universidad Nacional de Córdoba / Universidad de Buenos Aires

Profesora y Licenciada en Ciencias de la Educación por la Facultad de Filosofía y Humanidades de la Universidad Nacional de Córdoba. Investigadora del Proyecto de Investigación FiloCyT "Educación, filosofía y psicoanálisis: la potencia de un anudamiento indisciplinario frente al capitalismo contemporáneo", con sede en el Instituto de Investigaciones en Ciencias de la Educación (UBA).

Pablo Cosentino, Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires

Profesor de Filosofía por la Facultad de Filosofia y Letras de la Universidad de Buenos Aires. Investigador del Proyecto de Investigación FiloCyT "Educación, filosofía y psicoanálisis: la potencia de un anudamiento indisciplinario frente al capitalismo contemporáneo", con sede en el Instituto de Investigaciones en Ciencias de la Educación (UBA).

Martín Medina, Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires

Profesor de Filosofía por la Facultad de Filosofia y Letras de la Universidad de Buenos Aires. Investigador del Proyecto de Investigación FiloCyT "Educación, filosofía y psicoanálisis: la potencia de un anudamiento indisciplinario frente al capitalismo contemporáneo", con sede en el Instituto de Investigaciones en Ciencias de la Educación (UBA).

Marta Inés Basile, Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires

Licenciada en Filosofía por la Facultad de Filosofia y Letras de la Universidad de Buenos Aires. Militante histórica por los Derechos Humanos en el espacio Encuentro Memoria, Verdad y Justicia. Investigadora del Proyecto de Investigación FiloCyT "Educación, filosofía y psicoanálisis: la potencia de un anudamiento indisciplinario frente al capitalismo contemporáneo", con sede en el Instituto de Investigaciones en Ciencias de la Educación (UBA).

References

Cambaceres, Eugenio. Silbidos de un vago: (Potpourri). Buenos Aires, Minerva, 1924.

Flaubert, Gustave. Madame Bovary. Buenos Aires, Colihue, 2013.

Freud, Sigmund. “De la historia de una neurosis infantil”. En Obras Completas: vol. XVII, trad. J. L. Etcheverry. Buenos Aires, Amorrortu, 1992, pp. 1-111.

García Márquez, Gabriel. Cien años de soledad. Buenos Aires, Sudamericana, 1972.

Heidegger, Martin. Conferencias y artículos. Barcelona, Odos, 1994.

Jitrik, Noé. La lectura como actividad. México, Premia Editora, 1982.

Jitrik, Noé. Historia de una mirada: el signo de la cruz en las escrituras de Colón. Buenos Aires, Ediciones de la Flor, 1992.

Jitrik, Noé. Verde es toda teoría: literatura, semiótica, psicoanálisis, lingüística. Buenos Aires, Liber Editores, 2010.

Jitrik, Noé. Lógica en riesgo. Ensayos heterodoxos. São Paulo, Lumme, 2019.

Kristeva, Julia. Semiótica 1. Madrid, Fundamento, 1978.

Lucrecio. De rerum natura. De la naturaleza. Barcelona, Acantilado, 2012.

Mallarmé, Stéphane. Soneto en ix. México, Ediciones el Tucán de Virginia, 2017.

Martínez Estrada, Ezequiel. Muerte y transfiguración de Martín Fierro. Ensayo de interpretación de la vida argentina. Tomo I. Buenos Aires, Fondo de Cultura Económica, 1958.

Mercado, Tununa. Narrar después. Rosario, Beatriz Viterbo Editora, 2003.

Proust, Marcel. En busca del tiempo perdido, traducción P. Salinas, C. Berges, J. M. Quiroga Plà. Madrid, Alianza, 2016.

Sarmiento, Domingo Faustino. Facundo. Caracas, Biblioteca Ayacucho, 1977.

Published

2021-05-01

How to Cite

Tolini, D., Giuliano, F., Zanetti, L., Cosentino, P., Medina, M., & Basile, M. I. (2021). Whistles of silence on the prowl, mischiefs of a philosophy of writing: A conversation with Noé Jitrik. Anclajes , 25(2), 233–252. https://doi.org/10.19137/anclajes-2021-25215

Issue

Section

Interview