Dramaturgy, Exile and Insile. Transoceanic Encounters between Argentina, Spain and Italy
DOI:
https://doi.org/10.19137/anclajes-2021-2526Keywords:
theater, exile, dictatorship, Argentina, playwrights, comparative theaterAbstract
This works examines how the dramaturgical creative act varies according to the reality of the artist in exile, whether at home or abroad, in the context of Argentina’s last dictatorship (1976-1983). Our corpus examines three playwrights in exile at the time in Spain (Bortnik, Gambaro and Raznovich) and the works of two artists who considered the topic of exile while remaining in Argentina (Gris de ausencia by Cossa and Lejana tierra prometida by Halac). In turn, this allows us to consider an ontological perspective of theatre and uphold the vitality of contact between Argentina, Spain and Italy during this time.
Downloads
References
Avellaneda, Andrés. Censura, autoritarismo y cultura. Argentina 1960-1983.
Buenos Aires, Centro Editor de América Latina, 1986.
Azcona, José Manuel. Violencia política y terrorismo de Estado en Argentina. Del totalitarismo de José Uriburu (1930) a la dictadura militar (1976-1983). Una
visión bilateral. Madrid, Biblioteca Nueva, 2010.
Burgos, Nidia. “Para una cartografía teatral del exilio”. Stychomytia, n.º 11-12, 2011, pp. 42-49.
Canelo, Paula. El proceso en su laberinto. La interna militar de Videla a Bignone.
Buenos Aires, Prometeo Libros, 2008.
Castagnino, Raúl. Circo, teatro gauchesco y tango. Buenos Aires, INET, 1981.
Cossa, Roberto. “Gris de ausencia”. Teatro Abierto 1981. 21 estrenos argentinos, Buenos Aires, Ediciones Corregidor, 2007, pp. 27-38.
Diago, Nel. “Buenos Aires: la capital teatral de España (1936-1939)”. De Lope de Vega a Roberto Cossa, Buenos Aires, Galerna, 1994, pp. 17-32.
Díaz, Silvina. “El teatro como ámbito de resistencia: identidad, inmigración y exilio”.
Amérique Latine Historie et Mémoire, Les Cahiers ALHIM, n.º 18, 2009, s/p., https://doi.org/10.4000/alhim.3301
Dubatti, Jorge. Filosofía del teatro I. Convivio, experiencia, subjetividad. Buenos Aires, Editorial Atuel, 2007.
Dubatti, Jorge. Introducción a los Estudios Teatrales. México, Libros de Godot, 2011.
Giella, Miguel Ángel. “Inmigración y exilio: el limbo del lenguaje”. Latin American
Theatre Review, vol. 26, n.º 2, 1993, pp. 111-121.
Giella, Miguel Ángel. Teatro Abierto 1981. Teatro argentino bajo vigilancia. Buenos Aires, Ediciones Corregidor, 1992.
Gómez, Albino. Exilios. Por qué volvieron. Rosario, Homo Sapiens Ediciones y Editorial TEA, 1999.
Halac, Ricardo. Teatro completo (1961-2004). Buenos Aires, Ediciones Corregidor, 2005.
Raznovich, Diana. “Biograma”. Argentores, 15 de abril, 2020, http://www.autores.org.ar/sitios/dianaesp/
Sarlo, Beatriz. Tiempo pasado. Cultura de la memoria y giro subjetivo. Una
discusión. Buenos Aires, Siglo XXI Editores, 2005.
Saura-Clares, Alba. “Gambaro, Bortnik y Raznovich: exilios e insilios en las dramaturgas de Teatro Abierto”. Cartaphilus, vol. 12, 2014, pp. 253-268.
Saura-Clares, Alba. “Representaciones escénicas contra la opresión dictatorial: Teatro Abierto”. Interlitteraria, vol. 22, nº 1, 2017, pp. 123-138.
Taylor, Diana y Victoria Martínez. Desafiant Acts. Four plays by Diana Raznovich. London, Bucknell University Press, 2002.
Torchia, Francisco. “Entrevista a Griselda Gambaro”. Revista Ñ, 13 octubre, 2010, https://www.clarin.com/rn/literatura/Griselda_Gambaro_0_BJ4uCTs6Dmg.html.
Trastoy, Beatriz. “La inmigración italiana en el teatro de Roberto Cossa: el revés de la trama”. Inmigración italiana y teatro argentino, Buenos Aires, Galerna, 1999, pp. 137-145.
Yankelevich, Pablo. Represión y destierro. Itinerarios del exilio argentino. Buenos Aires, Ediciones Al Margen, 2004.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The authors must adhere to the Creative Commons license called "Attribution - Non-Commercial - Share Alike CC BY-NC-SA", through which it is allowed to copy, reproduce, distribute, publicly communicate the work and generate derivative works, provided and when the original author is cited and acknowledged. However, it is not allowed to use the work or its possible derivative works for commercial purposes. The authors may establish additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal (for example, place it in an institutional repository or publish it in a book), with the acknowledgment of having been first published in this journal.
The publication of contents in this journal does not imply any royalty or charge for the contributors.