From the Habana Insular Isolation to the Editorial Circuit of Late Francoism Spain: The Case of José Lezama Lima's Paradiso (1966)
DOI:
https://doi.org/10.19137/anclajes-2021-2523Keywords:
José Lezama Lima, Cuban literature, Paradiso, Francoist censorship, editorial circuitAbstract
I trace the arrival of José Lezama Lima's novel Paradiso (1966) to Spain, the authorized Spanish edition appearing in 1976. To this end, I investigate the network of the Peninsula’s cultural actors who participated in its publication, using mainly correspondence between the Cuban writer and editors and Francoist censorship files housed in the General Archive of the Administration of the Ministry of Education, Culture and Sports in Alcalá de Henares.
Downloads
References
Abellán, Manuel L. "La escritura franquista y los escritores latinoamericanos". Letras peninsulares, n.º 5.1, 1992, pp. 11-21.
Bueno, Salvador. "La novela cubana de hoy", Ínsula, año XXIII, n.º 260-261, jul.-ago. 1968, pp. 1, 21 y 24.
Bustamante, Fernanda (ed.). El asmático insigne, monstruo de Trocadero. José Lezama Lima y José Agustín Goytisolo. Correspondencia y otros textos. Madrid, Verbum, 2017.
Campo, Jorge. "‘Paradiso’ de José Lezama Lima", Ínsula, año XXIII, n.º 260-261, jul.-ago. 1968, pp. 11 y 28.
Cortázar, Julio. "Para llegar a Lezama". Unión, n.º 4, oct.-dic. 1966, pp. 36-60. [También en Cortázar, Julio. La vuelta al día en ochenta mundos. México, Siglo XXI, 1976, pp. 135-155.]
Fornet, Jorge. El 71. Anatomía de una crisis. La Habana, Ed. Letras Cubanas, 2013.
Lezama Lima, José. Cartas (1939-1976), Introducción y selección de Eloísa Lezama Lima. Madrid, Ed. Orígenes, 1979.
Lezama Lima, José. Cartas a Eloísa y otra correspondencia. Edición comentada e introducción de José Triana. Madrid, Verbum, 1998.
Martínez Laínez, Fernando. "Lezama Lima: a todos soy deudor", Triunfo, año XXIX, n.º 604, 27/04/1974, pp. 56-61.
Masoliver, Juan Antonio. "Reseña: Interrogando a Lezama Lima", La vanguardia española, 29 junio 1972, p. 51.
Merino, José Luis. "Portentoso Lezama", Blogs El país, 14 mayo 2012. <http://blogs.elpais.com/ladrones-de-fuego/2012/05> (enero de 2014).
Prats Fons, Núria. "La censura ante la novela hispanoamericana", en Joaquín Marco y Jordi Gracia (eds.), La llegada de los bárbaros. La recepción de narrativa hispanoamericana en España, 1960-1981. Barcelona, Edhasa, 2004, pp. 189-218.
Prats Sariol, José. "Paradiso: recepciones", y “Resúmenes críticos de los capítulos de Paradiso”, en Lezama Lima, José, Paradiso. Edición crítica. Cintio Vitier (coord.), Madrid, ALLCA XX, Colección Archivos, 2017, pp. 565-589 y 661-662.
Rojas, Rafael. "Paradiso, el boom y la Guerra Fría", en Aparicio, Yannelyz (ed.), Literatura y cultura cubana en tiempos de cambio. Madrid, Verbum, 2017, pp. 15-30.
Rojas, Rafael. La polis literaria. El boom, la Revolución y otras polémicas de la Guerra Fría. Barcelona, Penguin Random House, 2018.
Sánchez, Pablo. Liturgias utópicas. La revolución cubana en la literatura española. Madrid, Verbum, 2012.
Tena Fernández, Ramón. "Reacciones de la Editorial Fundamentos ante la censura franquista: entrevista a Cristina Vizcaíno Auger", Revista chilena de literatura, nov. 2018, n.º 98, pp. 383-394.
Triana, José. "Introducción", en Lezama Lima, José, Cartas a Eloísa y otra correspondencia. Madrid, Verbum, 1998, pp. 17-29.
Valente, José Ángel. "José Lezama Lima", Índice, n.º 232, jun. 1968, año XXIII, p. 30.
Valente, José Ángel. "Carta abierta a José Lezama Lima", Ínsula, año XXIII, n.º 260-261, jul.-ago. 1968, p. 3.
Zambrano, María. "José Lezama Lima en La Habana", Índice, n.º 232, jun. 1968, año XXIII, pp. 40-42.
Zambrano, María. "Cuba y la poesía de José Lezama Lima", Ínsula, año XXIII, n.º 260-261, jul.-ago. 1968, p. 4.
COMUNICACIÓN PERSONAL ALBERGADA EN EL FONDO PERSONAL JOSÉ LEZAMA LIMA. SALA CUBANA, BIBLIOTECA NACIONAL DE CUBA JOSÉ MARTÍ
Fondo JLL-BNCJM: 655 / CARLOS BARRAL [carta mecanografiada a J. Lezama Lima. Barcelona, 25/10/1966].
Fondo JLL-BNCJM: 1140 / JOSÉ LEZAMA LIMA [carta mecanografiada a Carlos Barral. La Habana, 03/10/1967. También en Cartas a Eloísa y otra correspondencia, 1998: 355].
Fondo JLL-BNCJM: 656 / CARLOS BARRAL [carta mecanografiada a J. Lezama Lima. 27/05/1970].
Fondo JLL-BNCJM: 1212 / CARLOS BARRAL [carta mecanografiada a J. Lezama Lima. 31/05/1972].
Fondo JLL-BNCJM: 1213 / JOSÉ LEZAMA LIMA [carta mecanografiada a Carlos Barral. La Habana, 26/10/1972].
Fondo JLL-BNCJM: 657 / CARLOS BARRAL [carta mecanografiada a J. Lezama Lima. Barcelona, 17/09/1973].
Fondo JLL-BNCJM: 1214 / JOSÉ LEZAMA LIMA [carta mecanografiada a Carlos Barral. La Habana, 31/10/1973].
Fondo JLL-BNCJM: 837 / CRISTINA VIZCAINO [carta mecanografiada a J. Lezama Lima. 13/09/1974].
Fondo JLL-BNCJM: 1.163 / JOSÉ LEZAMA LIMA [carta mecanografiada a José Luis Merino. La Habana, 03/06/1970. También en Cartas a Eloísa y otra correspondencia, 1998: 406].
EXPEDIENTES ARCHIVO GENERAL DE LA ADMINISTRACIÓN. MINISTERIO DE EDUCACIÓN, CULTURA Y DEPORTE DEL GOBIERNO DE ESPAÑA
N.º 9652-68 / J. Lezama Lima. Paradiso. Equipo editorial San Sebastián.
N.º 10321-73 / J. Lezama Lima. Paradiso. Barral editores.
N.º 12628-74 / J. Lezama Lima. Paradiso. Editorial Fundamentos.
N.º 13838-75 / J. Lezama Lima. Paradiso. Editorial Fundamentos.
N.º 3017-76 / J. Lezama Lima. Paradiso. Editorial Fundamentos.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The authors must adhere to the Creative Commons license called "Attribution - Non-Commercial - Share Alike CC BY-NC-SA", through which it is allowed to copy, reproduce, distribute, publicly communicate the work and generate derivative works, provided and when the original author is cited and acknowledged. However, it is not allowed to use the work or its possible derivative works for commercial purposes. The authors may establish additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal (for example, place it in an institutional repository or publish it in a book), with the acknowledgment of having been first published in this journal.
The publication of contents in this journal does not imply any royalty or charge for the contributors.