Julio César Avanza. A militant trajectory between Peronist and Catholic axiology
Peronist for Catholic or Catholic for Peronist?
DOI:
https://doi.org/10.19137/qs.v28i2.7077Keywords:
peronism, Catholicism, education, militancyAbstract
Values of the religious axiology of Catholicism and doctrines of Peronism permeated and mobilized the political action of vast sectors of women and men militants during the first presidencies of Juan Perón and the governorship of the province of Buenos Aires de Domingo Merchant. Tensions between Peronism and the Catholic Church, existing from times before the break of the 1954 relationship, imposed definitions in personalities identified with both axiologies about the priority of one or the other. By 1949 the Catholic Church was consolidating its aspiration to make Catholic education compulsory in the nation’s public schools and in the constitutions of several provinces. In the province of Buenos Aires, the Minister of Education (1949-1952) Julio César Avanza crowned the achievement of Catholicism. The object of analysis of this article is the recognition of the values that informed the discursive structure of Avanza from its beginnings in political militancy in 1944. The conceptual analytical question refers to how political and ideological values have interacted in the definition of acts of government in a militant trajectory.
Downloads
References
Aelo, O. (2012). El peronismo en la provincia de Buenos Aires. Editorial de la Universidad Nacional de Tres de Febrero.
Álbarez Gómez, N. (2012, 17 de octubre). El origen del peronismo en La Rioja. Rastreando en la emergencia del discurso peronista el origen de la línea de continuidad que atraviesa las distintas identidades peronistas desde su nacimiento [ponencia]. III Congreso de Estudios sobre el Peronismo. Jujuy, Argentina.
Amaral, S. (2023). El conductor y la masa. Estudios sobre Perón y el peronismo. Dunken.
Amaral, S. y Barry, C. (Eds.) (2022). Diccionario histórico del peronismo. Editorial de la Universidad Nacional de Tres de Febrero.
Amossy, R. (2010). La presentación de sí. Ethos e identidad verbal. Prometeo. (Original publicado en 1999 titulado La construction de l¨ethos).
Bajtin, M. (2008). Estética de la creación verbal. Siglo XXI.
Bianchi, S. (1992). Iglesia católica y peronismo: la cuestión de la enseñanza religiosa (1946-1955). Estudios Interdisciplinarios de América Latina y el Caribe, 3 (2), 89-103.
Bianchi, S. (2001). Catolicismo y peronismo. Religión y política en la Argentina 1943-1955. Prometeo/Instituto de Estudios Histórico-Sociales.
Blanco, J. (2021). Historia de una relación impensada. Editorial de la Universidad Nacional de Mar del Plata.
Boyd, C. (1994). Patria. Politics, History, and national identity in Spain, 1875-1975. Princeton University Press.
Buchrucker, C. (1987). Nacionalismo y peronismo. Sudamericana.
Caimari, L. (1995). Perón y la Iglesia católica. Ariel.
Camaño Semprini, R. (2022). ¿Para quiénes se ha hecho la constitución?: Estado, religión y política en las Convenciones constituyentes de Córdoba (1923 y 1949). Quinto Sol, 26 (3), 1-22. http://dx.doi.org/10.19137/ qs.v26i3.6892
Ciarniello, N. (1992). Julio César Avanza. Un homenaje demorado. Fundación Senda.
Di Stefano, R. y Zanatta, L. (2000). Historia de la Iglesia Argentina. Sudamericana.
Germani, G. (1962). Política y sociedad en una época de transición. De la sociedad tradicional a la sociedad de masas. Paidós.
Jaramillo, A. (Comp.) (2012). Cuadernos de FORJA. Universidad Nacional de Lanús.
Levoratti, J. (2018). La revista Escuela y Religión. Catolicismo y Mercantismo. En C. Panella y G. Korn (Comps.) Ideas y debates para la Nueva Argentina. Volumen IV (pp. 137-162). Universidad Nacional de La Plata, Facultad de Periodismo.
Levoratti, J. (2021a). Acatar y cumplir: Reglamentos de escuelas públicas y subjetividad docente en la provincia de Buenos Aires (1876- 1958). Historia Educativa Anuario, 2 (1), 21-30.
Levoratti, J. (2021b). La educación en el gobierno peronista de Domingo Mercante. Biblos.
Macor, D. y Tcach, C. (Eds.) (2003). La invención del peronismo en el interior del país. Universidad Nacional del Litoral.
Marcilese, J. (2004). La construcción de los líderes locales en el peronismo bonaerense. Una aproximación al tema a través del caso bahiense. Cuadernos del Sur, Historia, 33, 149-168.
Martínez, A. y Vezzosi, J. (2013). Cultura, economía y política en el primer peronismo santiagueño. En D. Macor y C. Tchat (Eds.) La invención del peronismo en el interior del país II (pp. 317-358). Universidad Nacional del Litoral.
Navarro Gerassi, M. (1968). Los nacionalistas. Editorial Jorge Álvarez.
Petitti, E. (2017). La enseñanza católica en la escuela primaria (provincia de Buenos Aires 1946-1962). PolHis, 20, 237-272.
Pinkasz, D. y Pitelli, C. (1997). Las reformas educativas en la provincia de Buenos Aires (1934-1972). ¿Cambiar o conservar? En A. Puiggrós (Dir.) La educación en las provincias. Tomo VII (pp. 7-50). Galerna.
Plotkin, M. (2007). Mañana es San Perón. Editorial de la Universidad Nacional de Tres de Febrero.
Rodríguez, L. (2018). Enseñanza religiosa y educación laica en las escuelas públicas de Argentina. Prohistoria.
Rodríguez, A. M. y Funkner, M. (2022). Catolicismo y peronismo en La Pampa: las memorias de un cura que estuvo preso. Pilken, Sección Ciencias Sociales, 25 (3), 74-96.
Santos Lepera, L. (2015). Los límites de la confrontación: la Iglesia católica y el gobierno peronista (Tucumán, 1952-1955). Revista de Historia Americana y Argentina, 50 (2), 215-248.
Tenti, M. (2022). Lo religioso y lo político en las constituciones santiagueñas. Quinto Sol, 26 (3), 1-21. https://doi.org/10.19137/qs.v26i3.6898
Walter, R. (1987). La provincia de Buenos Aires en la política argentina. 1912-1943. Emecé.
Zanatta, L. (1999). Perón y el mito de la nación católica. Sudamericana.
Zanca, J. (2013). Cristianos antifascistas. Siglo XXI.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Quinto Sol
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
When submitting their contributions, authors must declare that they have the permission of the file or repository where the documents that are attached to the work were obtained, whatever their format (unpublished manuscripts, images, audiovisual files, etc.). Such permission authorizes their publication and reproduction, releasing the journal and its editors from any liability or claim from third parties.
Likewise, authors must adhere to the Creative Commons license called "Attribution - Non-Commercial CC BY-NC-SA", through which the author allows copying, reproducing, distributing, publicly communicating the work and generating derivative works, as long as the original author is properly quoted and acknowledged. It is not allowed, however, to use the work for commercial purposes. Authors may establish additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the paper published in the journal (for example, placing it in an institutional repository or publishing it in a book), with the acknowledgment of having been published first in this journal.
The publication of content in this journal does not imply any royalty or charge for taxpayers.
Quinto Sol adheres to the DORA (Declaration on Research Assessment) signed in San Francisco, California, on December 16, 2012, and to the Declaration of Mexico (Joint Declaration LATINDEX - REDALYC - CLACSO - IBICT).