González´s journey. Territorio de la Pampa in the early 20th century

  • Jorge M. Saab Universidad Nacional de La Pampa
  • Laura Sánchez Universidad Nacional de La Pampa

DOI:

https://doi.org/10.19137/qs.v5i0.662

Keywords:

Teaching, history, itinerary, past, present, narration, sequence

Abstract

A didactic proposal addresed to history teachers working on Nivel Polimodal is posed here. We suggest the possibility to implement a work project  towards the teaching and learning of socio-historic realities of Territorio Nacional de La Pampa Central in the early 20th century. We have a source available which is very valuable due to its didactic potential: the report sent by Governor Diego Gonzalez to the National Minister of Interior Dr. Rafael Castillo, concerning the journey made  through the Territorio in October 1905.

Advising the adoption of a narrativist approach, we propose a didactic sequence and three axis for analysis: the subjects intervening in the account, the relationship among state-civil society/ territory state-national state, and  the issue of technology, especially the one concerning communications.

Finally, we emphasize the importance of establishing the relationships between past and present since, in the last analysis, it is historic present the point of departure and arrival of History as well as the teaching of History.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AA.VV. (1982). Historia de Victorica y de La Pampa, Santa Rosa: Cooperativa de Trabajo del diario La Capital.

Alvarez, J. (1999). Los pueblos de La Pampa, Santa Rosa: Subsecretaría de Medios de Comunicación. (2° edición)

Antonio, S. M. (1981). Victorica. Serie Fundaciones de Pueblos N°3, Santa Rosa: Dirección General de Cultura de La Pampa.

Benítez, N., V. Diez, M. de Díaz Zorita (1984). Desde la organización del territorio hasta su provincializacián. Santa Rosa: Centro de Documentación Educativa.

Berhongaray, A. (2000). La Pampa y su lucha por la autonomía. El fin del colonialismo interno argentino, Santa Rosa: edición del autor.

Bruner, J. (1988). Consideraciones sobre la reforma escolar, en: Desarrollo cognitivo y educación, Madrid: Morata.

Colombato, J. (1995). Trillar era una fiesta.poblamiento y puesta en producción de La Pampa territoriana. Santa Rosa: Facultad de Ciencias Humanas, UNLPam.

Gaignard, R. (1989). La Pampa Argentina. Buenos Aires: Solar.

Heller, A. (1985), Teoría de la Historia, Barcelona: Fontamara.

Lassalle, A. M. y A. Lluch (comp.) (2001) Arando en el desierto. Itinerario fotográfico de la colonización francesa de Telén, Pampa Central, 1900-1914. Santa Rosa: Facultad de Ciencias Humanas.

Maluendres, S. (1993). De condiciones y posibilidades. Los agricultores del sureste productivo del Territorio Nacional de La Pampa, en: Mandrini, R. y Reguera, A. (comp.) (1993). Huellas en la Tierra, Tandil, IEHS.

Priamo, L. (1999). Fotografía y vida privada, en: F. Devoto y M. Madero, Historia de la vida privada en Argentina, Tomo II. Buenos Aires: Tauro.

Published

2013-08-06

How to Cite

Saab, J. M., & Sánchez, L. (2013). González´s journey. Territorio de la Pampa in the early 20th century. Quinto Sol, 5, 145–159. https://doi.org/10.19137/qs.v5i0.662

Issue

Section

Sección Enseñanza de la Historia