Reformism at the National Workers University and in the origins of the Technological University Federation in Argentina (1953-1959)
DOI:
https://doi.org/10.19137/qs.v27i2.6553Keywords:
workers' university, students, reformism, PeronismAbstract
This article analyzes the process of transformation of the student movement of the National Workers University from its incipient training with the appearance of the Argentine Federation of Students of the Workers University during the Peronist Government, until the emergence and consolidation of the Technological University Federation in the framework of the so-called struggle for the autonomy and hierarchy of the National Technological University. Likewise, we will reconstruct what were the successive approaches between the student organization that emerged after the triumph of the self-styled liberating revolution in that university and the reformist student movement. This task will be carried out based on the analysis of various documentary sources and interviews with various actors that were part of this process.
Downloads
References
Acha, O. (2011). Los muchachos peronistas. Orígenes olvidados de la Juventud Peronista (1945‐1955). Planeta.
Almaraz, R.; Corchon, M. y Zemborain R. (2001). ¡Aquí FUBA! Las luchas estudiantiles en tiempos de Perón (1943‐1955). Planeta.
Álvarez de Tomassone, D. (2000). Universidad Obrera Nacional-Universidad Tecnológica Nacional. La génesis de una universidad (1948-1962). Editorial Universitaria de la Universidad Tecnológica Nacional.
Aristeguieta, F. (1999). UTN. Mi colaboración. Dunken.
Bernetti, J. y Puiggrós, A. (1993). Peronismo: cultura política y educación (1945-1955). Galerna.
Bianchi, S. (2001). Catolicismo y peronismo. Religión y política en la Argentina (1943-1955). Trama editorial/Prometeo libros/Instituto de Estudios Históricos-Sociales.
Buchbinder, P. (2005). Historia de las universidades argentinas. Sudamericana.
Caimari, L. (2010). Perón y la Iglesia Católica. Religión, Estado y sociedad en la Argentina (1943-1955). Emecé.
Califa, J. (2014). Reforma y Revolución. La radicalización política del movimiento estudiantil de la UBA (1943-1966). Editorial Universitaria de Buenos Aires.
Del Barco, R. (1985). El régimen peronista 1946-1955. Editorial de Belgrano.
Del Campo, H. (2012). Sindicalismo y peronismo. Los comienzos de un vínculo perdurable. Siglo XXI.
Doyon, L. (2006). Perón y los trabajadores. Los orígenes del sindicalismo peronista, 1943-1955. Siglo XXI.
Dujovne Ortiz, A. (1995). Eva Perón. La biografía. Aguilar.
Dussel, I. (1990). El movimiento estudiantil en el surgimiento de la Universidad Tecnológica Nacional: los casos de la UBA y la UTN (1945-1966) [Informe final de investigación, Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales].
Dussel, I. y Pineau, P. (1995). De cuando la clase obrera entró al paraíso: la educación técnica estatal en el primer peronismo. En A. Puiggrós (Dir.) Historia de la educación en Argentina. Tomo VI. Discursos pedagógicos e imaginario social durante el primer peronismo (1945-1955) (pp. 107-173). Galerna.
Facio, M. (2014). La Cenicienta de las Universidades. De la Universidad Obrera Nacional a la Universidad Tecnológica Nacional. El caso de la Facultad Regional Avellaneda (1943-1963) [tesis de maestría, Universidad de Buenos Aires]. http://www.ceil-conicet.gov.ar/formacion/maestria-en-ciencias-sociales-del-trabajo-uba/
Ferrero, R. (2008). Historia crítica del movimiento estudiantil de Córdoba, tomo III (1955‐1973). Alción Editora.
Folguera, P. (1994). Cómo se hace historia oral. Eudema.
Galasso, N. (2005). Perón. Colihue.
Gambini, H. (2014). Historia del peronismo. La obsecuencia (1952-1955). B de Bolsillo.
Giménez Rebora, J. (1999). La cuestión de la libertad de enseñanza. En R. Pisarello Virasoro (Dir.) Arturo Frondizi. Su pensamiento (pp. 145-150). Prometeo.
Graciano, O. (2005). La universidad argentina durante los primeros gobiernos peronistas (1945-1955). En N. Girbal Blacha; O. Graciano; T. Gutiérrez y A. Zarilli. Perfiles históricos de la Argentina peronista (1946-1955). Intelectuales, política y discurso (pp. 51-80). Al margen.
James, D. (2013). Resistencia e integración. El peronismo y la clase trabajadora argentina 1946-1976. Siglo XXI.
Koc Muñoz, A. (2021). De la Universidad Obrera Nacional a la Universidad Tecnológica Nacional: organización, funcionamiento y “reformización” del modelo institucional (1948-1959) [tesis de doctorado, Universidad de La Plata]. https://doi.org/10.35537/10915/129574
Little, W. (1979). La organización obrera y el Estado peronista, 1943-1955. Desarrollo Económico, 19 (75), 331-376.
Magnone, C. y Warley, J. (1984). Universidad y peronismo (1946-1955). Centro Editor de América Latina.
Malatesta, A. (2010). La creación de la Universidad Obrera Nacional y la hora de la industria. Universidad de Ciencias Empresariales y Sociales.
Mollis, M. (1991). La historia de la Universidad Tecnológica Nacional: una Universidad para hombres y mujeres que trabajan. Realidad Económica, 99, 91-108.
Murmis, M. y Portantiero, J. C. (2011). Estudios sobre los orígenes del peronismo. Siglo XXI.
Nápoli, P. (2003). Política Educativa y Organización Académica en el período fundacional de la Universidad Tecnológica Nacional (1948-1962). Editorial Universitaria de la Universidad Tecnológica Nacional.
Navarro, M. (1997). Evita. Planeta.
Neiburg, F. (1998). Los intelectuales y la invención del peronismo. Alianza.
Novelli, N. (1986). Movimientos estudiantiles en la Universidad Tecnológica Nacional (1953-1958) [tesis de licenciatura, Facultad de Derecho y Ciencias Sociales de la UCA, tesis no publicada].
Orbe, P. (2008). Autonomía, reestructuración institucional y desperonización: el impacto de la Revolución Libertadora en la comunidad universitaria bahiense (1955-1957). Sociohistórica, 23/24, 137-162.
Page, J. (1984). Perón. Javier Vergara.
Pis Diez, N. (2016). El movimiento estudiantil de la Universidad Nacional de La Plata ante la “Revolución Libertadora”: actores, transformaciones y conflictos entre septiembre de 1955 y mayo de 1956. Sociohistórica, 37, 1-15.
Pis Diez, N. (2018). Universidad, política y radicalización en el posperonismo: el caso de la Universidad Nacional de La Plata y su movimiento estudiantil reformista (1955-1966). [tesis de doctorado, Universidad Nacional de La Plata] https://doi.org/10.1016/j.chemphys.2015.04.007
Plotkin, M. (1993). Mañana es San Perón. Propaganda, rituales políticos y educación en el régimen peronista (1946-1955). Ariel.
Potash, R. (1980). El ejército y la política en la Argentina 1945-1962. De Perón a Frondizi. Sudamericana.
Pronko, M. (2000). El peronismo en la Universidad. Libros del Rojas.
Rein, M. (1999). Represión versus rebelión: universidades argentinas bajo el peronismo, 1943‐1955. En R. Marsiske (Coord.) Movimientos estudiantiles en la historia de América Latina II (pp. 163-208). Universidad Nacional Autónoma de México.
Rein, R. y Panella, C. (2013). La segunda línea. Liderazgo peronista 1945-1955. Editorial de la Universidad Nacional de Tres de Febrero.
Rein, R. y Panella, C. (Comps.)(2017). Los indispensables. Dirigentes de la segunda línea peronista. Universidad Nacional de San Martín Edita.
Rodríguez, M. (2020). La defensa de la Universidad Obrera Nacional y la conformación del movimiento estudiantil de la Facultad Regional La Plata (1955-1958) [tesis de licenciatura, Universidad Nacional de La Plata, tesis no publicada].
Rouquié, A. (1986). Poder militar y sociedad política en la Argentina. Tomo II. Hyspamérica.
Sanguinetti, H. (1974). Laica o libre: los alborotos estudiantiles de 1958. Todo es Historia, 7 (80), 9-23.
Salomón, P. (2014). Intervención, desperonización y elencos de gobierno. La Universidad Nacional del Litoral entre 1955-1958. Papeles del Centro de Investigaciones, 15, 15-33.
Sidicaro, R. (1996). Juan Domingo Perón. La paz y la guerra. Fondo de Cultura Económica.
Somoza Rodríguez, M. (1997). Interpretaciones sobre el proyecto educativo del primer peronismo. De “agencia de adoctrinamiento” a “instancia procesadora de demandas”. Anuario de Historia de la Educación, 1, 163-184.
Spinelli, M. (2005). Los vencedores vencidos. El antiperonismo y la “Revolución Libertadora”. Biblos.
Tedesco, J. (1980). La educación argentina (1930-1955). Primera historia integral, 57, 113-140.
Toer, M. (1988). El movimiento estudiantil de Perón a Alfonsín. Centro Editor de América Latina.
Valles, M. (1999). Técnicas cualitativas de investigación social. Reflexión metodológica y práctica profesional. Síntesis.
Vilella, V. (2015). Memorias. Documentos desde la creación de la Universidad Obrera a la Universidad Tecnológica Nacional. Relevamiento y decodificación de las circunstancias. Búho Blanco.
Wiñar, D. (1970). Poder político y educación. El peronismo y la CNAOP. ITDT. Centro de Investigaciones en Ciencias de la Educación.
Zanatta, L. (2011). Eva Perón. Una biografía política. Sudamericana.
Zanatta, L. (2013). Perón y el mito de la Nación católica. Iglesia y Ejército en los orígenes del peronismo (1943-1946). Editorial de la Universidad Nacional de Tres de Febrero.
Zanca, J. (2006). Los intelectuales católicos y el fin de la cristiandad, 1955-1966. Fondo de Cultura Económica.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
When submitting their contributions, authors must declare that they have the permission of the file or repository where the documents that are attached to the work were obtained, whatever their format (unpublished manuscripts, images, audiovisual files, etc.). Such permission authorizes their publication and reproduction, releasing the journal and its editors from any liability or claim from third parties.
Likewise, authors must adhere to the Creative Commons license called "Attribution - Non-Commercial CC BY-NC-SA", through which the author allows copying, reproducing, distributing, publicly communicating the work and generating derivative works, as long as the original author is properly quoted and acknowledged. It is not allowed, however, to use the work for commercial purposes. Authors may establish additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the paper published in the journal (for example, placing it in an institutional repository or publishing it in a book), with the acknowledgment of having been published first in this journal.
The publication of content in this journal does not imply any royalty or charge for taxpayers.
Quinto Sol adheres to the DORA (Declaration on Research Assessment) signed in San Francisco, California, on December 16, 2012, and to the Declaration of Mexico (Joint Declaration LATINDEX - REDALYC - CLACSO - IBICT).