“There was nothing before”. Qualifying artifices, identity hermeneutics and indigenous participation in the south of Mendoza (Argentina)
DOI:
https://doi.org/10.19137/qs.v24i2.3709Keywords:
social classifications, indigenous reemergence, political participation, StatesAbstract
In the last decades, the irruption of Mapuche and Pehuenche indigenous groups in the public scene of the south of the province of Mendoza (Argentina), related to specific political and cultural demands, has provoked state, academic and media debates that are far from settled. Understanding that social classifications are historical and changing ways of circumscribing alterities, the article analyzes the relational field in which identitary categories with which subordinate groups represent themselves and are represented by others are homologated, cross-linked or contrasted, according to the contexts in which they are deployed and the correlates that they demand. Based on ethnographic work in urban and rural areas of the departments of Malargüe and San Rafael, firstly, we explore the ways in which available socio-ethnic labels, political-legal recognitions of indigenous status and state sponsored spaces for the participation of Mapuche and Pehuenche representatives interact with each other. Secondly, from instruments in tension (popular and hegemonic narratives, intercultural approaches), this paper addresses the margins of choice and action enabled for actors that, positioned from a historical-cultural distinctiveness, dispute in reconfigured fields for the instrumentation of ways of life of their own.Downloads
References
Agüero Blanch, V. (1971). Malargüe, pueblo trashumante. Anales de
Arqueología y Etnología, 24 y 25, 210-223.
Arruti, J. M. (2006). Mocambo: antropología e historia en el proceso de formación quilombola. Bauru, Brasil: Episcopal Diocese of Upper South Carolina.
Arruti, J. M. (2016). Reintroduzindo o relatório históricoantropológico do Mocambo de Porto Da Folha vinte anos depois. Revista Ambivalências, 4 (7), 177-253. DOI: https://doi.org/10.21665/2318-3888.v4n7p177-253
Barabas, A. (2006). Multiculturalismo e interculturalidad en América Latina. Diario de Campo, (88), 5-11. Recuperado de https://mediateca.inah.gob.mx/repositorio/islandora/object/articulo%3A19149
Bascopé, J. (2009). La invasión de la tradición. Lo mapuche en tiempos culturales. Guatemala, Guatemala: ICAPI/Santiago de Chile, Chile: CoLibris.
Boccara, G. (2002). Colonización, resistencia y etnogénesis en las fronteras americanas. En G. Boccara (Ed.) Colonización, resistencia y mestizaje en las Américas (pp. 47-82). Quito, Ecuador: Ediciones Abya-Yala.
Boccara, G. y Bolados, P. (2008). ¿Dominar a través de la participación? El neoindigenismo en el Chile de la posdictadura. Memoria Americana. Cuadernos de Etnohistoria, 16 (2), 167-196. Recuperado de http://antropologia.institutos.filo.uba.ar/sites/antropologia.institutos.filo.uba.ar/files/revistas/adjuntos/Memoria_Americana_16_(1y2).pdf
Boccara, G. y Bolados, P. (2010). ¿Qué es el multiculturalismo? La nueva cuestión étnica en el Chile neoliberal. Revista de Indias, 70 (250), 651-690. DOI: https://doi.org/10.3989/revindias.2010.021
Bourdieu, P. (1989). Espacio social y génesis de las clases. Estudios sobre las culturas contemporáneas, 3 (7), 27-55. Recuperado de http://bvirtual.ucol.mx/descargables/310_el_espacio_social_y_la_genesis.pdf
Briones, C. (1998). La alteridad del Cuarto Mundo. Una deconstrucción
antropológica de la diferencia. Buenos Aires, Argentina: Ediciones del Sol.
Briones, C. (2002). Mestizaje y blanqueamiento como coordenadas de
aboriginalidad y nación en Argentina. RUNA, archivo para las ciencias del hombre, 23 (1), 61-88. Recuperado de http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/runa/article/view/1299
Briones, C. (2004). Construcciones de aboriginalidad en Argentina. Société
suisse des Américanistes/Schweizerische Amerikanisten-Gesellschaft, 68, 73-90. Recuperado de http://www.sag-ssa.ch/bssa/pdf/bssa68_10.pdf
Briones, C. (2016). Caminos de enraizamiento en la mapu: procesos de formación de comunidad en la Norpatagonia argentina. En C. Briones y A. Ramos (Comps.) Parentesco y política. Topologías indígenas en la Patagonia, (pp. 53-69). Viedma, Argentina: Editorial Universidad Nacional de Río Negro. Recuperado de https://books.openedition.org/eunrn/456
Briones, C. y Del Cairo, C. (2015). Prácticas de fronterización, pluralización y diferencia. Universitas Humanística, 80, 13-52. DOI: https://doi.org/10.11144/Javeriana.UH80.pfpd
Cepparo, M. (Coord.) (2010). Rasgos de marginalidad. Diferentes enfoques y aportes para abordar su problemática. Malargüe, un ejemplo motivador. Mendoza, Argentina: Editorial de la Facultad de Filosofía y Letras de la Universidad Nacional de Cuyo.
Cepparo, M. (2014). La complejidad de la marginalidad y sus derivaciones en el marco de las economías regionales: El caso de la producción caprina en el extremo sur de Mendoza. Geograficando, 10 (2). Recuperado de http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/43545
Cepparo, M., Prieto, E. y Gabrielidis, G. (Coords.) (2013). Rasgos de
marginalidad. Diferentes aportes y enfoques para abordar su problemática.
Malargüe, un ejemplo motivador. Segunda parte. Mendoza, Argentina: Editorial de la Facultad de Filosofía y Letras de la Universidad Nacional de Cuyo.
Connerton, P. (1989). How Societies Remember. Cambridge, Reino Unido: Cambridge University Press.
Deleuze, G. (1987). Foucault. Barcelona, España: Paidós.
Dornheim, N. (2002). Cómo nos vieron. La cultura de Mendoza a través de
viajeros europeos del siglo XIX (aproximaciones a una imagología regional
mendocina). Piedra y Canto. Cuadernos del CELIM (7-8), 67-88. Recuperado de https://bdigital.uncu.edu.ar/objetos_digitales/2718/dorheimpyc78.pdf
Durán, V. (2000). Poblaciones indígenas de Malargüe. Su historia y arqueología. Mendoza, Argentina: Centro Interdisciplinario de Estudios Regionales, Serie Libros N° 1.
Escolar, D. (2005). El “estado de malestar”. Movimientos indígenas y procesos de desincorporación en la Argentina: el caso huarpe. En C. Briones (Ed.) Cartografías argentinas. Políticas indigenistas y formaciones provinciales de alteridad (pp. 37-64). Buenos Aires, Argentina: Antropofagia.
Escolar, D. (2007). Los dones étnicos de la Nación. Identidades huarpe y modos de producción de soberanía en Argentina. Buenos Aires, Argentina: Prometeo.
Grossberg, L. (1992) [2008 traducción de A. Ramos y M. Rodríguez]. Power and Daily Life. En We gotta get out of this place. Popular conservatism and postmodern culture (pp. 89-111). Nueva York, Estados Unidos: Routledge.
Hall, S. (2013). El espectáculo del Otro. En E. Restrepo, V. Vich y C. Walsh (Eds.) Stuart Hall. Sin garantías. Trayectorias y problemáticas en estudios culturales (pp. 419-445). Popayán, Colombia: Editorial Universidad del Cauca.
Hevilla, M. y Molina, M. (2010). Trashumancia y nuevas movilidades en la frontera argentino-chilena de los Andes Centrales. Revista Transporte y Territorio, 3, 40-58. Recuperado de http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/rtt/article/view/245
Instituto Nacional de Estadística y Censos. (2012). Censo Nacional de Población, Hogares y Viviendas. 2010. Censo del Bicentenario. Buenos Aires, Argentina: Instituto Nacional de Estadística y Censos. Recuperado de https://www.indec.gob.ar › ftp › cuadros › poblacion › censo2010
Instituto Nacional de Estadística y Censos. (2015). Censo Nacional de Población, Hogares y Viviendas. 2010. Censo del Bicentenario. Pueblos originarios: región Cuyo. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Instituto Nacional de Estadística y Censos. Recuperado de trabajo.gob.ar › downloads › pueblosindigenas › pueblos_originarios_Cuyo
Jelin, E. (2002). Los trabajos de la memoria. Colección Memorias de la
Represión, Vol. 1. Buenos Aires, Argentina: Siglo XXI. Recuperado de http://www.centroprodh.org.mx/impunidadayeryhoy/DiplomadoJT2015/Mod2/Los%20trabajos%20de%20la%20memoria%20Elizabeth%20Jelin.pdf
Lazzari, A. (2003). Aboriginal Recognition, Freedom, and Phantoms: the
Vanishing of the Ranquel and the Return of the Rankülche in La Pampa. The Journal of Latin American Anthropology, 8 (3), 59-83. https://doi.org/10.1525/jlca.2003.8.3.59
Lazzari, A. y Lenton, D. (2000). Etnología y nación: facetas del concepto de araucanización. Avá. Revista de Antropología, 1 (1), 125-140.
Lenton, D. (1998). Los araucanos en la Argentina: un caso de interdiscursividad nacionalista. Ponencia presentada en el III Congreso Chileno de Antropología. Temuco, 9 al 13 de noviembre, Universidad Católica de Temuco.
Lenton, D. (2010). Política indigenista Argentina: una construcción inconclusa. Anuário Antropológico I, 57-97. DOI: https://doi.org/10.4000/aa.781
Otero, H. (1998). Estadística censal y construcción de la Nación. El caso
argentino, 1869-1914. Boletín del Instituto de Historia Argentina y Americana “Dr. Emilio Ravignani”, 16/17, 123-149.
Pacheco de Oliveira, J. (2006). Políticas indígenas contemporáneas: régimen tutelar, juegos políticos y estrategias indígenas. En J. Pacheco de Oliveira
(Comp.) Hacia una antropología del indigenismo: estudios críticos sobre los
procesos de dominación y las perspectivas políticas actuales de los indígenas en Brasil (pp. 127-150). Río de Janeiro, Brasil: Contra Capa.
Prieto, M. (2000) [1983 edición original]. Formación y consolidación de la sociedad en un área marginal del Reino de Chile. Anales de Arqueología y Etnología, 52/53, 17-366.
Ramos, A. (2017). Cuando la memoria es un proyecto de restauración: el potencial relacional y oposicional de conectar experiencias. En A. Bello, Y. González, O. Ruiz y P. Rubilar (Eds.) Historias y memorias. Diálogos desde una perspectiva interdisciplinaria (pp. 32-50). Temuco, Chile: Ediciones Universidad de La Frontera. Recuperado de http://www.iea.usp.br/publicacoes/ebooks/historias-y-memorias-dialogos-desde-una-perspectiva-interdisciplinaria
Ramos, A., Crespo, C. y Tozzini, A. (2016). En busca de recuerdos ¿perdidos? Mapeando silencios, memorias y poder. En A. Ramos, C. Crespo, y A. Tozzini (Comps.) Memorias en lucha: Recuerdos y silencios en el contexto de subordinación y alteridad (pp. 13-49). Viedma, Argentina: Editorial Universidad Nacional de Río Negro. DOI: https://doi.org/10.4000/books.eunrn.224
Restrepo, E. (2007). Identidades: Planteamientos teóricos y sugerencias metodológicas para su estudio. Jangwa Pana, 5, 24-35. Recuperado de http://www.ram-wan.net/restrepo/documentos/identidades-jangwa%20pana.pdf
Rose, N. (1996). Identidad, genealogía, historia. En S. Hall y P. Du Gay (Comps.) Cuestiones de identidad cultural (pp. 214-250). Buenos Aires, Argentina/ Madrid, España: Amorrortu.
Sabatella, M. (2016a). Recordar en tiempos de lucha: Los procesos políticos de hacer memoria en contextos de conflicto. En A. Ramos, C. Crespo y A. Tozzini (Comps.) Memorias en lucha: Recuerdos y silencios en el contexto de subordinación y alteridad (pp. 93-111). Viedma, Argentina: Editorial Universidad Nacional de Río Negro. DOI: https://doi.org/10.4000/books.eunrn.229
Sabatella, M. (2016b). Repensar la construcción de cartografías sociales: el conflicto como contexto en los procesos de subjetivación política. En C. Briones y A. Ramos (Comps.) Parentesco y política. Topologías indígenas en la Patagonia, (pp. 237-264). Viedma, Argentina: Editorial Universidad Nacional de Río Negro. Recuperado de https://books.openedition.org/eunrn/456
Saldi, L. (2010). Construcciones metonímicas opuestas de espacio-identidad-economía y sus entre-medios en el Noreste de Mendoza. Kula, 2, 9-23. Recuperado de http://www.revistakula.com.ar/wp-content/uploads/2014/02/KULA-2-LETICIA-SALDI.pdf, en diciembre de 2017.
Spivak, G. (1988). Can the subaltern speak? En C. Nelson y L. Grossberg (Eds.) Marxism and the Interpretation of Culture (pp. 271-315). Londres, Reino Unido: Macmillan.
Stella, V. (2016). Las rogativas mapuche como lugares políticos de la memoria. En A. Ramos, C. Crespo y A. Tozzini (Comps.) Memorias en lucha: Recuerdos y silencios en el contexto de subordinación y alteridad (pp. 71-91). Viedma, Argentina: Editorial Universidad Nacional de Río Negro. DOI: 10.4000/books.eunrn.208
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
When submitting their contributions, authors must declare that they have the permission of the file or repository where the documents that are attached to the work were obtained, whatever their format (unpublished manuscripts, images, audiovisual files, etc.). Such permission authorizes their publication and reproduction, releasing the journal and its editors from any liability or claim from third parties.
Likewise, authors must adhere to the Creative Commons license called "Attribution - Non-Commercial CC BY-NC-SA", through which the author allows copying, reproducing, distributing, publicly communicating the work and generating derivative works, as long as the original author is properly quoted and acknowledged. It is not allowed, however, to use the work for commercial purposes. Authors may establish additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the paper published in the journal (for example, placing it in an institutional repository or publishing it in a book), with the acknowledgment of having been published first in this journal.
The publication of content in this journal does not imply any royalty or charge for taxpayers.
Quinto Sol adheres to the DORA (Declaration on Research Assessment) signed in San Francisco, California, on December 16, 2012, and to the Declaration of Mexico (Joint Declaration LATINDEX - REDALYC - CLACSO - IBICT).