Memories of immigration. Life stories of European immigrants in Chaco through their photography
DOI:
https://doi.org/10.19137/qs.v14i0.25Keywords:
photography, European immigrants, Chaco, memory, identityAbstract
The paper presents the preliminary results of the study in course focused in the visual memories of Chaco Province immigration between the end of the 19th and the beginning of the 20th Century, taking in consideration their life histories registered in photography. The main purpose is to outline a social, historical and esthetical retrospective of Chaco photography practice, and to analyze through the photographic testimony, how immigrants view themselves and construct their own images and signification, from life celebrations – baptisms, weddings and birthdays – up to even the certification of death – funeral rituals.
The work presents a first approach to a series of photographs taken between the 1880 and the 1950 decades in mostly Italian immigrant villages of the region. It considers a reflexive exercise based on the identification of common and reiterative elements within the heterogeneous photographic corpus of Chaco province immigration. Finally, the study analyzes the privileged representational models as the production and use conditions of photography.
Downloads
References
Alberdi, J. B. (1979). Bases y puntos de partida para la organización de la República Argentina. Tercera Edición. Buenos Aires: Estrada.
Álvarez de Tomassone, T. (2005). Juan Bautista Simoni. Pionero en el arte fotográfico. Diario Norte, 17/4/2005, 12.
Baily, S. (2000). Las dimensiones globales de la migración italiana: siguiendo el rastro de la diáspora a través de las sociedades italianas, 1835-1908. Estudios Migratorios Latinoamericanos, 15, (44), 5-15.
Beck, H. (2007). Inmigración e Identidad ¿Pluralismo o crisol?. Nordeste. Resistencia, Universidad Nacional del Nordeste, (26), 101-107.
Beck, H. (2001). Inmigrantes europeos en el Chaco, Cuadernos de Geohistoria Regional Resistencia, IIGHI-CONICET, 39.
Beck, H. (1997). Pueblos del Chaco: el poblamiento del territorio a partir de la formación de núcleos urbanos 1878-1950. Nordeste, Serie Historia. Resistencia, Facultad de Humanidades – UNNE.
Berger, J. (2001). Mirar. Barcelona: Gustavo Gili.
Bourdieu, P: (2003). Un arte medio: estudio sobre los usos sociales de la fotografía. Barcelona: Gustavo Gili.
Cuaterolo, A. (2003). La visión del cuerpo en la fotografía mortuoria. Aisthesis. Revista chilena de investigaciones estéticas, 51-55.
Devoto, F. y Otero, H. (2003). Veinte años después: una lectura sobre el Crisol de razas, el pluralismo cultural y la historia nacional en la historiografía argentina. Estudios Migratorios Latinoamericanos, 17, (50), 181-228.
Devoto, F. y Gianfausto, R. (ed.) (2000). La inmigración italiana en la Argentina. Buenos Aires: Biblos.
Devoto, F. (1993). Inmigración y sociedades pluriculturales. En torno a la historiografía reciente sobre las migraciones españolas e italianas a Latinoamérica. Estudios Migratorios Latinoamericanos, 8, (25), 441-460.
Devoto, F. (1992). Movimientos migratorios: historiografía y problemas. Buenos Aires: Centro Editor de America Latina.
Edwards, E. (1999). Photographs as Objects of Memory, en: Material Memories, Oxford: Berg, 223-236.
Giordano, M. (2008). Pablo Luis Boschetti y la práctica fotográfica en el Chaco, en: M. Giordano, L. Sudar y A. Reyero, Memorias Visuales del Gran Resistencia. Fotografías de Pablo Boschetti, Resistencia: IIGHI- Conicet,11-32.
Giordano, M. (2003). Fotografía y memoria urbana. Aproximación a la fotografía correntina, en: A. Sánchez Negrette, G. Romero y M. Giordano, Corrientes 1960. Imágenes de la ciudad perdida, Corrientes: CEHAU-IIGHI, 27-34.
Giordano, M. y Reyero, A. (2008). Mostrar y mostrarse. La construcción de memorias visuales e identidades étnicas desde los grupos hegemónicos chaqueños. Entrepasados, (2). 71-93.
Giordano, M. y Méndez, P. (2006). Cristales de la memoria. Imaginario étnico en la fotografía familiar chaqueña. IV Jornadas de Imagen, Cultura y Tecnología. Universidad Carlos III de Madrid, Madrid, Ed. Archiviana, 135-152.
Gori, G. (1988). Inmigración y Colonización en la Argentina. Buenos Aires: Eudeba.
Gutiérrez, R., et al (2007). El reencuentro entre España y Argentina en 1910. Camino al Bicentenario. Buenos Aires: Embajada de España en la Argentina, Agencia Española de Cooperación Internacional, Instituto Andaluz del Patrimonio Histórico.
Jelin, E. (2002). Los trabajos de la memoria. Madrid y Buenos Aires: Siglo XXI.
Palma, F. (1959). La fotografía en Corrientes. Su advenimiento y evolución. Corrientes: Escuela de Artes Gráficas de la Provincia de Corrientes.
Priamo, L. (2005). Memorias de la Pampa gringa. Recuerdos de Primo Rivolta, Luis Bellini y Camila Cugino de Priamo. Buenos Aires: Universidad Nacional de Quilmes.
Priamo, L. (1999). Fotografía y vida privada (1870-1930), en: A.A.V.V., Historia de la vida privada en la Argentina. La Argentina plural 1870-1930, T. II, Buenos Aires: Taurus, 290-299.
Scarzanella, E. (2003). Ni gringos, ni indios. Inmigración, criminalidad y racismo en Argentina 1890-1940. Buenos Aires: Universidad Nacional de Quilmes.
Sudar Klappenbach, L. (2004). La colonia Resistencia como modelo de fundación Republicana. Procedimientos fundacionales y características urbanas. Cuadernos Urbanos. Espacio Cultura y Sociedad, (4), 117-143.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
When submitting their contributions, authors must declare that they have the permission of the file or repository where the documents that are attached to the work were obtained, whatever their format (unpublished manuscripts, images, audiovisual files, etc.). Such permission authorizes their publication and reproduction, releasing the journal and its editors from any liability or claim from third parties.
Likewise, authors must adhere to the Creative Commons license called "Attribution - Non-Commercial CC BY-NC-SA", through which the author allows copying, reproducing, distributing, publicly communicating the work and generating derivative works, as long as the original author is properly quoted and acknowledged. It is not allowed, however, to use the work for commercial purposes. Authors may establish additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the paper published in the journal (for example, placing it in an institutional repository or publishing it in a book), with the acknowledgment of having been published first in this journal.
The publication of content in this journal does not imply any royalty or charge for taxpayers.
Quinto Sol adheres to the DORA (Declaration on Research Assessment) signed in San Francisco, California, on December 16, 2012, and to the Declaration of Mexico (Joint Declaration LATINDEX - REDALYC - CLACSO - IBICT).