Selling the pampas. The imaginary of modernization and propagandistic photography in the National Territory of La Pampa
DOI:
https://doi.org/10.19137/qs.v14i0.14Keywords:
modernization, photography, social imaginaries, space resignification, legitimationAbstract
By the late 19th century the discourse of modernity was used by business sectors in the National Territory of La Pampa, for attracting investments and labor force oriented to their colonization and production initiatives. Photography played a core role in legitimating modernization project, by providing an arsenal of images that documented the economic developments and the general progress of the Territory, but also by contributing to resignify a space associated to “desert” and barbarism.Through the analysis of two photograph albums produced in La Pampa in the early 20th century, this article deals with the way that photography was used for propagandistic purposes appealing to social imaginaries related to progress and modernization. However, each album was produced in a different social context, in which not only economic and social conditions varied, as the way modernization project was perceived by society did.
Downloads
References
Aimetta, F. y D’Atri, A. (2008). La prensa territoriana, en: A. Lluch y C. Salomón Tarquini (ed.), Historia de La Pampa. Sociedad, política, economía, desde los poblamientos iniciales hasta la provincialización (ca. 8000 AP a 1952), Santa Rosa: Universidad Nacional de La Pampa, 591-606.
Alexander, A. y Priamo, L. (2002). Un país en transición: Christiano Junior. Buenos Aires: Fundación Antorchas.
Alexander, A. y Cuarterolo, M. A. (2002). Fotografía y producción, en: Producción y trabajo en la Argentina: Memoria fotográfica 1860-1960. Buenos Aires: UNQ/Banco BICE.
Alonso, F. (2007). La estructura de la producción y el desarrollo económico del medio oeste pampeano, Territorio Nacional de La Pampa, fines del siglo XIX y principios del siglo XX, en: M. S. Di Liscia et al (ed.), Al oeste del paraíso: la transformación del espacio natural, económico y social en La Pampa Central (siglos XIX y XX), Santa Rosa: Universidad Nacional de La Pampa – Miño y Dávila Editores, 41-71.
Baczko, B. (1991) [1974]. Los imaginarios sociales. Memorias y esperanzas colectivas, Buenos Aires: Nueva Visión.
Barthes, R. (1989). La cámara lúcida: nota sobre la fotografía, Barcelona: Paidós.
Bourdieu, P. (2003). Un arte medio. Ensayo sobre los usos sociales de la fotografía, Barcelona: Gustavo Gili.
Burke, P. (2005). Visto y no visto. El uso de la imagen como documento histórico, Barcelona: Crítica.
Castoriadis, C. (2007) [1983]. La institución imaginaria de la sociedad, Buenos Aires: Tusquets Editores.
Diez, M. A. (2001). Primer Congreso de la Prensa Territorial: el lugar de los territorios nacionales en la agenda pública, La Pampa, 1917, en: L. Prislei (dir.), Pasiones Sureñas. Prensa, Cultura y Política en la Frontera Norpatagónica (1884-1946), Buenos Aires: Entrepasados / Prometeo, 39-78.
Etchenique, J. (2000). Pampa Libre. Anarquistas en la pampa argentina. Santa Rosa: Universidad Nacional de Quilmes-Ediciones Amerindia.
Etchenique, J. (dir.) (2007). Historias de la prensa escrita en La Pampa. Santa Rosa: Subsecretaría de Cultura de La Pampa.
Garbarino, S. (2008). Los inicios de la explotación y el comercio forestal en el Territorio Nacional de La Pampa, 1900-1925, en: A. Lluch y C. Salomón Tarquini (ed.), Historia de La Pampa. Sociedad, política, economía, desde los poblamientos iniciales hasta la provincialización (ca. 8000 AP a 1952), Santa Rosa: Universidad Nacional de La Pampa, 205-217.
Gelman, J. y Barsky, O. (2005). Historia del agro argentino. Buenos Aires: Mondadori.
Kircher, M. (2005). La prensa escrita: actor social y político, espacio de producción cultural y fuente de información histórica, Revista de Historia, (10), 115-122.
Kossoy, B. (2001). Fotografía e historia. Buenos Aires: La Marca.
Lassalle, A. M. y Lluch, A. (comp.) (2001). Arando en el desierto. Itinerario fotográfico de la colonización francesa de Telén. Pampa Central, 1900-1914, Santa Rosa: Facultad de Ciencias Humanas de la Universidad Nacional de La Pampa.
Ledesma, L. y Gonzalo F. (2008). Trabajo, condiciones materiales y resistencias en el mundo obrero rural del Territorio Nacional de La Pampa, en: A. Lluch y C. Salomón Tarquini (ed.), Historia de La Pampa. Sociedad, política, economía, desde los poblamientos iniciales hasta la provincialización (ca. 8000 AP a 1952), Santa Rosa: Universidad Nacional de La Pampa, 233-312.
Maluendres, S. (2001). El proceso de conformación de la frontera productiva en La Pampa, en: A. M. Lassalle y A. Lluch (comp.). Arando en el desierto. Itinerario fotográfico de la colonización francesa de Telén. Pampa Central, 1900-1914, Santa Rosa: Facultad de Ciencias Humanas de la Universidad Nacional de La Pampa, 23-34.
Míguez, E. (2008). Historia económica de la Argentina. De la Conquista a la crisis de 1930. Buenos Aires: Sudamericana.
Moroni, M. (2008). La intervención de los letrados pampeanos y el debate sobre la gobernabilidad de los Territorios Nacionales. III Jornadas de Historia de la Patagonia. San Carlos de Bariloche: Universidad Nacional del Comahue.
Prislei, L. (2001). Presentación. Itinerarios de una búsqueda, en: L. Prislei (dir.), Pasiones Sureñas. Prensa, Cultura y Política en la Frontera Norpatagónica (1884-1946), Buenos Aires: Entrepasados / Prometeo, 11-18.
Rojas Mix, M. (2006). El imaginario: civilización y cultura del siglo XXI. Buenos Aires: Prometeo.
Silvestri, G. (1999). El imaginario paisajístico en el litoral y el sur argentinos, en: M. Bonaudo (dir.), Liberalismo, Estado y orden burgués (1852-1880), Colección Nueva Historia Argentina, tomo IV, Buenos Aires: Sudamericana, 217-291.
Svampa, M. (2006). El dilema argentino: civilización o barbarie [1994]. Buenos Aires: Taurus.
Vezub, J. (2002). Indios y soldados. Las fotografías de Carlos Encina y Edgardo Moreno durante la “Conquista del Desierto”. Buenos Aires: El Elefante Blanco.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
When submitting their contributions, authors must declare that they have the permission of the file or repository where the documents that are attached to the work were obtained, whatever their format (unpublished manuscripts, images, audiovisual files, etc.). Such permission authorizes their publication and reproduction, releasing the journal and its editors from any liability or claim from third parties.
Likewise, authors must adhere to the Creative Commons license called "Attribution - Non-Commercial CC BY-NC-SA", through which the author allows copying, reproducing, distributing, publicly communicating the work and generating derivative works, as long as the original author is properly quoted and acknowledged. It is not allowed, however, to use the work for commercial purposes. Authors may establish additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the paper published in the journal (for example, placing it in an institutional repository or publishing it in a book), with the acknowledgment of having been published first in this journal.
The publication of content in this journal does not imply any royalty or charge for taxpayers.
Quinto Sol adheres to the DORA (Declaration on Research Assessment) signed in San Francisco, California, on December 16, 2012, and to the Declaration of Mexico (Joint Declaration LATINDEX - REDALYC - CLACSO - IBICT).