Territoriality and schooling. Schools with very difficult access among indigenous-peasant communities (Tucumán, Argentina)

  • Gabriela soledad Varela Freire National Scientific and Technical Research Council image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.19137/huellas-2024-2807

Keywords:

territorio, multiterritorialidad, escuelas rurales, alta montaña

Abstract

The present research starts by considering state educational establishments and their school architectures as spaces where part of the territorial construction carried out by the States is enabled.  At the same time, they are spaces around which a multiplicity of territorialities are being developed as they are located in cities or in clustered or dispersed rural areas, therefore interacting with different social groups. This article seeks to identify how the space of the state school collaborates in the production of territoriality in contexts of indigenous-peasant communities located in mountain areas representing a very difficult access in the province of Tucumán, Argentina. At the same time, it is interesting to visualize the nuances that are generated in the interaction between the territorialities of the indigenous-peasant communities and the school institutions in these particular contexts. The starting point for this study was the identification and analysis of 14 rural schools located in the Cumbres Calchaquíes and Sierras de Quilmes mountain ranges, areas inhabited mainly by indigenous-peasant communities. Among the main results, it is proposed that in these specific contexts, the state territoriality sought by educational establishments and school practices is challenged and modified by local practices.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arenas, P. y Ataliva, V. (2017). Las comunidades indígenas: etnoterritorios, prácticas y saberes ancestrales. Buenos Aires: ediciones Imago Mundi.

Benedetti, A. (2009). Territorio, concepto clave de la geografía contemporánea. Revista 12(ntes) DIGITAL para el día a día, 5-8.

Benedetti, A. (2011). “Territorio: concepto integrador de la geografía contemporánea” (11-82). En Souto, P. (Coord). Territorio, lugar, paisaje. Prácticas y conceptos básicos en geografía. Buenos Aires: Editorial Facultad de Filosofía y Letras, UBA.

Corrigan, P. y Sayer, D. (2007). “El gran arco: La formación del Estado inglés como revolución cultural” (39-116). En Lagos, M. y Calla, P. (Comp.). Antropología del Estado. Dominación y prácticas contestatarias en América Latina. La paz: Cuaderno de Futuro N°23.

Haesbaert, R. (2011). El mito de la desterritorialización. Del “fin de los territorios” a la multiterritorialidad. D. F.: Siglo XXI.

Haesbaert, R. (2013). Del mito de la desterritorialización a la multiterritorialidad. Revista Cultura y representaciones sociales. Vol 8, n°15, 9-42. Disponible en: http://www.culturayrs.unam.mx/index.php/CRS/issue/view/39. (Consulta: 10/10/2020).

Haesbaert, R. (2019). Regional-global: dilemas de la región y de la regionalización en la geografía contemporánea. Buenos Aires: Editorial de la Facultad de Filosofía y Letras; y Bogotá, Colombia: Universidad Pedagógica Nacional.

Lindón, A. (2007). Espacialidades, desplazamientos y trasnacionalismo. Papeles de población, nº53, 71-101.

Lopes de Souza, M. (1995). “O território: sobre espaço e poder, autonomia e desenvolvimento”. En Elias de Castro, I.; Da Costa Gomes, P. C. y Lobato Corrêa, R. (Orgs.). Geografia: conceitos e temas. Río de Janeiro: Bertrand.

Manzanal, M. (2007). “Territorio, poder e instituciones. Una perspectiva crítica sobre la producción del territorio”. En Manzanal, M.; Arzeno, M. y Nussbaumer, B. (Comps.). Territorios en construcción. Actores, tramas y gobiernos: entre la cooperación y el conflicto. Buenos Aires: Ciccus.

Santos, M. (1996). De la totalidad al lugar. Barcelona: Oikos-tau.

Santos, M. (2000). La naturaleza del espacio: técnica y tiempo. Razón y emoción. Barcelona: Editorial Ariel.

Varela Freire, G. S. (2023). Las escuelas rurales y la gestión de la arquitectura escolar estatal: las escuelas de muy difícil acceso de montaña en Tucumán, Argentina (1993-2015). [Tesis de Doctorado inédita]. Facultad de Arquitectura y Urbanismo, Universidad Nacional de Tucumán, Argentina.

Published

2024-05-02

How to Cite

Varela Freire, G. soledad. (2024). Territoriality and schooling. Schools with very difficult access among indigenous-peasant communities (Tucumán, Argentina). Huellas, 28(1), 102–123. https://doi.org/10.19137/huellas-2024-2807

Issue

Section

Artículos