Dialogues between the Lma Iacia Qom and students of the Environmental Information Bachelor course of studies

DOI:

https://doi.org/10.19137/huellas-2023-2715

Keywords:

Environmental Information Bachelor course of studies, ontological turn, Lma Iacia Qom native community, intercultural

Abstract

This work reflects on an extension activity carried out by the students of the Environmental Information Bachelor course of studies and the Lma Iacia Qom native community of San Pedro, Buenos Aires province. Through this action, territorially-based intercultural extension activities were incorporated into the educational path of the degree program. The objective was to generate practices that foster the exchange of knowledge and reflection on how different ways of conceiving and experiencing the world have an impact on environmental configurations and the ways in which we appropriate the territory we inhabit. Additionally, we discuss the institutional and educational impact of this type of action, which may contribute to a comprehensive range of functions within possible curricular processes.

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Author Biography

Virginia Salerno, CONICET. Instituto de Arqueología, Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires

FORMACIÓN ACADÉMICA

1. Doctora de la Universidad de Buenos Aires, área arqueología. 2012. Facultad de Filosofía y Letras, UBA. Tesis: Trabajo arqueológico y representaciones del pasado prehispánico en Chascomús (Provincia de Buenos Aires). Calificación: 10 (diez).

2. Licenciada en Ciencias Antropológicas (Orientación Arqueología). Facultad de Filosofía y Letras. Universidad de Buenos Aires. 2007.  Tesis: La representación de la arqueología en medios masivos gráficos de la localidad de Chascomús Directora: Dra. María Isabel González. Calificación: 10 (diez).

3. Profesora en enseñanza media y superior en Ciencias antropológicas. Facultad de Filosofía y Letras. Universidad de Buenos Aires. 2005.

CARGOS ACTUALES

Investigadora-asistente CONICET. Lugar de trabajo: Instituto de Arqueología, Facultad de Filosofía y Letras, UBA. 25 de mayo 217 3°P. CABA.

Ayudante de Primera en la materia “Didáctica Especial y prácticas de la enseñanza”. Departamento de Ciencias Antropológicas, Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires Sitio web: http://gepama.academia.edu/VirginiaMSalerno ; https://www.researchgate.net/profile/Virginia_Salerno

 

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Published

2023-09-21

How to Cite

Leiva, C., Salerno, V., & Ramos, M. (2023). Dialogues between the Lma Iacia Qom and students of the Environmental Information Bachelor course of studies. Huellas, 27(2), 45–57. https://doi.org/10.19137/huellas-2023-2715

Issue

Section

Artículos