Rural winds: struggle, training and popular economy in the face of problematics consumptions
DOI:
https://doi.org/10.19137/cuadex-2024-08-06Keywords:
popular economy, social movements, problematic consumption, training, popular educationAbstract
The articulation between the educational experience of the Juana Azurduy Training School and a set of university teams from the National University of Luján is part of a work strategy that articulates the substantive functions within the framework of an agreed action. The School is a training space aimed at members of the popular organization Vientos de Libertad (VDL) and a rural productive project. VDL is an organization part of the Excluded Workers Movement, which addresses the problem of consumption, understanding as emerging from the dynamics of an unequal society. Our support and accompaniment to the reality under construction has the following tasks: a) liaison with the teams of the technical disciplines to bring them closer to the proposal and collaborate in their implementation, b) coordinate the process of systematizing the experience so that it can be appropriated by other VDL spaces. The work includes a reconstruction of the experience and an analysis of the perspective of the subjects involved.
Downloads
References
Bruno, D. (Comp). (2017). La organización política y sindical de lxs últimxs de la fila: notas sobre los procesos organizativos de lxs trabajadorxs de la economía popular en la CTEP. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Sociales.
Camarotti, A. C. y Guelman, M. (2018). Revisión histórica de las respuestas socio-terapéuticas para los consumos de drogas en Argentina, Acta Psiquiatría y Psicología América Latina.
Charlot, B. (2015). La relación con el saber de los alumnos y de los estudiantes. En M. A. Benvegnú (Comp.), Ingreso Universitario. Políticas y estrategias para la inclusión: nuevas complejidades, nuevas respuestas. EdUnlu.
Di Matteo, A. J. (2020). Apuntes para pensar la acción junto a los movimientos sociales. Revista Masquedós. https://ojs.extension.unicen.edu.ar/index.php/masquedos/article/view/107/81
Di Matteo, A. J. (2023). Vientos de Libertad: una respuesta del movimiento popular al problema del consumo. Revista Debate Público, 13(25), 155-166. https://publicaciones.sociales.uba.ar/index.php/debatepublico/article/view/9066
Erreguerena, F., Nieto, G. y Tommasino, H. (2020). Tradiciones y matrices, pasadas y presentes, que confluyen en la Extensión Crítica Latinoamericana y Caribeña. Cuadernos de Extensión Universitaria de la UNLPam, 4(4), 177-204.
Ezcurra, A. M. (2011). Abandono estudiantil en educación superior. Hipótesis y conceptos. En N. Gluz (Ed.), Admisión a la universidad y selectividad social: cuando la democratización es más que un problema de “ingresos”. Los Polvorines, UNGS.
Freire, P. (2008). Pedagogía de la Esperanza: un reencuentro con la "Pedagogía del oprimido". Siglo XXI.
Jara, O. (2020). La Educación Popular Latinoamericana. Historia y claves éticas, políticas y pedagógicas. EdUNLu y El Colectivo.
Lerner, D. (2002). La autonomía del lector. Un análisis didáctico. Proyecto. Revista de Educacão, 4. Porto Alegre, Brasil.
Michi, N., Di Matteo, J. y D. Vila. (2021). Universidad, Movimientos y Educación. Entre senderos y bordes. EdUNLu.
Tapia, L. (2008). Política Salvaje. Muela del Diablo.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Comité Editorial de la Revista Cuadernos de Extensión Universitaria de la UNLPam:
Por la presente, declaro que soy autor/a del artículo titulado (nombre del artículo), de carácter original e inédito. En caso de que este artículo fuera aceptado para su publicación en Cuadernos de Extensión Universitaria de la UNLPam, autorizo a la revista a publicarlo en forma digital y a difundirlo en sus redes sociales.
Asimismo, adhiero a la licencia Creative Commons denominada “Atribución - No Comercial CC BY-NC-SA”, mediante la cual se permite copiar, reproducir, distribuir, comunicar públicamente la obra y generar obras derivadas, siempre y cuando se cite y reconozca al autor original.