“We came for a walk and we found this”. Artistic interventions in the Parks

DOI:

https://doi.org/10.19137/cuadex-2023-07-0201

Keywords:

musical intervention, extension project, tourism, audience

Abstract

The objective of this article is to present the experience of an extension project called Artistic Intervention in the Costanera Centro-Posadas Linear Park that depends on the Faculty of Humanities and Social Sciences of the National University of Misiones. This project sought, based on musical interventions, to increase the emotional value of tourist visits in Provincial Parks, the new spaces chosen post-pandemic. Although the general objective of the project is fulfilled, other triggers external to it are analyzed and that are typical of any link between the different actors that make up the project itself. Through field records (Guber, 2004), written and photographic, after the visits as a methodological tool, we recover the observed and verbalized experiences, in order to present the peculiarities that the project adopted for all the people involved.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Anabella De Luca, Facultad de Humanidades y Ciencias Sociales-UNaM

Licenciada en Turismo (UNLP). Esp. en Docencia Universitaria y Magister en Administración Estratégica (UNaM). Docente de grado de  la Licenciatura en Turismo de la Facultad de Humanidades y Ciencias Sociales, Universidad Nacional de Misiones (UNaM)

Gabriela Tejo, Subsecretaría de Parques Turísticos y Temáticos, Ministerio de Turismo Misiones

Licenciada en Turismo (UNaM). Profesora en Educación (UNaM). Equipo técnico de la Subsecretaría de Parques Turísticos y Temáticos (Ministerio de Turismo de la Provincia de Misiones).

Aldo Maciel, Facultad de Humanidades y Ciencias Sociales. Universidad Nacional de Misiones (UNaM)

Licenciado en Turismo (UNaM). Docente de grado de la Licenciatura en Turismo de la Facultad de Humanidades y Ciencias Sociales de la Universidad Nacional de Misiones (UNaM). Director de Proyectos de Extensión.

References

Bácerez, M. del V. y Díaz, N. (2020). Narrar la experiencia: procesos de registro en las prácticas de extensión universitaria. +E: Revista de Extensión Universitaria, 10(13), e0013. doi: 10.14409/extension.2020.13.Jul-Dic.e0013

Cammarata, E.B. (2006). El turismo como práctica social y su papel en la apropiación y

consolidación del territorio. En publicación: América Latina: cidade, campo e turismo. Amalia Inés Geraiges de Lemos, Mónica Arroyo, María Laura Silveira. CLACSO, Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales, San Pablo

Cifuentes García, J. A (2021). La Identidad como estrategia de reconocimiento y reflexión en la educación artística informal. Tesis de Licenciatura. Universidad Pedagógica Nacional. Facultad de Bellas Artes.Colombia.

Comparato, G. (2018). Proyecto de Extensión “Dejando Huellas: Una propuesta de organización de viajes con inclusión social”; Facultad de Ciencias Económicas; FCE UNLP. oai:sedici.unlp.edu.ar:10915/92112

Larrosa, J. 2009. Cap 1 Experiencia (y alteridad) en educación. en el libro experiencias y alteridad en educación compilado por Larrosa y Carlos Skliar. 1 ed. Rosario Homo Sapiens Ediciones

Maciel, A., De Luca, A. y Tejo, G. (diciembre, 2020). Intervención Artística sorpresa en “el Andresito” de la Costanera de Posadas. Misiones. Revista de Extensión Tekohá. Posadas: Ediciones FHyCS, 10(6), 19-25.

Mieles Moreira, S. (2015). Análisis de la Música como atractivo turístico. Tesis de licenciatura. Universidad Católica de Santiago de Guayaquil.

Mestelan, S.; Grosman, F. y Bertoldi, M. (2016). Conflictos en extensión: origen y posibles estrategias de abordaje. En Revista Masquedós. Nº 1, Año 1, pp. 73- 85. Secretaría de Extensión UNICEN. Tandil, Argentina

Mosquera, I. (2013). Influencia de la música en las emociones. Realitas, Revista de Ciencias Sociales, Humanas y Artes, 1 (2), 34-38.

Salinas, B. (2021). Música e Identidad: una discusión teórica. En Educar en Música y Arte en el Territorio. (pp.39-71). Sello Editorial IMA.

Scotto D’Abusco, D; Sosa, M y Vanevic, P: Un proyecto de turismo para la integración social y la construcción de dignidad. Cuadernos de Extensión Universitaria de la UNLPam, Año 5, Nº 5, abril-diciembre 2021. Sección: Artículos, pp. 47-68

DOI:10.19137/cuadex-2021-05-03 https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.es

Ulloa E, Francisco, & Almuiñas Rivero, JL. (2018). La extensión universitaria orientada a la promoción de la cultura artística: un reto de las instituciones de educación superior de América Latina. Revista Cubana de Educación Superior, 37(1), 19-36. Recuperado en 09 de marzo de 2023, de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0257-43142018000100002&lng=es&tlng=es.

Valverde, L. A.; Ayala, N.; Pascua, M; Fandiño, D. (1989). El trabajo en equipo y su operatividad. Perspectiva Latinoamericana, Costa Rica.

Published

2023-11-29

How to Cite

De Luca, A., Tejo, G., & Maciel, A. (2023). “We came for a walk and we found this”. Artistic interventions in the Parks. Cuadernos De Extensión Universitaria De La UNLPam, 7(2), 9–26. https://doi.org/10.19137/cuadex-2023-07-0201