Training of investigative skills in sociocultural community promoters: a need for their competent development
DOI:
https://doi.org/10.19137/cuadex-2023-07-0206Keywords:
promoters, research skills, local development, communityAbstract
The need to train local development promoters capable of managing the processes and carrying out effective community investigations motivated us to carry out this investigation. The formation of investigative skills in the promoters, based on solid scientific criteria based on community work and the skills to be strengthened for their successful performance have been the basis of the proposal. The local development approaches in Cuba are assumed as particular transformation processes, the promoters must be able to responsibly assume the investigations and diagnoses to achieve an approach to the social reality and to his environment.
Downloads
References
Camacho Monar, M.A., García González, M. y Pell del Río, S. (2020). La competencia profesional ambiental. Una dimensión frágil e indiferente. Ponencia presentada en Congreso Internacional Universidad. La Habana. Cuba.
García González, M. (2020). “Sistematización, una práctica necesaria.” Revista Diálogos e perspectivas interventivas, 1, p.1-13, Serrinha - Bahia - Brasil.
Gómez Veloz, G. y García González, M. (2021). “Las competencias emocionales en la formación profesional del gestor sociocultural.” 19 (4), p. 1310-1324. https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/2656ISSN.
González Pérez, M. M. y García Díaz, A. I. (2021). “Propuesta para medir la participación de actores en la gestión del desarrollo local sostenible”. 9(3), p. 764-786. https://coodes.upr.edu.cu/index.php/coodes/article/view/451
González, M.; González, G. R.; González, O. y Batista, A. (2021). “Educación y sociedad: universidad, extensión universitaria y comunidad”.
González, O.; Batista, A. y González, M. (2020). Indicadores de calidad del proceso de extensión universitaria en la Universidad de La Habana. Revista San Gregorio, (43), p. 49-64. http: 10.36097/rsan.v1i43.1389
González, O.; Batista, A.; González, M. y López, A. (2021). “Interacción dialógica universidad-sociedad: perspectiva praxiológica desde la gestión de las instalaciones culturales universitarias”.
Lazo Fernández, Y.; García González, M. y Rojas Murillo, A. (2020). “La comunicación como factor clave en el espíritu emprendedor del contexto universitario.” Revista Estudios del Desarrollo Social: Cuba y América Latina. 8(3), pp. 191-197.
Marinero Orantes, E.A. y García González, M. (2021). Gestión integral de riesgo de desastres en zonas volcánicas vulnerables: propuestas desde la capacitación. Revista Estudios del Desarrollo Social: Cuba y América Latina. 9(3), pp. 27-37.
Martínez Nuñez, A.; Ferragut Reinoso, E. y García González, M. (2021). “La educación popular ambiental, una alternativa para la autogestión.” Dossier temático Educación superior a la luz de los nuevos tiempos. Revista Diálogos e Perspectivas Interventivas, 2, p.1-12.
Solano Castro, A.; Bolaños Ortiz, O. y Monge Rodríguez, I. (2021). “Indicadores de gestión comunitaria: aportes desde la mirada de las personas directoras de instituciones educativas.” Revista Innovaciones Educativas. 23 (34) / Junio, 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Comité Editorial de la Revista Cuadernos de Extensión Universitaria de la UNLPam:
Por la presente, declaro que soy autor/a del artículo titulado (nombre del artículo), de carácter original e inédito. En caso de que este artículo fuera aceptado para su publicación en Cuadernos de Extensión Universitaria de la UNLPam, autorizo a la revista a publicarlo en forma digital y a difundirlo en sus redes sociales.
Asimismo, adhiero a la licencia Creative Commons denominada “Atribución - No Comercial CC BY-NC-SA”, mediante la cual se permite copiar, reproducir, distribuir, comunicar públicamente la obra y generar obras derivadas, siempre y cuando se cite y reconozca al autor original.