University extension and Covid-19. Experiences from the Faculty of Spanish for Non-Speakers Spanish
DOI:
https://doi.org/10.19137/cuadex-2022-06-0202Keywords:
university extension, ccommunicative competence, intercultural communication, social networks, Bachelor's Degree in Spanish Language for Non- speakers SpanishAbstract
Among the Sustainable Development Goals in the 2016-2030 Agenda, 4 is aimed at achieving inclusive, quality education for all, promoting a culture of peace. In the teaching of a foreing language, intercultural communication is essential. However, in times when confinement and non-attendance spoil an interaction between natives and non-natives that fosters adequate intercultural communication, the Faculty of Spanish for Non Speakers Spanish of Havana University has been forced to find the ideal ways to meet the objectives proposed in the career curriculum. One of them has been the University Extension. The objective of this work is to expose the experiences of the Faculty to develop the communication skills of the learners and their insertion in the community from the University Extension and the achievements in times of COVID-19.
Downloads
References
AA. VV. (2008). «Competencia comunicativa». Diccionario de términos clave de ELE. https://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/diccio_ele/diccionario/cortesia.htm
Aguilera-Ruiz, C. et al. (2017). El modelo flipped classroom. Revista International Journal of Developmental and Educational Psychology, 4(1), pp. 261-266. http://www.redalyc.org/articulo.oa?d=349853537027
Barrera, S.; Cabrera J.S. y Puig, Y. (2019). La formación intercultural en la Facultad de Español para No Hispanohablantes. En Educación en la diversidad (Primera parte). REDIPE, pp. 40-52.
Camilo, E. y Pérez, A. (2020). La mediación tecnológica en la extensión universitaria para la promoción de salud. Revista MEDISAN, 24(6), pp. 1266-1277. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=scl_arttex&pid=S1029-301920200001266&Ing=es
Cedeño, J. y Machado, E. (2012). Papel de la Extensión Universitaria en la transformación local y el desarrollo social. Revista Humanidades Médicas, 12(3), Ciudad de Camagüey, sep-dic. Cuba. pp. 371-390. https://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-12020120030002&tlng=es
Consejo de Europa (2001). Marco Común Europeo de Referencia para las Lenguas: aprendizaje, enseñanza, evaluación. Madrid: Instituto Cervantes- Ministerio de Educación, Cultura y Deporte, Anaya, 2002. http://cvc.cervantes.es/obref/marco
Delors, J. (2002). La educación encierra un tesoro. Revista Cubana Educ Med Super, 16(1), pp. 47-72.
FENHI (2011). Plan de Estudio de la carrera Lengua Española para No Hispanohablantes. Ministerio de Educación Superior, La Habana, Cuba.
Mijares, L. y Peña, R. (2020). La comunicación intercultural entre alumnos universitarios: influencia en la formación de actitudes y valores. Revista Mendive, 18(1), enero-marzo, pp. 34-47. http://mendive.upr/index.php/MendiveUPR/article/view/1734
Montero, A. y Montero, L. A. (2017). Un espejo entre la universidad y la sociedad: la extensión universitaria. Revista Universidad de La Habana, (283), ene-jun, pp. 114-125. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=scielo
Quiñones, A. et al. (2018). Uso de la tecnología en la gestión extensionista, efectividad de la página web extensión universitaria. Revista Cubana de Ciencias Informáticas, 12(Supl.1), pp. 176-189. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttex&pid=S222718992018000500013&Ing=es&tlng=es
Sánchez, M. (2004). La extensión universitaria en Venezuela. Revista Educere, 8(24), enero-marzo, pp. 83-94. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=35602414
UNSADA (s/f). ¿Qué es la Extensión Universitaria? Universidad Nacional San Antonio de Areco. https://unsada.edu.ar/extensión/que-es-la-extension-universitaria.htlm
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Comité Editorial de la Revista Cuadernos de Extensión Universitaria de la UNLPam:
Por la presente, declaro que soy autor/a del artículo titulado (nombre del artículo), de carácter original e inédito. En caso de que este artículo fuera aceptado para su publicación en Cuadernos de Extensión Universitaria de la UNLPam, autorizo a la revista a publicarlo en forma digital y a difundirlo en sus redes sociales.
Asimismo, adhiero a la licencia Creative Commons denominada “Atribución - No Comercial CC BY-NC-SA”, mediante la cual se permite copiar, reproducir, distribuir, comunicar públicamente la obra y generar obras derivadas, siempre y cuando se cite y reconozca al autor original.