Choral of University of Havana: sociocultural practices of an octogenarian institution
DOI:
https://doi.org/10.19137/cuadex-2023-07-01Keywords:
University choir, university musical activity, university extension, integral formationAbstract
This article exposes the results of an investigation that covers the last two decades of the musical activity of the University Choir of the University of Havana (1995-2017). Through empirical methods such as observation, documentary review and systematization of experiences, the analysis, description and characterization of their actions were carried out within the university extension process of the University of Havana. As results, the peculiarities of the musical activity carried out by this octogenarian group, the oldest of its kind in activity in the country, are shown. As practical contributions, a unified information platform of the artistic presentations made in this period was formed, which were grouped into typologies, that allow a quick search to be carried out within the different facets or areas of its activity. In addition, the SWOT matrix was obtained, whose results become central axes for new investigations of their artistic practices and for the design of strategies to promote their sociocultural activity.Downloads
References
Ander-Egg, E. (1983). Metodología y práctica de la animación sociocultural. Murcia, España: Instituto de Ciencias Sociales Aplicadas.
Gómez, D. (2018). La actividad musical de la Coral Universitaria de la Universidad de La Habana: sistematización de experiencias, tesis de maestría. Universidad Agraria de La Habana, La Habana.
González Aportela, O. (2016). Sistema de gestión de la calidad del proceso de Extensión Universitaria en la Universidad de La Habana. (Tesis de Doctorado). Universidad de La Habana. Cuba.
González Fernández-Larrea, M. (2002). Un modelo de gestión de la Extensión Universitaria para la Universidad de Pinar del Río. (Tesis de Doctorado). Universidad de Pinar del Río, Cuba.
https://www.dropbox.com/s/022d531kjuk81az/glosario%20de%20terminos_red.pdf?dl=0
Matriz DAFO. (2012, diciembre 12). EcuRed. Consultado el 21:25, diciembre 28, 2022 en https://www.ecured.cu/index.php?title=Matriz_DAFO&oldid=1768919.
MES (2004). Programa Nacional de Extensión Universitaria. La Habana: Ministerio de Educación Superior.
Partido Comunista de Cuba (2011). Lineamiento de la Política Económica y Social del Partido y la Revolución. La Habana.
Pérez, M.; Barrios, M.; Zuluaga, Z. (2010). La sistematización como investigación: un camino posible para la transformación de las prácticas y la generación de conocimiento. Bogotá, Colombia: Instituto para el Desarrollo de la Investigación en Educación y Pedagogía y la Pontificia Universidad Javeriana.
Período Especial (1990-1999). (2021, enero 24). EcuRed. Consultado el 22:32, diciembre 28, 2022 en https://www.ecured.cu/index.php?title=Per%C3%ADodo_(1990-1999)&oldid=3848665.
Rojas, J. P., López Cruz, C. D. (2015). Glosario de términos que se utilizan en extensión universitaria. Comisión Glosario. Unión Latinoamericana de Extensión Universitaria ULEU.
Soca, Milagros. (2016) Sistematización teórica sobre el desarrollo del movimiento de artistas aficionados en las instituciones primigenias y en las universidades cubanas. En Congreso Universidad, La Habana, Cuba.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Comité Editorial de la Revista Cuadernos de Extensión Universitaria de la UNLPam:
Por la presente, declaro que soy autor/a del artículo titulado (nombre del artículo), de carácter original e inédito. En caso de que este artículo fuera aceptado para su publicación en Cuadernos de Extensión Universitaria de la UNLPam, autorizo a la revista a publicarlo en forma digital y a difundirlo en sus redes sociales.
Asimismo, adhiero a la licencia Creative Commons denominada “Atribución - No Comercial CC BY-NC-SA”, mediante la cual se permite copiar, reproducir, distribuir, comunicar públicamente la obra y generar obras derivadas, siempre y cuando se cite y reconozca al autor original.