University social commitment, pandemic and dialogues of actors with the territories

DOI:

https://doi.org/10.19137/cuadex-2022-06-0206

Keywords:

social commitment, pandemic, actors, territories, rural education

Abstract

The situation caused by the global pandemic emerging from the COVID19 event has led the University to rethink organizational models and forms of operation in its essential missions in the present. Among them, the university extension was questioned in many aspects and above all in those that highlight its interrelation with the territories from the Inter game of the actors and the forms of intervention and focused linkage. In this work we intend to account for nodal aspects of this situation from initial questions, which question us as committed actors from the hand of a reflective view of practices and the consequent production of knowledge that has been taking place. In this way we will address the questions, and the literature produced in order to present a narrative made up of some sentimental developments that from the extension with social commitment at the National University of San Luis that we have been putting in tension.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Marcelo Vitarelli, Facultad de Ciencias Humanas, Universidad Nacional de San Luis y Escuela de Ciencias Sociales y Educación, Universidad Nacional de Villa Mercedes

Máster en Historia y Civilizaciones de la EHESS de Paris. Diplomado en Economía social y desarrollo local, FLACSO, Argentina. Especialista en Planificación y Administración de la eduucación, IIPE/UNESCO, Paris. Profesor regular exclusivo en Economía y Educación” y “Organización social del trabajo y Educación” en el Departamento de Educación y Formación Docente e Investigador en el Equipo SECyT Nº419301. Facultad de Ciencias Humanas de la Universidad Nacional de San Lui

References

Bringel, B. (2020). Geopolítica de la pandemia, escalas de la crisis y escenarios en disputa. Geopolítica(s). Revista de estudios sobre espacio y poder, 11(Especial), 173-187. https://revistas.ucm.es/index.php/GEOP/article/view/69310/4564456553391

Tommasino, H y otros (2021). Extensión crítica en tiempos de emergencia social. Construcción participativa y solidaria de inéditos viables. Número 1 • diciembre 2021. CLACSO. file:///E:/2022/revista%20cuadrenos%20de%20extension/textos/V2_Extension-critica-en-tiempos-de-emergencia-social-_Cuad1-1.pdf

Vitarelli, M.; Tropich, R. (2020) Dinámicas virtuales en la formación en tiempos de pandemia en la UNVIME. En Entrevistas Revista de Debates. ISNSC. http://www.isnsc.com.ar/Revista/edicion_012/Vitarelli-Tropich.pdf

Vitarelli, M. (2021) en Conversaciones desde el encierro: aproximaciones críticas al acontecimiento pandémico /editores, Claudia Luz Piedrahita Echandía ... [et al.] Universidad Distrital Francisco José de Caldas, Bogotá. CLACSO: Editorial Magisterio.http://biblioteca.clacso.edu.ar/clacso/se/20210527035104/Conversaciones-encierro.pdf

Vitarelli, M.; Wildner Sánchez N. (2020) “Ciclo de diálogos virtuales con la educación rural en San Luis” Anuario de investigaciones de la facultad de ciencias humanas Vol. 2, Nro. 2, http://fchportaldigital.unsl.edu.ar/index.php/ANUARIO/article/view/279/177

Published

2022-10-28

How to Cite

Vitarelli, M. ., Chavero, G. F. ., & Wildner Sanchez, M. N. . (2022). University social commitment, pandemic and dialogues of actors with the territories. Cuadernos De Extensión Universitaria De La UNLPam, 6(2), pp. 99–122. https://doi.org/10.19137/cuadex-2022-06-0206