Sustain Communities

DOI:

https://doi.org/10.19137/cuadex-2022-06-01

Keywords:

community, popular education, extension, intervention, communication

Abstract

The following text synthesizes some reflections and challenges around university extension during the pandemic based on the experience developed during the years 2020 and 2021 from the Training and Strengthening Program for Community Organizations, extension policy of the Faculty of Social Sciences of the UBA that is turning 20 years old. Our first reaction, with the arrival of the pandemic, was to maintain the links between community organizations, teachers, students, graduates, and workers who are part of the Program, to keep the heart of our community beating. On the other hand, based on the need to think about popular education at a distance, we began to experiment with other languages, both for training spaces and for the processes of collective production of knowledge: photography, collage, music and radio. In this sense, it is not just a question of finetuning listening from the University, but also of thinking of alternative ways of transmitting the knowledge built in products that bring together and highlight diversity, problematizing the centrality of the written word and the traditional idea of the book.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AAVV (2021a), Intervención y comunicación comunitaria en tiempos de pandemia, Programa de Capacitación y Fortalecimiento para Organizaciones Comunitarias, Buenos Aires, Facultad de Ciencias Sociales, UBA
AAVV (2021b), Organizaciones cuidando, Relatos desde los barrios en tiempos de pandemia, Programa de Capacitación y Fortalecimiento para Organizaciones Comunitarias, Buenos Aires, Facultad de Ciencias Sociales, UBA
Jara Holliday, Oscar. “Producir Conocimientos desde las prácticas de acción social de las universidades: Sistematización de Experiencias de Extensión Universitaria en Costa Rica 2013-2014”. Documento de la ponencia realizada el día 1 de diciembre del 2015, en el marco del congreso de la Asociación Latinoamericana de Sociología (ALAS) en Costa Rica
Mignolo, Walter (2006), “La descolonización del ser y del saber”, en (Des)Colonialidad del ser y del saber (videos indigenas y los límites coloniales de la izquierda) en Bolivia, Del Signo, Buenos Aires
Santos, Boaventura de Sousa (2007), La Universidad del Siglo XXI. Para una reforma democrática y emancipatoria de la universidad, La Paz, CIDES-UMSA.
Segato, Rita (2018), Contra-pedagogías de la crueldad, Buenos Aires, Prometeo
Skliar, Carlos (2019), Pedagogías de las diferencias: notas, fragmentos, incertidumbres. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Centro de Publicaciones Educativas y Material Didáctico (NOVEDUC).
Tasat, José y Bonfim, Carlos (2015), Pensar América, pensadores latinoamericanos en diálogo, Universidad Nacional de Tres de Febrero y Universidade Federal da Bahía, Buenos Aires
Torres Carrillo, Alfonso (2013), El retorno a la comunidad. Problemas, debates y desafíos de vivir juntos, Fundación Centro Internacional de Educación y Desarrollo Humano (CINDE) y Editorial El Búho, Bogotá

Published

2022-04-29

How to Cite

Benavente, S., Labecki, B., Paladino, V., & Kulekdjian, L. . (2022). Sustain Communities. Cuadernos De Extensión Universitaria De La UNLPam, 6(1), pp. 13–32. https://doi.org/10.19137/cuadex-2022-06-01