Social practices and University extension. Deconstruction of the imaginary of arts education based on extension experiences
DOI:
https://doi.org/10.19137/cuadex-2021-05-07Keywords:
art, extension, education, territory, of constructionAbstract
In this article, the importance of university networks is realized from a dialogue and comparative reflection between two extension references of Provincial Universities, the Provincial of Córdoba (UPC) and the Patagonian University Institute of the Arts (IUPA), with special attention to the artistic disciplines that are developed in both institutions, and focus on the territorial anchoring that gives meaning to the situated experience.
From the experience in university extension, a proposal of analysis categories is developed towards a deconstruction of the imaginary of arts education in relation to the territories of the educational fact, the profile of the arts students, the emotional experience generated due to the artistic fact and the importance of the dialogue of knowledge in the joint design of an extension project and its sustainability. This dialogue is also part of an inter-institutional exploratory investigation of extension developments in arts majors from an integral point of view. It aims at curricular initiatives from the university careers chairs, but also to specific projects with other organizations and institutions, in coordination with state and civil society organizations, supported by dialogue between academic and community territories.
Downloads
References
Caballero, M.; Davis, F.; Butler Tau, G.; Tabarrozzi, M. (2019). Teoría y práctica. Imaginarios y educación en arte. Octante, (4), e018. https://doi.org/10.24215/25250914e018
Canut Ledo, P. (2014). Buenas Prácticas. En Romero, S. C. y González Rueda, A. J. [coord.] (2014), Manual Atalaya, Apoyo a la Gestión Cultural. Observatorio Cultural del Proyecto Atalaya http://atalayagestioncultural.es/capitulo/buenas-practicas/
Freire, P. (1983). ¿Extensión o Comunicación? Editorial Siglo XXI.
Larrosa, J. (2018). Experiencia y (alteridad) en educación. En Skliar, C. y Larrosa, J. [comp.] (2018), Experiencia y alteridad en educación. FLACSO y Homo Sapiens Ediciones. http://www.ceip.edu.uy/documentos/2018/ifs/dapg/materiales/Jorge_Larrosa_Experiencia_y_alteridad.pdf
Noveduc Libros (25 de julio de 2020). Carlos Skliar presenta el libro: Mientras respiramos (en la incertidumbre) con Darío Sztajnszrajber. [Archivo de Vídeo]. Youtube. https://youtu.be/AT3SYTqjfF8
Sánchez, D. (2011). El arte como herramienta de la educación popular. En XI Congreso Iberoamericano de Extensión Universitaria. Universidad Nacional del Litoral, Santa Fe, 22 al 25 de noviembre de 2011. https://www.unl.edu.ar/iberoextension/dvd/archivos/ponencias/mesa3/el-arte-como-herramienta-de-.pdf
Tommasino, H. y Cano, A. (2016). Avances y retrocesos de la extensión crítica en la Universidad de la República de Uruguay. Revista Masquedós, 1(1), 9-23.
Tommasino H. y Stevenazzi F. (2016). Reflexiones en torno a las prácticas integrales en la Universidad de la República. +E: Revista De Extensión Universitaria, 6 (6), 120-129. https://doi.org/10.14409/extension.v1i6.6320.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Comité Editorial de la Revista Cuadernos de Extensión Universitaria de la UNLPam:
Por la presente, declaro que soy autor/a del artículo titulado (nombre del artículo), de carácter original e inédito. En caso de que este artículo fuera aceptado para su publicación en Cuadernos de Extensión Universitaria de la UNLPam, autorizo a la revista a publicarlo en forma digital y a difundirlo en sus redes sociales.
Asimismo, adhiero a la licencia Creative Commons denominada “Atribución - No Comercial CC BY-NC-SA”, mediante la cual se permite copiar, reproducir, distribuir, comunicar públicamente la obra y generar obras derivadas, siempre y cuando se cite y reconozca al autor original.