MUTANTUR: a tourism project for social integration and the construction of dignity
DOI:
https://doi.org/10.19137/cuadex-2021-05-03Keywords:
tourism, social organization, transformation, communityAbstract
The Mutantur project is an experience that starts from understanding tourism as a socio-cultural activity that can act as a vehicle to regain access to the city from, by and for people on the street, guaranteeing the constitutional right to enjoy heritage and the knowledge of history to re-signify the present. Emerged in the Asamblea Popular Plaza Dorrego-San Telmo, it has become a device that collaborates in reducing the damage of highly vulnerable and stigmatized population. The UNDAV Tourism careers took part in 2018 with the purpose of strengthening the link within university and territory, promoting the construction of knowledge from a horizontal dialogic perspective with social actors and the demands of reality. The project assumes and recognizes the social mission of the public university, the central place of critical learning and the social practice necessary to transform reality.
Downloads
References
Ávila Huidobro, R.; Elsegood, L.; Garaño, I.; Harguinteguy, F. (2014). Universidad, territorio y transformación social: reflexiones en torno a procesos de aprendizaje en movimiento. Undav Ediciones.
Bonfil Batalla, G. (1981). Lo propio y lo ajeno: una aproximación al problema del control cultural. Revista Mexicana de Ciencias Políticas y Sociales, 27 (103).
Careri, F. (2015). Walkscapes, el andar como práctica estética. Ed. Gustavo Gili.
Carman, M.; Segura, R.; Soldano, D. C. (2013). Hacia una gestión cultural de los espacios comunes. Voces en el fénix, 4 (29), 86-93.
Castel, R. (1997). Las Metamorfosis de La Cuestión Social. Paidós.
Fernández de Paz, E. (2006). De tesoro ilustrado a recurso turístico: el cambiante significado del patrimonio cultural. PASOS: Revista de Turismo y Patrimonio Cultural, 4 (1), 1-12.
Gutiérrez, N. J.; Montecino, M. F. R.; Rosati, F. L.; Maragliano, M. G. (2015). Creatividad e interpretación del patrimonio en la gestión social del territorio. Boletín de Interpretación, (32).
Hassoun, J. (1996). Los contrabandistas de la memoria. Ediciones de la Flor.
Lucarelli, E. (2009). Las innovaciones en la enseñanza, ¿caminos posibles hacia la transformación de la enseñanza en la universidad? En 3ras Jornadas de Innovación Pedagógica en el Aula Universitaria. Universidad Nacional del Sur, 4 de junio de 2009.
Oficina Internacional del Trabajo (OLI) (2005). Gobiernos locales, turismo comunitario y sus redes. Memoria del V Encuentro consultivo regional (REDTURS) Sector del empleo Documento de Trabajo núm. 12.
Prats, L. (1998). El concepto de patrimonio cultural. Política y Sociedad, (27), 63-76. Madrid.
Reguillo R. (2000). Identidades culturales y espacio público: un mapa de los silencios. Diálogos de la Comunicación, 59(60), 75-86. Federación Latinoamericana de Facultades de Comunicación Social (FELAFACS).
Risler, J. y Ares, P. (2013). Iconoclasistas, Manual del mapeo colectivo: recursos cartográficos críticos para procesos territoriales de creación colaborativa. Editorial Tinta Limón.
Veverka, J. A. (1994). Interpretive master planning. Helena, MT. Falcon Editorial.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Comité Editorial de la Revista Cuadernos de Extensión Universitaria de la UNLPam:
Por la presente, declaro que soy autor/a del artículo titulado (nombre del artículo), de carácter original e inédito. En caso de que este artículo fuera aceptado para su publicación en Cuadernos de Extensión Universitaria de la UNLPam, autorizo a la revista a publicarlo en forma digital y a difundirlo en sus redes sociales.
Asimismo, adhiero a la licencia Creative Commons denominada “Atribución - No Comercial CC BY-NC-SA”, mediante la cual se permite copiar, reproducir, distribuir, comunicar públicamente la obra y generar obras derivadas, siempre y cuando se cite y reconozca al autor original.