Socio-community Practices: Changes in The Ways of Learning and Teaching
DOI:
https://doi.org/10.19137/cuadex-2020-04-01Keywords:
Socio-community practices, community, learning, teaching, subjectivityAbstract
The presented article is part of an evaluative investigation, in which we propose to determine the value of socio-community practices, promoted at the National University of Río Cuarto since 2009 in all study plans for undergraduate courses. These practices are conceived as learning communities where students, teachers and community actors learn together, participating in a common practice. The interpretive approach used supposes knowing and evaluating, considering the meanings that the actors attribute to these experiences. Particularly in this article we investigate the new ways of learning, the approach to realities that modify subjectivities, the learning of specific competences, the possibilities to rethink the professions and the own emotions from the voices and perspectives of the participants.
Downloads
References
Albornoz, Y. (2009). Emoción, música y aprendizaje significativo. Educere, vol. 13, núm. 44, enero-marzo, 2009, pp. 67-73. Universidad de los Andes. Mérida, Venezuela http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=35614571008
Arnal J.; Del Rincón D.; Latorre A. (1992) Investigación educativa. Fundamentos y metodología. Barcelona. Editorial Labor.
Bernstein, B. (1994). La estructura del discurso pedagógico. Clases, códigos y control. (Volumen IV). Madrid. Ediciones Morata.
Dewey, J. (1967). Experiencia y educación. Buenos Aires. Editorial Losada.
Habermas, J. (1968). Conocimiento e interés. Madrid. Editorial Taurus.
Heron, J. y Reason, P. (1997). A Participatory Inquiry Paradigm. Qualitative Inquiry, 3 (3), 274-294.
Kornblit, A. (Comp.) (2004). Metodologías cualitativas en ciencias sociales. Modelos y procedimientos de análisis, Buenos Aires. Editorial Biblos.
Macchiarola, V.; Pizzolitto, A. L.; Pugliese Solivellas, V. (2020). Las prácticas sociocomunitarias en la Universidad Nacional de Río Cuarto. Un estudio evaluativo. +E: Revista de Extensión Universitaria, 10 (12. Ene-Jun), 1-19.
Perkins, D. (1995). La escuela inteligente. Gedisa. Barcelona.
Rafaghelli, M. (2016). Las Prácticas de Extensión de Educación Experiencial como oportunidad para integrar docencia y extensión. Revista Núm 6 +E Integración docencia y extensión, 6. Ene-Dic (2016). https://doi.org/10.14409/extension.v6i6.Ene-Dic
Roig, H. y Lipsman, M. (2015). La evaluación en perspectiva crítica y creativa. Relecturas a los aportes de Edith Litwin para la evaluación del aprendizaje y la enseñanza. Revista Instituto de Investigaciones en Ciencias de la Educación (IICE) /37.
Tommasino, H., Stevenazzi, F. (2016). Reflexiones en torno a las prácticas integrales en la Universidad de la República. Revista Núm. 6 +E Integración docencia y extensión 6. Ene-Dic (2016). https://doi.org/10.14409/extension.v6i6.Ene-Dic
Tonon, G. (2009) (comp.) Comunidad, participación y socialización política. Buenos Aires. Espacio Editorial.
Torres, R. M. (2001). Comunidad de aprendizaje. Repensando lo educativo desde el desarrollo local y desde el aprendizaje. Simposio Internacional sobre Comunidades de Aprendizaje, Barcelona Forum 2004, Barcelona.
Vasilachis I. (2007). El aporte de la epistemología del sujeto conocido al estudio cualitativo de las situaciones de pobreza, de la identidad y de las representaciones sociales. Forum: Qualitative Social Research. 8 (3) 1-22. https://ri.conicet.gov.ar/bitstream/handle/11336/74736/CONICET_Digital_Nro.3decbefd-a736-458c-b3a2-989573128461_A.pdf
Zañartu Correa, L. M. (2003). Aprendizaje colaborativo: una nueva forma de diálogo interpersonal y en red. Contexto Educativo. Revista Digital de Educación y Nuevas Tecnologías, 28, año V. https://s2.likedoc.org/uploads/STE2017/04/25/WpDwNAObYk/24d828c04d99940c9ad1f043d74f0074.pdf
Zeichner, K. (1995). Los profesores como profesionales reflexivos y la democratización de la reforma escolar. En AAVV Volver a pensar la educación (Vol. II). Prácticas y discursos educativos. Madrid. Ediciones Morata.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Comité Editorial de la Revista Cuadernos de Extensión Universitaria de la UNLPam:
Por la presente, declaro que soy autor/a del artículo titulado (nombre del artículo), de carácter original e inédito. En caso de que este artículo fuera aceptado para su publicación en Cuadernos de Extensión Universitaria de la UNLPam, autorizo a la revista a publicarlo en forma digital y a difundirlo en sus redes sociales.
Asimismo, adhiero a la licencia Creative Commons denominada “Atribución - No Comercial CC BY-NC-SA”, mediante la cual se permite copiar, reproducir, distribuir, comunicar públicamente la obra y generar obras derivadas, siempre y cuando se cite y reconozca al autor original.