Commoner Bodies: An Analysis of La pareja de Núñez, by Gloria Alcorta Mansilla
DOI:
https://doi.org/10.19137/anclajes-2025-2924Keywords:
Gloria Alcorta Mansilla, Novel, Literary Criticism, 20th Century, ArgentinaAbstract
La pareja de Núñez is a novel by Gloria Alcorta Mansilla published by Editorial Sudamericana in 1971. Framed in two chapters that can represent an entire year, a narrator anticipates and then closes the stories told. Núñez is the setting in which a series of plebeian characters and archetypes live, linked by misfortunes linked by class and gender conflicts. Immigration, exile, abuse, abandonment, poverty, and even militant courage and poetry are part of the imaginary of this community that includes and excludes the bodies of its inhabitants. The use that the text makes of the fantastic genre, as well as the relationship of this novel with the author's work and with the local literary tradition constitute the axes of analysis.
Downloads
References
Agamben, Giorgio. "¿Qué es un pueblo?". Medios sin fin. Biblioteca Nacional de Madrid, 2003, pp. 31-6.
Alcorta Mansilla, Gloria. El hotel de la Luna y otras imposturas. Sudamericana, 1957.
Alcorta Mansilla, Gloria. En la casa muerta. Sudamericana, 1966.
Alcorta Mansilla, Gloria. La almohada negra. Emecé, 1980.
Alcorta Mansilla, Gloria. La pareja de Nuñez. Sudamericana, 1971.
Alcorta Mansilla, Gloria. La prisión de l’enfant. Francisco A. Colombo, 1935.
Alcorta Mansilla, Gloria. Le Crime de Doña Clara. Presses de la Renaissance, 1989.
Alcorta Mansilla, Gloria. Noches de nadie. Sudamericana, 1962.
Alcorta Mansilla, Gloria. Visages. Botella al Mar, 1951.
Ansolabehere, Pablo. Literatura y anarquismo en Argentina (1879-1919). Beatriz Viterbo, 2011.
Arlt, Roberto. Los siete locos. Los Lanzallamas. Biblioteca Ayacucho, 1986.
Arlt, Roberto. El jorobadito. Editorial de la Universidad de General Sarmiento, 2017.
Arlt, Roberto, El juguete Rabioso. Losada, 2009.
Arnés, Laura Antonella. “Imaginar feminista, leer lesbiana. Inflexiones ciudadanas y literarias en el archivo del siglo XX”, XI Congreso Internacional Orbis Tertius, La Plata, 2024.
Bordieu, Pierre. “¿Dijo usted popular?”. ¿Qué es un pueblo? Eterna Cadencia, 2014, pp. 21-46.
Borges, Jorge Luis, Silvina Ocampo y Adolfo Bioy Casares. Antología poética argentina. Sudamericana, 1941.
Borges, Jorge Luis. “El sur”. Ficciones. Alianza, 1998, pp. 205-16.
Butler, Judith. “‘Nosotros el pueblo’. Apuntes sobre la liberta de reunión”. Alain Badiou et al. ¿Qué es un pueblo? Eterna Cadencia, 2014, pp. 47-67.
Butler, Judith. “Política de género y el derecho a aparecer”. Cuerpos aliados y lucha política. Hacia una teoría performativa de la asamblea. Paidós, 2017, pp. 31-70.
Castelnuovo, Elías. Tinieblas. Librería Histórica, 2003.
Da Ré, Esteban. “El humorismo tragicómico en dos cuentos de Tinieblas (1923) de Elías Castelnuovo”. Orbis Tertius, vol. 25, n.° 30, pp. 1-16, https://doi.org/10.24215/18517811e162
Di Meglio, Gabriel. ¡Viva el bajo pueblo! La plebe urbana de Buenos Aires y la política entre la Revolución de Mayo y el rosismo. Prometeo, 2016.
Guido, Beatriz. La casa del Ángel. Capital Intelectual, 2008.
Martínez Cabrera, Mariel. “Decadencia, violencia y silencios. Un análisis de En la casa muerta: una novela fantástica de Gloria Alcorta”. Badebec, vol. 13, n.° 25, pp. 126–41, https://doi.org/10.35305/b.v13i25.615
Parra, Nicanor. Parranda Larga. Alfaguara, 2013, pp. 90.
Segato, Rita. Las estructuras elementales de la violencia. Ensayos sobre género entre la antropología, el psicoanálisis y los derechos humanos. Prometeo, 2010.
Vicens, María. Escritoras de entresiglos: un mapa trasatlántico. Autoría y redes literarias en la prensa argentina (1870-1910). Editorial UNQ, 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Mariel Martínez Cabrera

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The authors must adhere to the Creative Commons license called "Attribution - Non-Commercial - Share Alike CC BY-NC-SA", through which it is allowed to copy, reproduce, distribute, publicly communicate the work and generate derivative works, provided and when the original author is cited and acknowledged. However, it is not allowed to use the work or its possible derivative works for commercial purposes. The authors may establish additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal (for example, place it in an institutional repository or publish it in a book), with the acknowledgment of having been first published in this journal.
The publication of contents in this journal does not imply any royalty or charge for the contributors.