In the narrative of a gaucho: a map of subjectivities for the Argentine nation. Santos Vega, by Hilario Ascasubi
DOI:
https://doi.org/10.19137/anclajes-2025-2925Keywords:
Hilario Ascasubi, Poetry, Argentine Literature, 19th CenturyAbstract
Within the framework of a general and broader research about how the gauchesca influenced centralizing the figure of the gaucho in national culture, it focuses on Santos Vega, by Hilario Ascasubi from three aspects, namely: the gauchesca poetry as an aesthetic form that establishes dissent and consensus around how to understand the nation's people; the fictionalization of the rest of the plebs in a differential manner with respect to the gaucho; and, finally, a temporal look that includes the colonial. Santos Vega, by Hilario Ascasubi, constitutes a decisive text to understand, from literature, that dynamic that made the gaucho the outstanding commoner of the Argentine Nation.
Downloads
References
Adamovsky, Ezequiel. El gaucho indómito. De Martín Fierro a Perón, el emblema imposible de una nación desgarrada. Siglo XXI, 2019.
Ascasubi, Hilario. Santos Vega y los mellizos de la Flor. Rasgos dramáticos de la vida del gaucho en las campañas y praderas de la República Argentina (1778-1808), Imprenta de Paul Dopunt, 1872.
Bhabha, Homi. El lugar de la cultura. Manantial, 2011.
Barthes, Roland. Fragmentos de un discurso amoroso. Siglo XXI, 2018.
Borello, Rodolfo. “Ascasubi: Santos Vega”. Revista de Literaturas Modernas, n.°10, 1971, pp. 77-111.
Candioti, Magdalena. Una historia de la emancipación negra. Esclavitud y abolición en la Argentina. Siglo XXI, 2021.
Didi-Huberman, George. Ante el tiempo. Adriana Hidalgo, 2015.
Garavaglia, Juan Carlos. “Gauchos: identidad, identidades”. Cahiers du CRICCAL, n.° 30, 2003, pp. 143-51.
Lamborghini, Leónidas. Risa y tragedia en los poetas gauchescos. Emecé, 2008.
Ludmer, Josefina. El género gauchesco. Un tratado sobre la patria. Perfil, 2000.
Martínez Estrada, Ezequiel. Muerte y transfiguración de Martín Fierro. Ensayo de interpretación de la vida argentina. Beatriz Viterbo, 2005.
Mayo, Carlos. “Patricio de Belén: nada menos que un capataz”. Hispanic American Historical Review. Vol. 77, n.° 4, 1997, pp. 597-617.
Mitre, Bartolomé. “A Santos Vega”. La poesía gauchesca en lengua culta. Ciordia y Rodríguez Editores, 1943, pp. 109-16.
Palti, Elías. El tiempo de la política. El siglo XIX reconsiderado. Siglo XXI, 2007.
Pages Larraya, Antonio. “Santos Vega, mito de la pampa”. Revista Universidad, n.° 50, diciembre de 1961, pp. 17-36.
Peluffo, Ana. “Gauchos que lloran: masculinidades sentimentales en el imaginario criollista”. Cuadernos de Literatura, Vol. XVII, n.° 33, enero-junio 2013, pp. 187-201.
Pisano, Juan Ignacio. Ficciones de pueblo. Una política de la gauchesca (1776-1835). Eduvim, 2022.
Pisano, Juan Ignacio. “En la voz del gaucho: sobre la figura del indio en la gauchesca de Bartolomé Hidalgo”. Revista Recial, vol. 14, n.° 24, julio- diciembre 2023, pp. 215-28.
Prieto, Adolfo. “La culminación de la poesía gauchesca”. Martín Fierro. Colección Archivos, Fondo de Cultura Económica, 2001, pp. 1016-27.
Román, Claudia. “Gauchas ahorcajadas y otras fantasías de la literatura argentina”. Historia Feminista de la Literatura Argentina. Mujeres en revolución. Otros comienzos. Eduvim, 2023, pp. 207-42.
Rancière, Jacques. Los bordes de la ficción. Edhasa, 2019.
Schvartzman, Julio. Letras gauchas. Eterna Cadencia, 2013.
Souto, Nora y Fabio Wasserman. “Nación”. Lenguaje y revolución. Conceptos políticos clave en el Río de la Plata, 1780-1850, editado por Noemí Goldman. Prometeo, 2009, pp. 83-114.
Weinberg, Félix. La primera versión del “Santos Vega” de Ascasubi. Un texto gauchesco desconocido. Compañía General Fabril Editora, 1974.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Juan Ignacio Pisano

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The authors must adhere to the Creative Commons license called "Attribution - Non-Commercial - Share Alike CC BY-NC-SA", through which it is allowed to copy, reproduce, distribute, publicly communicate the work and generate derivative works, provided and when the original author is cited and acknowledged. However, it is not allowed to use the work or its possible derivative works for commercial purposes. The authors may establish additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal (for example, place it in an institutional repository or publish it in a book), with the acknowledgment of having been first published in this journal.
The publication of contents in this journal does not imply any royalty or charge for the contributors.