A little ignorant pen. Notes on mysticism and poetry in the correspondence of Eunice Odio to Juan Liscano
DOI:
https://doi.org/10.19137/anclajes-2025-2933Keywords:
Eunice Odio, Central American Literature, Mysticism, 20th CenturyAbstract
The texts that constitute the corpus of feminine mystical writing maintain a fluid and constant conversation or exchange with the divine that each writer understands in her own way. Although there is no written record of the dialogue that the Costa Rican poet Eunice Odio had with God, it is possible to track and assemble the traces of those conversations through her correspondence with the Venezuelan editor Juan Liscano, where the experience of the supernatural and the divine runs through the personal and professional contents of the texts. Odio’s letters, which belong to a tradition that dates to the Beguine writers of the 13th century, insist that the language and aesthetics of Judeo-Christian mysticism have worked and still serve as strategies for some Latin American poets searching for new ways to discuss themselves, their bodies and their worlds.
Downloads
References
Bouvet, Nora Esperanza. La escritura epistolar. Eudeba, 2006.
Breton, André. El surrealismo y la pintura. Gallimard, 1965.
Chen Sham, Jorge. “El valor de una correspondencia privada y sus avatares”. Obras completas, Tomo IV, editadas por Chen Sham, Jorge, UCR, 2017, pp. 15-24.
Cirlot, Victoria. Visión en rojo. Siruela, 2019.
Cirlot, Victoria y Blanca Garí. La mirada interior. Mística femenina en la Edad Media. Siruela, 2021.
Cortés, Carlos. “Eunice Odio 1922-1974”. Cuadernos Hispanoamericanos, 2007, n.º 679, pp. 103-9, https://www.cervantesvirtual.com/obra/eunice-odio-1922-1974-939862/
Cussen, Felipe. “Un ensayo sobre mística y poesía contemporánea”, Forma. Revista de estudios comparados. Arte- Literatura- Pensamiento, 2011, n.º 4, s/p., http://letras.mysite.com/fcu121211.html
Cussen, Felipe. La oficina de la nada. Poéticas negativas contemporáneas. Siruela, 2022.
D´'Amico, Claudia. Hildegarda de Bingen. Filósofa de lo invisible. Galerna, 2023.
De Certeau, Michel. La fábula mística. Siglos XVI-XVII. Universidad Iberoamericana, 2010.
De León, Fray Luis. Cantar de cantares de Salomón. Editado por Javier San José Lera, Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes, 2008, https://www.cervantesvirtual.com/obra-visor/cantar-de-cantares-de-salomon--0/html/01e17fb4-82b2-11df-acc7-002185ce6064_2.html
Galarza, Javier. La noche sagrada. Audisea, 2017.
Kafka, Franz. Cartas a Milena. Losada, 1981.
Liscano, Juan. Eunice Odio. Antología. Rescate de un gran poeta. Monte Ávila Ediciones, 1975.
López Baralt, Luce. Repensando la experiencia mística desde las ínsulas extrañas. Trotta, 2013.
López Baralt, Luce. El sol a medianoche. La experiencia mística: tradición y actualidad. Trotta, 2017.
Ludmer, Josefina. Onetti. Los procesos de reconstrucción del relato. Sudamericana, 1977.
Ludmer, Josefina. “Tretas del débil”. Representaciones, emergencias y resistencias de la crítica cultural: mujeres intelectuales en América Latina y el Caribe, editado por Nelly Prigorian y Carmen Díaz Orozco, CLACSO, 2017, doi.org/10.2307/j.ctv253f64v
Molloy, Sylvia. “Cisnes impuros. Rubén Darío y Delmira Agustini”. Poses de fin de siglo. Desbordes del género en la modernidad”, Eterna Cadencia, 2012, pp. 153-69.
Muraro, Luisa. El Dios de las mujeres. Horas y Horas, 2006.
O´Connor, Flannery. Diario de oración. Ediciones Encuentro, 2018.
Odio, Eunice. El tránsito de fuego. Ediciones sin fin, 2019 [1957].
Odio, Eunice. “Epistolario”. Eunice Odio. Obras completas. Tomo III, editado por Peggy Von Mayer Chaves, Editorial UCR, 2017, pp. 347-497.
Odio, Eunice. Obras completas. Tomos I, II, III y IV, editado por Peggy Von Mayer Chaves, Editorial UCR, 2017.
Odio, Eunice. Zona en territorio del alba. EUNED, 2017 [1953].
Odio, Eunice. Obras completas. Tomos I, II, III, editado por Peggy Von Mayer Chaves, Editorial UCR y UNA, 1996.
Odio, Eunice. Los elementos terrestres. El libro de Guatemala, 1948.
Pérez Fontdevila, Aina. “Qué es una autora o que no es un autor”. ¿Qué es una autora? Encrucijadas entre género y autoría, editado por Aina Pérez Fontdevila y Mari Torras Francés, Icaria, 2019, pp. 25-59.
Pleitez Vela, Tania. “Eunice Odio y Nueva York: impresiones y símbolos”. RANLE - Revista de la Academia Norteamericana de la Lengua Española, 2020, vol. 9, n.º 17-8, pp. 451-66.
Salamanca, Elena. “Urdir la trama rota”. Centro Cultural de España en El Salvador, ccesv/lab, julio 2021, s/p., https://lab.ccesv.org/exposicion/urdir-la-trama-rota/
Salinas, Pedro. "Defensa de la carta misiva y de la correspondencia epistolar". El defensor. Ensayos, Universidad Nacional de Colombia, 1948, pp. 11-87.
Soto, Rodrigo. “Dos tigresas tristes”. Babelia, 2011, s/p., https://elpais.com/diario/2006/10/14/babelia/1160782759_850215.html
Velasco, Juan Martín. “El fenómeno místico, clave para la comprensión del hecho religioso y del ser humano”. Repensando la experiencia mística desde las ínsulas extrañas, editado por Luce López-Baralt, Trotta, 2013, pp. 17-61.
Von Bingen, Hildegarda. El libro de las obras divinas. Herder, 2007, http://www.hildegardiana.es/32divope.html
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Denise León

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The authors must adhere to the Creative Commons license called "Attribution - Non-Commercial - Share Alike CC BY-NC-SA", through which it is allowed to copy, reproduce, distribute, publicly communicate the work and generate derivative works, provided and when the original author is cited and acknowledged. However, it is not allowed to use the work or its possible derivative works for commercial purposes. The authors may establish additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal (for example, place it in an institutional repository or publish it in a book), with the acknowledgment of having been first published in this journal.
The publication of contents in this journal does not imply any royalty or charge for the contributors.