"Una publicación de artista es una tecnología multitudinaria”: collaboration exercises between humans and machines

DOI:

https://doi.org/10.19137/anclajes-2025-2934

Keywords:

Aceleraditxs, Broken English, Literary criticism, poetry, 21st Century

Abstract

Digital literature seeks to destabilize the figure of the author through collective creations, non-creative writing and automated textual productions, among other procedures. Beyond all the possibilities of co-authorship that technopoetics promote, this article analyzes, from a posthumanist perspective, a series of literary bots programmed by the collectives Broken English and Aceleraditxs as collaborations between humans and machines. Just as the concept of the Anthropocene weakens the distinction between the natural and the artificial, that is, between nature and culture, from a posthumanist perspective the world can be approached in terms of “networks” in which the human loses unity and privilege as an agent. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Anaclara Pugliese, Instituto de Estudios Críticos en Humanidades - Universidad Nacional de Rosario - Conicet

Profesora de Letras por la Universidad Nacional de Rosario. Actualmente cursa el Doctorado en Literatura y Estudios Críticos de la UNR en el marco de una Beca Doctoral del Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas, da clases en escuelas medias y colabora en revistas culturales y académicas escribiendo reseñas, crónicas y entrevistas.

References

@bot_de_colores, Twitter. https://twitter.com/bot_de_colores

@bot_de_sumas, Twitter. https://twitter.com/1botmas1bot

@bot_teorico, Twitter. https://twitter.com/bot_teorico

@bunnyborges, Twitter. https://twitter.com/bunnyborges

@emojimasemoji, Twitter. https://twitter.com/emojimasemoji

@feyjonabot, Twitter. https://twitter.com/feyjonabot

@malumasyntek, Twitter. https://twitter.com/malumasyntek

@queridobot. Twitter. https://twitter.com/queridobot

@sinestesiabot, Twitter. https://twitter.com/sinestesiabot

@un_bot_kawaii, Twitter. https://twitter.com/un_bot_kawaii

Bénabou, Marcel. Un aphorisme peut en cacher un autre. La Bibliothèque oulipienne, 1980.

Biset, Emmanuel. “Antropoceno”. Glosario de filosofía de la técnica. Coordinado por Diego Parente, Agustín Berti y Claudio Celis. La Cebra, 2022, pp. 46-50.

Braidotti, Rosi. Lo posthumano.​​ Traducido por Juan Carlos Gentile Vitale. Gedisa, 2015.

Breton, André y Philippe Soupault. Les Champs magnétiques. Gallimard, 1920.

Breton, André. Manifiestos del surrealismo. ​​Traducido por Aldo Pellegrini. Argonauta, 2001.

Carrión, Jorge et al. Los campos electromagnéticos. Teorías y prácticas de la escritura artificial. ​​Caja Negra, 2023.

Centro de Cultura Digital. “Bestiario de bots. Un acercamiento a las poéticas de la escritura automática”. Centro de Cultura Digital. 31 de agosto de 2017, ​​https://editorial.centroculturadigital.mx/articulo/bestiario-de-bots

Chakrabarty, Dipesh. Clima y Capital. La vida bajo el antropoceno. Traducido por Mary Luz Estupiñán, Mónica González García, Anaclet Pons y Raúl Rodríguez Freire. Mimesis, 2021.

Costa, Flavia. Tecnoceno. Algoritmos, biohackers y nuevas formas de vida. Taurus, 2021.

Crutzen, Paul y Eugene Stoermer. “The Anthropocene”, IGBP (International Geosphere-Biosphere Programme) Newsletter n.° 41, 2000, pp. 17-8.

Echen, Roberto. lo_fragmental. Para una pos-teoría del arte. ​​Los Ríos, 2022.

Fernández, Nahir. “Coevolución”. Glosario de filosofía de la técnica. Coordinado por Diego Parente, Agustín Berti y Claudio Celis. La Cebra, 2022, pp. ​​95-8.

Gainza Cortés, Carolina. “Arte generativo”. ​​Glosario de filosofía de la técnica. Coordinado por Diego Parente, Agustín Berti y Claudio Celis. La Cebra, 2022, pp. ​​66-9.

Gainza Cortés, Carolina. “Poéticas del exceso: estéticas digitales en el twitterbot Cumatron”. América sin Nombre, n.º 28, 2023, pp. 31-43, doi.org/10.14198/AMESN.21963

Herrera, Pierre, Martínez, David y Canek Zapata. Broken English, artefactos textuales. Entrevista. (19 de junio de 2018), https://noticias.canal22.org.mx/2018/06/19/broken-english-artefactos-textuales/

Herrera, Pierre. “‘Procesador de textos’: una entrevista con Pierre Herrera”. Entrevista realizada por Mixar López. Los Ángeles Times, 4 de abril de 2019, https://www.latimes.com/festival-de-libros-procesador-de-textos-una-entrevista-con-pierre-herrera-20190322-story.html

Kozak, Claudia. “Esos raros poemas nuevos. Teoría y crítica de la poesía digital latinoamericana”. El jardín de los poetas. Revista de teoría y crítica de poesía latinoamericana. Año III, n.° 4, primer semestre de 2017, pp. 1-20, https://fh.mdp.edu.ar/revistas/index.php/eljardindelospoetas/article/view/3494/3436

Kozak, Claudia. “Experimental Electronic Literature from the Souths. A Political Contribution to Critical and Creative Digital Humanities”. Electronic Book Review, January 2021, s/p., doi.org/10.7273/zd5g-zk30

Latour, Bruno. La esperanza de Pandora. Ensayos sobre la realidad de los estudios de la ciencia. Traducido por Tomás Fernández Aúz. Gedisa, 2001.

Latour, Bruno. Reensamblar lo social: una introducción en la teoría del actor-red. Traducido por Gabriel Zadunaisky. Manantial, 2008.

Lautréamont (Isidore Ducasse). Obras completas​​. Traducido por Aldo Pellegrini. ​​Argonauta, 2014.

León, Malena. “Creatividad técnica”. ​​Glosario de filosofía de la técnica, coordinado por Diego Parente, Agustín Berti y Claudio Celis. La Cebra, 2022, pp. ​​124-8.

Magallanes Udovicich, Mariana Loreta. “Actante”. Glosario de filosofía de la técnica, coordinado por Diego Parente, Agustín Berti y Claudio Celis. La Cebra, 2022, pp. ​​24-8.

Moore, Jason W, editor. Anthropocene or Capitalocene? Nature, History and the Crisis of Capitalism. ​​Kairos, 2016.

Olson, Marisa. Arte postinternet. Traducido por Paloma Checa-Gismero. Cocom Press, 2014.

Queneau, Raymond. Cent mille milliards de poèmes. Gallimard, 1961.

Sadin, Éric. La inteligencia artificial o el desafío del siglo. Traducido por Margarita Martínez. Caja Negra, 2023.

Sánchez Gómez, Laura. Literatura electrónica en español: planteamientos estéticos de la conectividad. Tesis doctoral. Universidad Complutense de Madrid, 2021, https://www.academia.edu/83709221/Literatura_electr%C3%B3nica_en_espa%C3%B1ol_planteamientos_est%C3%A9ticos_de_la_conectividad

Stratchey, Cristopher. Love letters, 1952, https://www.gingerbeardman.com/loveletter/

Svampa, Maristella. “El Antropoceno como diagnóstico y paradigma. Lecturas globales desde el Sur”. ​​Utopía y Praxis Latinoamericana, vol. 24, n.º 84, 2019, pp. 33-54, ​​https://www.redalyc.org/journal/279/27961130004/27961130004.pdf

Vaccari, Andrés. “Agencia material”. Glosario de filosofía de la técnica, coordinado por Diego Parente, Agustín Berti y Claudio Celis. La Cebra, 2022, pp. ​​36-9.

Vaccari, Andrés. “Posthumanismo”. Glosario de filosofía de la técnica, coordinado por Diego Parente, Agustín Berti y Claudio Celis. La Cebra, 2022, pp. 400-3.

Zapata, Canek. Jardín de bots, 2022, https://jardindebots.canekzapata.net/

Published

2025-09-01

How to Cite

Pugliese, A. (2025). "Una publicación de artista es una tecnología multitudinaria”: collaboration exercises between humans and machines. Anclajes , 29(3), 57–72. https://doi.org/10.19137/anclajes-2025-2934