Marosa di Giorgio and Juana Molina: employing voice as a tool

DOI:

https://doi.org/10.19137/anclajes-2025-29212

Keywords:

Marosa di Giorgio, Juana Molina, Literary Criticism, Southern Cone, 21st Century

Abstract

In 2008, the Argentine singer Juana Molina released the song “Los hongos de Marosa”, establishing a link with poet Marosa di Giorgio by taking up her topics and expressions. This article analyzes how the singer reworks the imaginative work of the poet from Salta starting from the notion of material imagination, and delves into the enunciative forms in which Molina's work of rewriting operates, by forming bodies open to other-than-human ontologies. To do this, we delve deeper into the singing of poetry (music) and poetry as ways that make it possible to diagram imaginations that enable a living and fragmentary materiality. We take up discussions around the material imagination in order to analyze the writing of Marosa di Giorgio in relation to the ideas of new materialisms, particularly on the basis of the Gaia Thesis. Finally, we discuss theories around the voice and how Juana Molina receives the work of Marosa di Giorgio to continue imagining other forms of life.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Tomás Siac, LAILaC - City University of New York - Centro de Investigaciones de la Facultad de Filosofía y Humanidades

Licenciado en Letras Modernas, en la orientación en estudios críticos del discurso, por la Universidad Nacional de Córdoba, Argentina. Doctorando en el departamento Latin American, Iberian and Latinx Cultures en Graduate Center en The City University of New York, Estados Unidos. Especialista en Literatura Barroca, Neobarroca y Neobarrosa Latinoamericana, Posthumanismo y Neomaterialismos con énfasis en la Tesis Gaia y la obra de Lynn Margulis. Ha publicado “Por una poética zoofílica en Marosa di Giorgio: repensar el estatuto animal en nuestra contemporaneidad” en el libro Emergencia de lo animal en el mundo contemporáneo (2025) (ILECA).

References

Agamben, Giorgio. Idea de la prosa. Adriana Hidalgo Editora, 2015.

Aït-Touati, Frédérique y Coccia, Emanuele. “Gaia, la vida en escena”. El grito de Gaia. Miluno, 2023, pp. 11-25.

Bajtín, Mijaíl. Estética de la creación verbal. Siglo XXI editores, 1982.

Barad, Kared. “No Small Matter: Mushroom Clouds, Ecologies of Nothingness, and Strange Topologies of Spacetimemattering”. Arts of living in a damaged planet, edited by Anna Tsing et al, The University of Minnesota Press, 2017, pp. G103-G20.

Bellessi, Diana. La pequeña voz del mundo. Caballo Negro Editora, 2023.

Cortes Rocca, Paola y Luz Horne. “La imaginación material. Restos, naturaleza y vida en la estética latinoamericana contemporánea”. Estudios de Teoría Literaria. Revista digital: artes, letras y humanidades, vol. 10, n.° 21, marzo 2021, pp. 4-15, https://fh.mdp.edu.ar/revistas/index.php/etl/article/view/4913

Di Giorgio, Marosa. “15”. Los papeles salvajes. Adriana Hidalgo Editora, 2018, p. 96. “Hongos (fragmento del film marosa)”. Youtube, subido por Magdalenaroter, 19 de mayo de 2010, www.youtube.com/watchv=xg83034ahqQ&ab_channel=magdalenaroter

Kamenszain, Tamara. Chicas en tiempos suspendidos. Eterna Cadencia Editora, 2021.

Latour, Bruno. ¿Dónde estoy? Una guía para habitar el planeta. Taurus, 2022

Latour, Bruno. Nunca fuimos modernos. Ensayos de antropología simétrica. Siglo Veintiuno Editores, 2007.

Lovelock, James y Lynn Margulis. Writing Gaia: The Scientific Correspondence of James Lovelock and Lynn Margulis, editado por B. Clarke y S. Dutreuil. University Press, 2022.

Lowenhaupt Tsing, Anna. Los hongos del fin del mundo. Sobre la posibilidad de vida en las ruinas capitalistas. Caja Negra Editora, 2023.

Margulis, Lynn, Dorion Sagan. Captando genomas. Una teoría sobre el origen de las especies. Editorial Kairós, 2003.

Milone, Gabriela. Luz de Labio. Ensayos de habla poética. Portaculturas, 2015.

Molina, Juana. “Los hongos de Marosa”. Un día, Domino Records, 2008.

Parker, Ingrid M. “Remebering in Our Amnesia, Seeing in Our Blindness”. Arts of living in a damaged planet, editado por Anna Tsing et al. The University of Minnesota Press, 2017, pp. M155-M68.

Porrúa, Ana. “La escucha y sus párpados”. Badebec, vol. 4, n.° 7, septiembre 2014, pp. 143-58, https://badebec.unr.edu.ar/index.php/badebec/article/view/96

Soto Calderón, Andrea. Imaginación material. Metales Pesados, 2022.

Suárez, Javier. “The importance of symbiosis in philosophy of biology: an analysis of the current debate on biological individuality and its historical roots”. Symbiosis, vol. 76, 2018, pp. 77–96, doi.org/10.1007/s13199-018-0556-1

Thompson, William Irving. “Prólogo”. Gaia. Implicaciones de la nueva biología. Editorial Kairós, 1992, pp. 7-10.

Published

2025-05-06

How to Cite

Siac, T. (2025). Marosa di Giorgio and Juana Molina: employing voice as a tool. Anclajes , 29(2), 165–177. https://doi.org/10.19137/anclajes-2025-29212