Homosocial shelters and the business of masculinity in Roberto Arlt's El juguete rabioso

DOI:

https://doi.org/10.19137/anclajes-2025-29210

Keywords:

Roberto Arlt, Argentinean literature, Gender studies, Homosociality, 20th century

Abstract

The humble social origin and the difficult economic situation suffered by Silvio Astier, the protagonist of Roberto Arlt’s novel El juguete rabioso (1926), obstruct his access to culture and keep him on the margins of certain social practices and conventions. Among them is the young man's inability to satisfy the standards of masculinity imposed by the hetero-patriarchal society of the time, often linked to the agency granted by possessing purchasing power. Unable to symbolically constitute himself as a “man,” Astier stagnates in an adolescent limbo that brings him frustration and surrounds him with cynicism. To counteract this precarious status, the boy develops strong homosocial ties with other male characters in whom he seeks refuge. This article offers a rereading of Roberto Arlt’s El juguete rabioso based on compound articulating axes ignored in critical approaches to this work, especially dealing with the intersection between social class and gender issues.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Salvador Gómez Barranco, The Graduate Center, CUNY

Doctor en Culturas Latinoamericanas, Ibéricas y Latinas por The Graduate Center (CUNY), Máster en Literatura Europa por la Universidad de Huelva, Master of Fine Arts (MFA) en Escritura Creativa por New York University y Licenciado en Periodismo por la Universidad de Sevilla. Ha enseñado en Hunter College, John Jay College, City College (EE. UU.), la Universidad de las Tres Gargantas (China) y ha colaborado con UNIR (España). Actualmente imparte cursos universitarios de cine y cultura contemporánea en CEA CAPA Barcelona y CIEE. Sus investigaciones han sido publicadas en revistas como Inti, Ciberletras o Quaderns de Filologia

References

Acocella, Joan. “Betrayal”, The New Yorker, 2009. http://www.newyorker.com/magazine/2009/08/03/betrayal-2

Arlt, Roberto. El juguete rabioso, edición y prólogo de Ricardo Piglia. Espasa Calpe, 1993.

Avellaneda, Andrés. “Construyendo el monstruo: modelos y subversiones en dos relatos (feministas) de aprendizaje”. Inti, n.° 40-41, 1994, pp. 219-31.

Barzani, Carlos Alberto. “Uranianos, invertidos y amorales. Homosexualidad e imaginarios sociales en Buenos Aires (1902-1954)”, Topía mayo, 2000. https://www.topia.com.ar/articulos/uranianos-invertidos-y-amorales

Bazán, Osvaldo. Historia de la homosexualidad en la Argentina. De la conquista de América al siglo XXI. Marea, 2004.

Castelnuovo, Elías. Memorias. Ediciones Culturales Argentinas, 1974.

Christie’s (casa de subastas): “Lot Notes: Konstantin Somov. The Boxer”. https://www.christies.com/en/lot/lot-5510012

Crespín Argañaraz, Alejandra. “El antihéroe en la novela El juguete rabioso, de Roberto Arlt”. Letralia 228, 2010. https://letralia.com/228/ensayo04.htm

De Diego, José Luis. “La novela de aprendizaje en Argentina. Primera parte”. Orbis Tertius, vol. 3, n.° 6, 1998, pp. 1-19.

Freud, Sigmund. “Sobre la conquista del fuego”. Sigmund Freud. Obras completas, tomo XXII, trad. José L. Etcheverry. Amorrortu, 1986, pp.169-78.

Gnutzmann, Rita. “El juguete rabioso: del aprendizaje a la escritura”. Revista de literaturas modernas, 32, 2002, pp. 67-89.

Gubar, Susan. Judas: A Biography. W. W. Norton & Company, 2009.

Hayes, Aden W. Roberto Arlt: la estrategia de su ficción. Támesis, 1981.

Jitrik, Noé. “Entre el dinero y el ser (lectura de El juguete rabioso de Roberto Arlt”. Dispositio 1.2, 1976, pp. 100-133.

Laera, Alejandra. Ficciones del dinero: Argentina, 1890-2001. Fondo de Cultura Económica, 2014.

Leland, Christopher T. The Generation of 1922, Fiction, and the Argentine Reality. Syracuse University Press, 1986.

Luciano (de Samosata). El parásito, El eunuco, Los amores y otros diálogos, trad. Rafael Cansinos Assens. Editorial América, 1921.

Masotta, Oscar. Sexo y traición en Roberto Arlt. Centro Editor de América Latina, 1982.

Ovidio. Metamorfosis, trad. Ely Leonetti. Austral, 2000.

Peralta, José Luis. Paisaje de varones. Genalogías del homoerotismo en la literatura argentina. Icaria, 2017.

Piglia, Ricardo. “Prólogo”. En El juguete rabioso de Roberto Arlt. Espasa Calpe, 1993.

Pombo, Marcelo. “Konstantin Somov, Retrato de Silvio Astier, la noche de la pensión, conversando con su compañero de cuarto (1933)”. Museo Argentino de Arte Regional (MAAR). Fotomontaje. 2010. https://www.flickriver.com/photos/museoargentinodearteregional/8090955921/

Prieto, Julio. “Los dos Saverios: delirio, poder y espectáculo en Roberto Arlt”. Iberoamericana, vol. 10, n.º 38, 2010, pp. 49-68.

Rubens, Pedro Pablo. “La muerte de Jacinto”. Óleo sobre tabla. Museo del Prado. 1636-1637.

Sedgwick, Eve Kosofsky. Between Men: English Literature and Male Homosocial Desire. Columbia University Press, 1985.

Shaw, Donald. “Don Segundo Sombra, El juguete rabioso and the Modernist Bildungsroman”. Revista de Estudios Hispánicos, vol. 41, n.° 3, 2007, pp. 387-99.

Somov, Konstantin. “The Boxer”. Pintura. 1933.

Published

2025-05-06

How to Cite

Gómez Barranco, S. (2025). Homosocial shelters and the business of masculinity in Roberto Arlt’s El juguete rabioso. Anclajes , 29(2), 135–147. https://doi.org/10.19137/anclajes-2025-29210