Montage and ideologies in Oriana
Keywords:
Venezuela - cine - filmación - películaAbstract
Este articulo examina la relación entre las técnicas cinematográficas empleadas por Fina Torres y las posibles ideologías contenidas en el filme Partiendo de la definición de montaje propuesta por Jacques Aumont y las ideas de Christian Metz sobre los sintagmas filmicos, el estudio de la pelicula propone ampliar estos conceptos para incluir los efectos del montaje entre segmentos enteros de la narración (los recuerdos de las protagonistas) y así establecer un fundamento para observar la manera en que el aspecto técnico induce una posición ideológica. El argumento principal del articulo sugiere que mientras la narrativa del filme está sujeta al montaje, la vida de Oriana puede leerse como un reto al esquema patriarcal. En cambio, al abandonarse el montaje como técnica predominante, y preferirse la puesta en escena. el contenido de la película responde a una postura conservadora y ratificadora del statu quo.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 Anclajes
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The authors must adhere to the Creative Commons license called "Attribution - Non-Commercial - Share Alike CC BY-NC-SA", through which it is allowed to copy, reproduce, distribute, publicly communicate the work and generate derivative works, provided and when the original author is cited and acknowledged. However, it is not allowed to use the work or its possible derivative works for commercial purposes. The authors may establish additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal (for example, place it in an institutional repository or publish it in a book), with the acknowledgment of having been first published in this journal.
The publication of contents in this journal does not imply any royalty or charge for the contributors.