TO MODELATE OR NOT TO MODELATE: THAT IS NOT THE QUESTION. IS THERE SOMETHING INTERMEDIATE?
Keywords:
possible realism, critical realism, methodology, ontology, in between positionAbstract
The present paper tries to show that in the discussion on whether it is better to model or not, to capture truth in the social world, that is not what is mainly being discussed. We put forward that the main question in this discussion is, essentially, ontological, not
methodological. As a representative of the “to model position” we will refer to Uskali Mäki’s Possible Realism, and as one of the “not to model position” we will consider Tony Lawson’s Critical Realism. What will be argued is that the main differences between these positions as regards methodology to access the social world, lie in the different ontologies about the social realm. It will also be introduced if there is any possibility of an “in between position”, or at least the chance of a dialogue between these different epistemological trends.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).