Senior year of high school: boundaries of youth reading practices

  • Melina Curia Universidad de Buenos Aires / Comisión Nacional de Bibliotecas Populares, Argentina
  • Pablo Nahuel di Napoli Instituto de Investigaciones en Ciencias de la Educación, Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires / Universidad Nacional de Quilmes/ Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas, Argentina

Keywords:

reading, boundary, identity, high school, students

Abstract

In this article the identifications surrounding reading practices and cultural appropriation processes of high school students are reconstructed. In the context of the post-COVID-19 pandemic and within the framework of a qualitative methodological strategy, semi-structured interviews were conducted during 2023 with 16 students from a state school in the city of La Plata, Buenos Aires province, Argentina. Through the conceptual category of boundary, the authors analyze the identifications as readers, the assessments of reading inside and outside of school, and reading interpellations and mediations. It also investigates the preferences and tensions around the reading medium: paper and screens. The choice of High-school Senior year is linked to the notion of boundary as it represents a space-time edge and transition. A tension was identified between the obligation and the taste for school and extracurricular readings. Based on these voices, concrete proposals are analyzed to generate opportunities and favorable conditions that motivate the habit of reading. Finally, some interpretative keys are presented to promote reading in schools spaces.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Melina Curia, Universidad de Buenos Aires / Comisión Nacional de Bibliotecas Populares, Argentina

Magister en Educación, Universidad Nacional de Quilmes (UNQ). Licenciada en Ciencias de la Comunicación, Facultad de Ciencias Sociales de la Universidad de Buenos Aires (FSOC, UBA). Diploma Superior en Ciencias Sociales con Mención en Lectura, Escritura y Educación, Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales (FLACSO). Docente de la Cátedra Comunicación y Educación de la carrera de Ciencias de la Comunicación, Facultad de Ciencias Sociales de la Universidad de Buenos Aires (FSOC, UBA). Coordina el área de capacitación, asistencia técnica y evaluación de proyectos en la Comisión Nacional de Bibliotecas Populares de la Secretaría de Cultura de la Nación (CONABIP).

Pablo Nahuel di Napoli, Instituto de Investigaciones en Ciencias de la Educación, Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires / Universidad Nacional de Quilmes/ Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas, Argentina

Doctor en Ciencias Sociales, Licenciado y Profesor en Sociología, Facultad de Ciencias Sociales de la Universidad de Buenos Aires. Investigador Adjunto del Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Dirige el Equipo de Investigación “Jóvenes y Escuelas Secundarias” y es coordinador del Programa de Extensión “Juventudes, convivencia, medios y tecnologías digitales en instituciones educativas” (Secretaría de Extensión Universitaria y Bienestar Estudiantil, Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires (SEUBE, FFyL, UBA). Docente de las asignaturas de Sociología de la Educación en la Carrera de Sociología de la Facultad de Ciencias Sociales (FSOC) y en el Departamento de Ciencias de la Educación de la Facultad de Filosofía y Letras (FFyL), ambas de la Universidad de Buenos Aires. También es docente del seminario Educación, Subjetividad e Identidad de la Maestría Virtual de Educación de la Universidad Nacional de Quilmes (UNQ).

Published

2025-12-22