The administration of Technical Eeducation in the last 20 years

  • Daniel Rubén Rey Universidad Nacional de Tres de Febrero, Argentina

Keywords:

technical education, educational policy, administration, legislation, educational reform

Abstract

The administration of technical education in Argentina presents an educational legislation linked to political, economic and social factors. In this case, the historical processes of the last twenty years allow us to understand the role of the national State in the framework of public policies. In this way, we can analyze the educational reform considering the centralization/decentralization of government policies. Regarding this, the complexity of the legal frameworks that regulate technical education in a federal country leads us to a network of regulatory changes that end up intertwining the management of the level. Therefore, we ask ourselves: in what way does the political-administrative organization of the educational system affect the reform of the Technical Professional modality in the area of the City of Buenos Aires? In this sense, we set out to examine the planning of the New Secondary School, especially in technical training. The importance of the events that occurred in this period of time becomes decisive for conceiving the future of technical education in said jurisdiction.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Daniel Rubén Rey, Universidad Nacional de Tres de Febrero, Argentina

Doctorando en Educación en el Programa Interuniversitario de Educación a cargo de la Universidad Nacional de San Martín, Universidad Nacional de Lanús y Universidad Nacional Tres de Febrero (2024) con el proyecto de tesis en proceso de evaluación. Magíster en Políticas y Administración de la Educación (2019) y Licenciado en Ciencias de la Educación (2010) en la Universidad Nacional Tres de Febrero. Especialista en Gestión y Conducción del Sistema Educativo y sus Instituciones (2012) en Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales. Asesor Técnico Pedagógico de la Dirección de Educación Técnica del Ministerio de Educación de la Ciudad Autónoma de Buenos Aires. En la docencia desempeñando el cargo de asesor pedagógico en dos escuelas secundarias de gestión estatal en la Ciudad de Buenos Aires durante 15 años. Con una antigüedad en el sistema educativo de 22 años, transitando diversos niveles: primaria, secundaria, adultos y adolescentes, institutos terciarios de formación docente. Desde el año 2019 participando en la Universidad Cámara Argentina de Comercio y Servicios en diversos proyectos de investigación vinculados a la reforma de la Nueva Escuela Secundaria.

Published

2025-12-22