Memory and voice of the illiterate women. Other lineages in Argentine literature
DOI:
https://doi.org/10.19137/anclajes-2025-2922Keywords:
Camila Sosa Villada, María Moreno, Gabriela Cabezón Cámara, Annie Ernaux, IlliteracyAbstract
The memory of illiterate women has a discontinuous presence in Argentine literature, although persistent throughout history. In recent years, gender studies, sexual dissidence and feminism have made more visible a popular or plebeian literary lineage in which authors such as María Moreno, Camila Sosa Villada or Gabriela Cabezón Cámara belong. We investigate her autobiographical writings, chronicles, autofictions and fictions, texts in which the configuration of what I called here women without letters or without a book appears. It is about analyzing the intimate, extimate and public inflections of those plebeian voices that permeate literate culture, imprinting their legacy on contemporary literature.
Downloads
References
Batticuore, Graciela. Lectoras del siglo XIX. Imaginarios y prácticas en la Argentina. Ampersand, 2017.
Batticuore, Graciela. “Lectura, escritura e intimidad. Historia de las mujeres sin letra”. Confluenze. Rivista Di Studi Iberoamericani, 2020, vol. 12, n.º 2, Universidad de Bologna, pp. 212- 30, https://doi.org/10.6092/issn.2036-0967/12177
Batticuore, Graciela. La mujer romántica. Lectoras, autoras y escritores en la Argentina (1830-1870). Sudamericana, 2023.
Batticuore, Graciela. “El canto feminista. Poética y política en Alfonsina Storni”. Aventuras de la cultura argentina. Siglo XXI editores, 2024, pp. 41-53.
Cabezón Cámara, Gabriela. Las aventuras de la China Iron. Random House, 2017.
Cambaceres, Eugenio. En la sangre. Norma, 2006.
Cané, Miguel. Juvenilia. Carlos Gerold, 1884.
Ernaux, Annie. El lugar. TusQuets Editores, 2022.
Ernaux, Annie. Los armarios vacíos. Traducido por Lydia Vázquez Jiménez. Cabaret Voltaire, 2023.
Gambaro, Griselda. El mar que nos trajo. Alfaguara, 2001.
Kamenzain, Tamara. Libros chiquitos. Ampersand, 2020.
Miller, Jacques Alain. Extimidad. Paidós, 2020.
Molloy, Sylvia. Acto de presencia. La escritura autobiográfica en Hispanoamérica. Fondo de Cultura Económica,1996.
Moreno, María. Vida de vivos. Conversaciones incidentales y retratos sin retocar. Sudamericana, 2005.
Moreno, María. Black out. Penguin Random House, 2017.
Moreno, María. Panfleto. Erótica y feminismo. Penguin Random House, 2018.
Moreno, María. “Catita, lo que no sabe, inventa”. A tontas y a locas. 17g editora, 2017, pp. 109-11.
Moreno, María. Contramarcha. Ampersand, 2020.
Moreno, María. El petiso orejudo (historia de un criminal). Tusquets, 2021.
Pastormerlo, Sergio. “Juvenilia, de Miguel Cané. Historia de un escritor fracasado”. Alp, n.º 4, Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación, Universidad Nacional de La Plata, 2001, pp.113-31.
Piglia, Ricardo. “Notas sobre Facundo”. Punto de vista, año 3, n.º 8, 1980, pp. 15-8.
Poletti, Syria. Gente conmigo. Eduvim, 2017.
Ramos, Julio. “Saber del otro: escritura y oralidad en el Facundo de D. F. Sarmiento”. Desencuentros de la modernidad en América Latina. Literatura y política en el siglo XIX, FCE, 1989, pp. 19-34.
Poletti, Syria. Gente conmigo. Eduvim, 2017.
Rosa, Nicolás. El arte del olvido. Puntosur, 1990.
Sarlo, Beatriz. La máquina cultural. Maestras, traductores y vanguardias. Planeta, 1998.
Sarmiento, Domingo F. Recuerdos de provincia. Kapeluz, 1966.
Sosa Villada, Camila. El viaje inútil. Ediciones DocumentA/Escénica, 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Graciela Batticuore

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The authors must adhere to the Creative Commons license called "Attribution - Non-Commercial - Share Alike CC BY-NC-SA", through which it is allowed to copy, reproduce, distribute, publicly communicate the work and generate derivative works, provided and when the original author is cited and acknowledged. However, it is not allowed to use the work or its possible derivative works for commercial purposes. The authors may establish additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal (for example, place it in an institutional repository or publish it in a book), with the acknowledgment of having been first published in this journal.
The publication of contents in this journal does not imply any royalty or charge for the contributors.