The slave as a demonic figure in Juana Manuela Gorriti’s “El ángel caído”
DOI:
https://doi.org/10.19137/anclajes-2025-2927Keywords:
Juana Manuela Gorriti, Argentine literature, Literary criticism, 19th Century, SlaveryAbstract
Paying attention to the singular construction of the slave Andrés in the story “El angel caído” (1862) by Juana Manuela Gorriti, published in La Revista de Lima and included three years later in Sueños y realidades (1865), allows us to notice that this subaltern subject is configured as threatening based on the elements that associate him, as anticipated in the title of the narrative, with evil and more particularly with the figure of Satan or Lucifer. It is proposed that Gorriti appropriates the satanic attributes exalted by the romantics to invest the slave and take advantage, in a relocation that intertwines with political, historical, and sexual contextual meanings, of the implications that this demonic figure, codified in literary terms, carries. The analysis will show that this does not respond to a demonizing logic, but to a complex effect of empathy and rejection, identification and repudiation.
Downloads
References
Aguirre, Carlos. Agentes de su propia libertad: los esclavos de Lima y la desintegración de la esclavitud: 1821-1854. Universidad Católica de Perú, 1993.
Alberto, Paulina Laura, et al. Voices of the Race: Black Newspapers in Latin America, 1870–1960. Cambridge University Press, 2022.
Anderson, Benedict. Comunidades imaginadas. Reflexiones sobre el origen y la difusión del nacionalismo. Fondo de Cultura Económica, 1993.
Ansolabehere, Pablo. “Pampa gótica: el origen del terror en la literatura argentina”. Miradas y saberes de lo monstruoso, compilado por Nora Domínguez et al., Editorial de la Facultad de Filosofía y Letras, UBA, 2011, pp. 59-68.
Arrelucea, Maribel y Cosamalón, Jesús. La presencia afrodescendiente en el Perú. Siglos XVI-XX. Ministerio de Cultura, 2015.
Batticuore, Graciela. “Violencia y violación en la literatura argentina. Las vueltas de la mujer cautiva”. Historia feminista de la literatura argentina. Vol 1: Mujeres en revolución. Otros comienzos, coordinado por Graciela Batticuore y María Vicens. EDUVIM, 2022, pp. 99-136.
Batticuore, Graciela. La mujer romántica: Lectoras, autoras y escritores en la Argentina, 1830-1870. Edhasa, 2005.
Braham, Persephone. From Amazons to Zombies: Monsters in Latin America. Bucknell University Press, 2015.
Buret, María Florencia. “Juana Manuela Gorriti y Cora Olivia: el problema de la esclavitud y la publicitación de Panoramas de la vida en La Ondina Del Plata”. Meridional. Revista Chilena De Estudios Latinoamericanos, n.º 7, oct. 2016, pp. 13-33, http://doi:10.5354/07194862.2016.43528
Casanova Vizcaíno, Sandra e Inés Ordiz, editoras. Latin American Gothic in Literature and Culture. Routledge, 2017.
Choderlos de Laclos, Pierre. Las relaciones peligrosas. Cátedra, 2005.
Crespo, Natalia. “La pluma por la patria: La tierra natal de Juana Manuela Gorriti”. Alba de América. Revista Literaria, vol. 30, n.º 57-8, jul. 2011, pp. 548-61.
Dabove, Juan Pablo. Nightmares of the lettered city: Banditry and literature in Latin America, 1816-1929. University of Pittsburgh Press, 2007.
De la Cruz, Sor Juana Inés. Obras completas. Editorial Porrúa, 1985.
Denegri, Francesca. El abanico y la cigarrera: la primera generación de mujeres ilustradas en el Perú. Instituto de Estudios Peruanos / Centro de la Mujer Peruana “Flora Tristán”, 1996.
Echeverría, Esteban. Obras escogidas. Editado y prologado por Beatriz Sarlo y Carlos Altamirano. Biblioteca Ayacucho, 1991.
Edwards, Erika Denise. Escondidas a plena vista. Las mujeres negras, la ley y la construcción de una República Argentina blanca. Prometeo, 2023.
Edwards, Justin y Sandra Vasconcelos, editores. Tropical Gothic in Literature and Culture: The Americas. Routledge, 2016.
Eljaiek-Rodríguez, Gabriel. Selva de fantasmas: el gótico en la literatura y el cine latinoamericanos. Editorial Pontificia Universidad Javeriana, 2017.
Gasparini, Sandra. Espectros de la ciencia: fantasías científicas de la Argentina del siglo XIX. Santiago Arcos, 2012.
Gómez de Avellaneda, Gertrudis. Sab. Instituto Cubano del Libro, 1973.
Gorriti, Juana Manuela. Sueños y realidades. Penguin Clásicos, 2019.
Manzano, Juan Francisco. Autobiografía de un esclavo. Biblioteca Omega Libre, 2018 [1836].
Milton, John. El paraíso perdido. Universidad de Cadiz, 1988.
Miseres, Vanesa. Mujeres en tránsito: Viaje, identidad y escritura en Sudamérica (1830-1910). UNC, Press Books, 2017.
Moraña, Mabel. El monstruo como máquina de guerra. Iberoamericana-Vervuert, 2017.
Moretti, Franco. “Dialectic of Fear”. Signs Taken for Wonders: Essays in the Sociology of Literary Forms. Verso, 2005, pp. 83-108.
Muchembled, Robert. Historia del diablo. Siglos XII-XX. Fondo de Cultura Económica, 2002.
Palma, Ricardo. Tradiciones peruanas. Ediciones Aguilar, 1968.
Parry, David. “As an Angel of Light: Satanic Rhetoric in Early Modern Literature and Theology”. The Hermeneutics of Hell: Visions and Representations of the Devil in World Literature, editado por Gregor Thuswaldner y Daniel Russ. Springer, 2017, pp. 47-71.
Praz, Mario. The Romantic Agony. Oxford University Press, 1970.
Radcliffe, Ann. Los misterios de Udolpho. Valdemar, 2012.
Rancière, Jacques. El reparto de lo sensible: estética y política. Prometeo, 2009.
Seifert, Marcos. “Traslados y cruces genéricos. Gótico, tragedia y política en ‘Si haces mal no esperes bien’ de Juana Manuela Gorriti”. Polifonía, vol. 2, n.º 1, 2012, pp. 138-46.
Seifert, Marcos. “Sueños y realidades góticas: excesos y espectros del terror rosista en algunos relatos de Juana Manuela Gorriti”. Badebec, vol. 3, n.º 6, 2014, pp. 186-205, https://doi.org/10.35305/b.v3i06.75
Shelley, Mary. Frankenstein. Colihue, 2006.
Velázquez Castro, Marcel. Las máscaras de la representación: el sujeto esclavista y las rutas del racismo en el Perú (1775-1895). Banco Central de Reserva del Perú, 2005.
Velázquez Castro, Marcel. “Periodización de la literatura afrohispanoamericana: retóricas de la (auto) representación, y figuras de autor y lector”. Letras, vol. 87, n.º 126, 2016, pp. 68-83, http://dx.doi.org/10.30920/letras.87.126.4
Walpole, Horace. El Castillo de Otranto. Bruguera, 1982 [1764].
Zucotti, Liliana. “Legados de guerra”. El ajuar de la patria. Ensayos críticos sobre Juana Manuela Gorriti, compilado por Cristina Iglesia. Feminaria Editora, 1993.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Marcos Seifert

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The authors must adhere to the Creative Commons license called "Attribution - Non-Commercial - Share Alike CC BY-NC-SA", through which it is allowed to copy, reproduce, distribute, publicly communicate the work and generate derivative works, provided and when the original author is cited and acknowledged. However, it is not allowed to use the work or its possible derivative works for commercial purposes. The authors may establish additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal (for example, place it in an institutional repository or publish it in a book), with the acknowledgment of having been first published in this journal.
The publication of contents in this journal does not imply any royalty or charge for the contributors.