Guidelines for Argentine Theatre in the Era of the Masses: Theatre, People, and Public Formation
DOI:
https://doi.org/10.19137/anclajes-2025-2923Keywords:
Theater, Argentine Literature, Cultural History, 20th Century, ArgentinaAbstract
In the early decades of the 20th century, the dramatic scene became a privileged platform where artistic practices characterized by their experimental and popular nature circulated. It reveals how the spoken word became a point of contention between the desired harmony of Enlightened aesthetic expressions and the dissonant quality of the people's stage proposals. Through publications and the press of the time, the process by which the consolidation of national theater involved the intervention of certain agents to shape the use of vocal delivery in dramatic texts is analyzed.
Comic monologues and poetic declamation are genres in which orality played a central role. The emergence of entertainment culture introduced a new way of circulating and disseminating these stage practices, challenging any form of regulation by cultural agents striving to stabilize the use of spoken language. Thus, theater functioned as a laboratory where artistic expressions negotiated the establishment of a national language.
Downloads
References
Bontempo, María Paula. Editorial Atlántida. Un continente de publicaciones, 1918-1936. Tesis doctoral. UDESA, 2012.
Borgatello, Montserrat. “El dolor de sentirse pájaros y no poder cantar: las declamadoras en el universo poético de Alemany Villa”. Mora, n.° 27, 2021, pp. 73-90.
Bragaglia, Antón Giulio. El nuevo teatro argentino. Hipótesis. Traducido por María Rosa Oliver. Roma, 1930.
Cañardo, Marina. Fábricas de músicas. Comienzos de la industria discográfica en la Argentina (1919-1930). Gourmet Musical, 2017.
Castellanos, Julio. El ridículo trágico. Bambalinas, 1921.
Cinco monólogos cómicos. El Entreacto. Revista Teatral, 1922.
monólogos interpretados por nuestros mejores artistas nacionales, El canta claro, s/f. Biblioteca Criolla en Instituto Ibero-Americano, Berlín.
monólogos populares, Linari & cia, s/f. Biblioteca Criolla en Instituto Ibero-Americano, Berlín.
“Descubrimiento de América”, 50 monólogos populares, Buenos Aires, 1925, pp. 68-9. Biblioteca Criolla en Instituto Ibero-Americano, Berlín.
“El código del duelo”, 50 monólogos populares, Buenos Aires, 1925, pp. 74-6, Biblioteca Criolla en Instituto Ibero-Americano, Berlín.
“El que protesta de los monólogos”, 50 monólogos cómicos, s/f, s/p, Biblioteca Criolla en Instituto Ibero-Americano, Berlín.
“Conferencia contra la mujer”. 50 monólogos cómicos, s/f, s/p, Biblioteca Criolla en Instituto Ibero-Americano, Berlín.
“El nuevo cañón”. 50 monólogos cómicos, s/f, s/p, Biblioteca Criolla en Instituto Ibero-Americano, Berlín.
García Velloso, Enrique, director. Amalia. 1914, Museo del Cine "Pablo Ducrós Hicken".
García Velloso, Enrique, Chin Yonk, Teatro de la Comedia, 1895.
García Velloso, Enrique. El arte del comediante. Ángel Estrada & Cía., 1926.
García Velloso, Enrique. El arte de la lectura y la declamación. Ángel Estrada & Cía., 1926.
Goldberg, Sarah, “Entertaining Culture: Mass Culture and Consumer Society in Argentina, 1898-1946”. Tesis de doctorado. Columbia University, 2016.
González Velasco, Carolina. "El género chico teatral: cambio y mixtura cultural en la Buenos Aires de los años '20". I Jornadas Nacionales de Historia Social. 30, 31 de mayo y 1 de junio de 2007. La Falda, Córdoba.
“La promesa de Pepita”. Atlántida. 21 de marzo 1918. s/p.
“Lengua de trapo”. 50 monólogos populares, Buenos Aires, 1925, p.16, Biblioteca Criolla en Instituto Ibero-Americano, Berlín.
Mazzaferro, Alina. La cultura de la celebridad. Una historia del star system en la Argentina. Eudeba, 2017.
Mazzioti, Nora. “Bambalinas: el auge de una modalidad teatral periodística”. Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes, 2009.
Monólogos populares, s/f, Biblioteca Criolla en Instituto Ibero-Americano, Berlín.
Monólogos selectos, s/f, Biblioteca Criolla en Instituto Ibero-Americano, Berlín.
Montaldo, Graciela. Zonas ciegas. Populismos y experimentos culturales en Argentina. Fondo de Cultura Económica, 2010.
Montaldo, Graciela. Museo del consumo. Archivos de la cultura de masas en Argentina. Fondo de Cultura Económica, 2016.
Mosca, Vittorio. “El teatro argentino que no ha visto Bragaglia”. Máscaras. Año I., n.° 1, 1931, s/p.
Seibel, Beatriz. Historia del teatro argentino: desde los rituales hasta 1930. Corregidor, 2006.
Terán, Oscar. Vida intelectual en el Buenos Aires fin-de-siglo: 1880-1910. Derivas de la "cultura científica”. Fondo de Cultura Económica, 2000.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Montserrat Borgatello

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The authors must adhere to the Creative Commons license called "Attribution - Non-Commercial - Share Alike CC BY-NC-SA", through which it is allowed to copy, reproduce, distribute, publicly communicate the work and generate derivative works, provided and when the original author is cited and acknowledged. However, it is not allowed to use the work or its possible derivative works for commercial purposes. The authors may establish additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal (for example, place it in an institutional repository or publish it in a book), with the acknowledgment of having been first published in this journal.
The publication of contents in this journal does not imply any royalty or charge for the contributors.