An approach to an aesthetic of disappropriation in Luis Othoniel Rosa’s Caja de fractales

DOI:

https://doi.org/10.19137/anclajes-2025-2929

Keywords:

Luis Othoniel Rosa, Caribbean literature, Novel, Anarchism, 21st Century

Abstract

To think about relationship between the Common and the Singular in literary works is a complex activity. To study it, this article analyzes the 2017 novel Caja de fractales, by Puerto Rican writer Luis Othoniel Rosa, in order to identify the procedures that account for literature’s double common nature: at the same time, a collective use of a tradition, which belongs to everyone and no one, and the transindividual product resulting from the singular work of a "group individual". In Rosa's case, special attention will be paid to procedures linked to the problems of intellectual property and its transgression, in the context of what the writer calls an "anarchist aesthetic" and what the Mexican writer Cristina Rivera Garza calls "poetics of disappropriation".

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ismael García, National Scientific and Technical Research Council

Profesor y Licenciado en Letras por la Universidad Nacional de Rosario. Actualmente se desempeña como Auxiliar Adscripto en la cátedra de Literatura Iberoamericana I de la carrera de Letras en la UNR. Se encuentra cursando el Doctorado en Literatura y Estudios Críticos en dicha Universidad. Su tema de tesis se titula “Usos de lo común y propiedad colectiva en la literatura latinoamericana actual. Las estrategias de escritura comunitaria de Luis Othoniel Rosa, Carlos Fonseca Suárez y Cristina Rivera Garza”.

References

Albújar-Escuredo, Miguel Angel. "Caja de fractales (2017), una propuesta de humanismo antropocénico en tiempo de ecocidio". Alambique. Revista académica de ciencia ficción y fantasía / Jornal acadêmico de ficção científica e fantasía, vol. 7, 2020, pp. 1-22. http://dx.doi.org/10.5038/2167-6577.7.2.2

Benjamin, Walter. El autor como productor. Itaca, 2004.

Borges, Jorge Luis. “Nueva refutación del tiempo”. Obras completas. 1923-1972. Emecé, 1974, pp. 754-71.

Danowski, Déborah y Viveiros de Castro, Eduardo. ¿Hay mundo por venir? Ensayo sobre Los miedos y los fines. Caja Negra, 2019.

Espósito, Roberto. Communitas. Origen y destino de la comunidad. Amorrortu, 2012.

Gaspar, Martín. La condición traductora: sobre los nuevos protagonistas de la literatura latinoamericana. Beatriz Viterbo, 2014.

Jameson, Fredric. Las semillas del tiempo. Trotta, 2000.

Perloff, Marjorie. El genio no original. Poesía por otros medios en el nuevo siglo. Greylock, 2019.

Pheng, Cheah. “What is a World?”. Routledge Handbook of Cosmopolitanism Studies, 2012, pp. 138-49. DOI: https://www.routledgehandbooks.com/doi/10.4324/9780203837139.ch11

Piglia, Ricardo. “La extradición”. Antología personal. Fondo de Cultura Económica, 2014, pp. 147-55.

Piglia, Ricardo. “Teoría del complot”. Antología personal. Fondo de Cultura Económica, 2014, pp. 99-118.

Proudhon, Pierre-Joseph. ¿Qué es la propiedad? Orbis, 1984.

Rama, Ángel. Las máscaras democráticas del modernismo. Fundación Ángel Rama, 1985.

Ramos Otero, Manuel. “Vivir del cuento”. Página en blanco y stacatto. Playor, 1998, pp. 49-68.

Rivera Garza, Cristina. Los muertos indóciles. Necroescrituras y desapropiación. Tusquets, 2013.

Rivera Garza, Cristina. Autobiografía del algodón. Random House, 2022.

Rosa, Luis Othoniel. Caja de fractales. Entropía, 2017.

Rosa, Luis Othoniel. Caja de fractales. La secta de los perros, 2018.

Rosa, Luis Othoniel. “Traiciones en El camino de Ida”. Cuadernos LIRICO, 2019, pp. 1-17. DOI: https://doi.org/10.4000/lirico.7670

Rosa, Luis Othoniel. Comienzos para una estética anarquista: Borges con Macedonio. 2da Ed. Corregidor, 2020.

Silva, Guadalupe. “Una rebelión fractal. La distopía caribeña de Luis Othoniel Rosa”. Revista Letral, n.° 27, 2021, pp. 260-69. http://dx.doi.org/10.30827/RL.v0i27.20777

Simondon, Gilbert. L’individuation psychique et collective. Aubier, 1989.

Virno, Paolo. “Los ángeles y el general intellect: La individuación en Duns Scoto y Gilbert Simondon”. Ambivalencia de la multitud. Tinta limón, 2011, pp. 171-90.

Published

2025-05-06

How to Cite

García, I. (2025). An approach to an aesthetic of disappropriation in Luis Othoniel Rosa’s Caja de fractales. Anclajes , 29(2), 121–134. https://doi.org/10.19137/anclajes-2025-2929