Gregorio Prieto: Self-portraits and Narcissism as an Affirmative Screen of Homosexual Identity

  • Jesús Martínez Oliva Facultad de Bellas Artes de la Universidad de Murcia

DOI:

https://doi.org/10.19137/anclajes-2024-2812

Keywords:

Gregorio Prieto, Self-portrait, Narcissism, Homosexual affirmation, Roman photographs

Abstract

One of the driving forces behind Gregorio Prieto's artistic production is a clear narcissistic impulse evident in the large number of self-portraits present both in his paintings and, above all, in the photographic series of his youth produced during his stay in Rome between 1928 and 1933. Through the screen of admiration for the classical world and the incorporation of avant-garde languages ―especially Surrealism― he constructed a sort of imagined biography in which the self-portrait functions as a form of affirmation of a self conscious of navigating in the realm of "difference". In contrast to some of his homosexual peers of his generation  ―such as Lorca or Cernuda― there is no sign in his work of an anguished or unsettling vision of the homosexual experience; on the contrary, his work achieves a radically avant-garde (homo)sexual disinhibition.

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Author Biography

Jesús Martínez Oliva, Facultad de Bellas Artes de la Universidad de Murcia

Profesor titular de Bellas Artes en la Universidad de Murcia. Ha investigado, tanto a nivel teórico como desde la práctica artística, la problemática de la articulación de las identidades masculinas desde la perspectiva del género y la sexualidad. Autor del ensayo El desaliento del guerrero. Representaciones de la masculinidad en el arte de los 80 y 90 (CENDEAC, 2005) y compilador, junto con Juan Vicente Aliaga, de Espejos y contraespejos. Trazos biográficos, diversidad sexual y arte en Hispanoamérica y España (Egales, 2022). Como artista, ha mostrado su trabajo en diversas exposiciones individuales (Fluidos discontinuos, Espai 13 de la Fundación Joan Miró, Barcelona, 1994: Jesús Martínez Oliva. Sujeciones, La Gallera, Valencia, 1998; Jesús Martínez Oliva, Sala Verónicas, Murcia, 2005; La escuela del miedo, Pepe Cobo, Madrid, 2010;  Ay voz secreta del amor oscuro, Fundación la Posta, Valencia, 2023), así como colectivas (Héroes caídos. Masculinidad y representación. Espai d’Art Contemporani de Castelló, 2002; The Gendered City. Urban Space and Gender Construction, Unit 2 Gallery, London Metropolitan University/Palacio Aguirre, Cuenca, 2004; En todas partes, políticas de la diferencia sexual en el arte, CGAC, 2009; The Fear Society, Pabellón de la urgencia, 53ª Bienal de Venecia, 2009; Genealogías feministas en el arte español: 1960-2010, Musac, 2012; Nuestro deseo es una revolución, Imágenes de la diversidad sexual en el estado español, Centro Centro, Madrid, 2017; Tiempos Convulsos. Historias y microhistorias en la colección del IVAM, IVAM, Valencia, 2019; Coreografías del género, CCCB, Barcelona, 2019).

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Published

2024-01-01

How to Cite

Martínez Oliva, J. (2024). Gregorio Prieto: Self-portraits and Narcissism as an Affirmative Screen of Homosexual Identity. Anclajes , 28(1), 13–30. https://doi.org/10.19137/anclajes-2024-2812