The recovery of the LGBTIQ+ memory prior to Pride through documentary film: La memoria homosexual as a case study

  • Alfredo Martínez Expósito University of Melbourne

DOI:

https://doi.org/10.19137/anclajes-2024-2817

Keywords:

Cultural memory, Documentary film, LGBT community, Pride, Homophobia

Abstract

The repression of sexual diversity prior to the advent of Pride is the subject of a growing number of documentary films released in the second decade of the 21st century, including Espino Diéguez’s La memoria homosexual (Homosexual Memory) (2019). An analysis of this documentary as a case study reveals that the enunciative strategies of the documentary genre are suitable for the recovery of a queer audiovisual memory capable of rescuing experiences of shame and oppression from perspectives more clearly aligned with Pride. This kind of recovery of historical memory casts a double temporality as the narrative of memorialized experiences is determined by discursive premises that belong to the present historical moment – a time in which a hegemonic democratic memory coexists with the hypernormalization of sexual diversity. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Alfredo Martínez Expósito, University of Melbourne

-

References

Before Stonewall. Dirigida por Greta Schiller y Robert Rosenberg. Before Stonewall Inc., Center for the Study of Filmed History, Alternative Media Information Center, 1985.

Berzosa, Alberto. Homoherejías fílmicas: cine homosexual subversivo en España en los años setenta y ochenta. Madrid, Brumaria, 2014.

Cinco pulgadas. Dirigida por Rosana Lorente y Pedro Moitinho. Salon Indien Films, 2018.

Conducta impropia. Dirigida por Néstor Almendros y Orlando Jiménez Leal. France 2, Les Films du Losange, 1984.

Desmontando armarios. Dirigida por Richard Zubelzu. Objetivo Family Producciones, 2020.

¡Dolores, guapa! Dirigida por Jesús Pascual. Antonio Bonilla, Sala46 World, 2021. Arnalte, Arturo. Redada de violetas: la represión de los homosexuales durante el franquismo. Madrid, La Esfera de los Libros, 2003.

El mismo amor, los mismos derechos. Dirigida por Rodrigo H. Vila. Cinema 7 Films, 2013.

El Olimpo vacío. Dirigida y producida por Carolina Azzi y Pablo Racioppi, 2013.

El puto inolvidable: vida de Carlos Jáuregui. Dirigida por Lucas Santa Ana. Sombracine Producciones, 2016.

El viaje de Carla. Dirigida por Fernando Olmeda. Olmedia, 2014.

En tránsito. Dirigida por Constanza Gallardo. Inefable, 2017.

Fouz-Hernández, Santiago. “Una historia propia: la memoria homosexual en España”. Journal of Iberian and Latin American Studies, vol. 13, n.º 1, 2007, pp. 97-103.

Fuera de juego. Dirigida por Richard Zubelzu. Objetivo Family Producciones, 2017.

Guerriller@s. Dirigida y producida por Montse Pujantell, 2010.

Hirsch, Marianne. “The Generation of Postmemory”. Poetics Today, vol. 29, n.º 1, 2008, pp.103-28.

Horvat, Anamarija. Screening Queer Memory: LGBTQ Pasts in Contemporary Film and Television. Londres y Nueva York, Bloomsbury Academic, 2021.

Huard, Geoffroy. Los invertidos: verdad, justicia y reparación para gais y transexuales bajo la dictadura franquista. Barcelona, Icaria, 2021.

Ignasi M. Dirigida por Ventura Pons. Els Films de la Rambla, Institut Català de les Empreses Culturals, Instituto de la Cinematogafía y de las Artes Audiovisuales, Televisió de Catalunya, 2013.

Jaime Gil de Biedma: retrato de un poeta. Dirigida por Inés García-Albi Gil de Biedma. Lavinia Productora, 2010.

La memoria homosexual: testimonios de libertad y represión. Dirigida por Espino Diéguez. Medina Media 4K, con la colaboración de Canal Sur, 2019.

Landsberg, Alison. Prosthetic Memory: The Transformation of American Remembrance in the Age of Mass Culture. Nueva York, Columbia University Press, 2004.

Las Chuntá. Dirigida por Genevieve Roudané. Proyecto Medusa, 2018.

Lemebel. Dirigida por Joanna Reposi Garibaldi. Señal Colombia, Solita Producciones, 2019.

Levy, Daniel y Natan Sznaider. The Holocaust and Memory in the Global Age. Philadelphia, Temple University Press, 2006.

Lira Saade, Carmen. “Soy el responsable de la persecución a homosexuales que hubo en Cuba: Fidel Castro”. La Jornada, 31 de agosto de 2010. https://www.jornada.com.mx/2010/08/31/mundo/026e1mun.

Love, Heather. Feeling Backward: Loss and the Politics of Queer History. Cambridge, Harvard University Press, 2007.

Martínez-Expósito, Alfredo. Disidencia e hipernormalización: estudios sobre sexualidad y masculinidades. Barcelona, Icaria, 2021.

Mira, Alberto. De Sodoma a Chueca: una historia cultural de la homosexualidad en España en el siglo XX. Barcelona y Madrid, Egales, 2004.

Mora, Víctor y Geoffroy Huard, editores. 40 años después: la despenalización de la homosexualidad en España. Investigación, memoria y experiencias. Barcelona y Madrid, Egales, 2019.

Nichols, Bill. Introduction to Documentary. Bloomington, Indiana University Press, 2017.

Nora, Pierre. Les Lieux de mémoire. París, Gallimard, 1984.

Ocaña, retrat intermitent. Dirigida por Ventura Pons. Prozesa, Teide P.C., 1978.

Olivera, Guillermo. “Reframing Identities in Argentine Documentary Cinema: The Emergence of LGBT People as Political Subjects in Rosa Patria (Loza, 2008-2009) and Putos peronistas (Cesatti, 2011)”. Latin American Perspectives, vol. 48, nº 2, 2021, pp. 155-75.

Olmeda, Fernando. El látigo y la pluma: homosexuales en la España de Franco. Madrid, Oberón, 2004.

Oroz, Elena y Santiago Lomas Martínez. “Documentales de temática(s) queer en España: una cartografía”. El documental en España: Historia, estética e identidad, editado por Casimiro Toreiro y Alejandro Alvarado. Madrid, Cátedra, 2023, pp. 305-14.

Padva, Gilad. Queer Nostalgia in Cinema and Pop Culture. Basingstoke, Palgrave Macmillan, 2014.

Peralta, Jorge Luis, editor. Antes del orgullo: recuperando la memoria gay. Barcelona y Madrid, Egales, 2019.

Pérez Sánchez, Gema. “Franco’s Spain, Queer Nation?”. Journal of Law Reform, vol. 33, n.º 3, 2000, pp. 359-403.

Perriam, Chris. Spanish Queer Cinema. Edinburgh, Edinburgh University Press, 2013.

Petit, Jordi. 25 años más: una perspectiva sobre el pasado, el presente y futuro del movimiento de gays, lesbianas, bisexuales y transexuales. Barcelona, Icaria, 2003.

Petit, Jordi. Vidas del arco iris: historias del ambiente. Barcelona, De Bolsillo, 2004.

Putos peronistas, cumbia del sentimiento. Dirigida por Rodolfo Cesatti. INCAA, Alucine, 2012.

Querida Nancy. Dirigida y producida por Olivia Peregrino, 2021.

Reading, Anna. “Identity, Memory and Cosmopolitanism: The Otherness of the Past and a Right to Memory?”. European Journal of Cultural Studies, vol. 14, n.º 4, 2011, pp. 379-94.

Ruby Rich, B. “After the New Queer Cinema: Intersectionality vs. Fascism”. The Oxford Handbook of Queer Cinema, editado por Ronald Gregg, Ronald y Amy Villarejo. New York, Oxford University Press, 2021, pp. 3-14.

Ruby Rich, B. New Queer Cinema: The Director’s Cut. Durham, Duke University Press, 2013.

Sexo y revolución. Dirigida por Ernesto Ardito. Virna y Ernesto Cine, 2021.

Subero, Gustavo. Queer Masculinities in Latin American Cinema: Male Bodies and Queer Representations. London, IB Tauris, 2014.

Te estoy amando locamente. Dirigida por Alejandro Marín. Escándalo Films, ESCAC Films, Zeta Studios, La Pepa Films, 2023.

The Celluloid Closet. Dirigida por Rob Epstein y Jeffrey Friedman. HBO, Channel 4, ZDF/Arte, Telling Pictures, Brillstein-Grey Entertainment, 1995.

The Pink Wall (El muro rosa). Dirigida por Julián Lara y Enrique del Pozo. Anthony Toffoli, 2010.

Traub, Valerie y David Halperin, editores. Gay Shame. Chicago, University of Chicago Press, 2009.

València, t’estime. Dirigida por Carlos Giménez. Gabriel Serrano, 2021.

Venkatesh, Vinodh. New Maricón Cinema: Outing Latin American Film. Austin, University of Texas Press, 2016.

Published

2024-01-01

How to Cite

Martínez Expósito, A. (2024). The recovery of the LGBTIQ+ memory prior to Pride through documentary film: La memoria homosexual as a case study. Anclajes , 28(1), 97–111. https://doi.org/10.19137/anclajes-2024-2817