Closed-waters: body, experience and writing in contemporary Argentine literatures

DOI:

https://doi.org/10.19137/anclajes-2023-2711

Keywords:

Contemporary literature, Argentine literature, Swimming, Materiality, Experience

Abstract

The narrative about swimmers in Subacuática, by Melina Pogorelsky; El interior afuera, by María Lobo, and Sodio, by Jorge Consiglio, rethink the relationship between the experience of water and the practice of writing often analyzed in studies on regionalism and other literatures of the natural. The difference is that these aquatic spaces are swimming pools located in an urban environment. If writing occurs in relation to place, space and material; its form and process change along with the spatial conditions and characteristics. The question that guides the analysis of the three swimming novels is about the narrative that the motion in and with the water of the pool produces. On the one hand, what stories the swimmers tell about the material experience of the body in water. On the other, how the bodily intersection between “closed water” and swimmers affects the materiality of writing. In a preliminary way, it can be established that, just as the body in water is the place of a transformation or a passage, writing is modified in search of ways to account for the experience of the fluid. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Mercedes Alonso, Universidad de Buenos Aires

Profesora, Licenciada y Doctora en Letras por la Universidad de Buenos Aires. Ha escrito y publicado numerosos artículos sobre literatura latinoamericana, literaturas comparadas y cine latinoamericano contemporáneo. Sus estudios de doctorado se enmarcaron en el proyecto “Literatura del río-mar: regionalismo en la narrativa rioplatense contemporánea”.  Ejerce la docencia en el Nivel Medio y en UNA-Audiovisuales.

References

Anderson, Jon. “Merging with the Medium? Knowing the Place of the Surfed Wave”. Water Worlds: Human Geographies of the Ocean, editado por Jon Anderson y Kimberley Peters, Surrey, Inglaterra, Ashgate, 2014, pp. 73-85.

Arancet Ruda, María Amelia. “Héctor Viel Temperley entrevisto”. Confabulaciones, Revista de Literaturas de la Argentina, vol. 3, n.° 6, jul.-dic. 2021, pp. 163-73, http://ojs.filo.unt.edu.ar/index.php/confabulaciones/article/view/479/364

Bachelard, Gaston. El agua y los sueños. Ensayo sobre la imaginación de la materia. 1942. México, Fondo de Cultura Económica, 1978.

Bender, Bert. Sea Brothers. The Tradition of American Sea Fiction from Moby Dick to the Present. Philadelphia, University of Pennsylvania Press, 1987.

Bizzio, Sergio. “La única entrevista”. Eterna Cadencia blog, 12 jun. 2017, https://www.eternacadencia.com.ar/blog/contenidos-originales/entrevistas/item/la-unica-entrevista-a-viel-temperley.html

Consiglio, Jorge. Sodio. Buenos Aires, Eterna Cadencia, 2021.

Corbin, Alain. “Reflexiones sobre el agua dulce, el agua salada y su historia”. Cuadernos LIRICO, n.°18, sept. 2018, pp. 1-15, https://doi.org/10.4000/lirico.4600

Jorge, Julia. “Tomar partido por el haiku”. Figuras de la intemperie. Panorámica de estéticas contemporáneas, compilado por Paula La Rocca y Ana Neuburger. Córdoba, Editorial de UNC, 2019, pp. 35-53.

Léger, Nathalie. Sobre Barbara Loden, traducido por Nathalie Greff-Santamaria y Horacio Maez. Buenos Aires, Chai, 2021.

Lobo, María. El interior afuera. Buenos Aires, Qeja, 2018.

Maccioni, Franca. “El mismo río, dos veces. Repetición y recomienzo en Ulrico Schmidl y Paraná Ra’anga”. Figuras de la intemperie. Panorámica de estéticas contemporáneas, compilado por Paula La Rocca y Ana Neuburger. Córdoba, Editorial de UNC, 2019, pp. 55-71.

Maccioni, Franca. “En el umbral de las voces anfibias: el imaginario acuático en la poesía argentina contemporánea”. Anclajes, año XX, n.° 2, may.-ago. 2016, pp. 33-50, http://dx.doi.org/10.19137/anclajes-2016-2023

Maccioni, Franca. “La voz anfibia. Algunas ideas en torno a la escritura del origen en la ‘trilogía del agua’ de Martín Rodríguez”. La obstinación de la escritura, compilado por Gabriela Milone. Córdoba, Postales Japonesas, 2007, pp. 47-60.

Molina, Hebe Beatriz y Fabiana Varela. Regionalismo literario: historia y crítica de un concepto problemático. Mendoza, UNCu, 2018, https://bdigital.uncu.edu.ar/objetos_digitales/11489/regionalismo-literario-molina-et-al.pdf

Nosotti, Mario. La casa de los pájaros. Notas sobre la vida y la libra de Juan L. Ortiz. Santa Fe, Universidad Nacional del Litoral, 2021.

Pogorelsky, Melina. Subacuática. Buenos Aires, Odelia, 2018.

Sarlo, Beatriz. Zona Saer. Santiago de Chile, Universidad Diego Portales, 2016.

Sosa, Carlos Hernán. “Un Tucumán sin villas: el universo narrativo de María Lobo”. Ponencia inédita, XX Congreso Nacional de Literaturas de la Argentina, Facultad de Ciencias Humanas, Universidad Nacional de La Pampa, Santa Rosa, 2019.

Viel Temperley, Héctor. Obra Completa. Buenos Aires, Ediciones del Dock, 2018.

Published

2023-01-01

How to Cite

Alonso, M. (2023). Closed-waters: body, experience and writing in contemporary Argentine literatures . Anclajes , 27(1), 1–17. https://doi.org/10.19137/anclajes-2023-2711