Acrobatics of the posthumous. Unpublished rewrites by Silvina Ocampo
DOI:
https://doi.org/10.19137/anclajes-2023-2713Keywords:
Silvina Ocampo, Argentine literature, Literary criticism, Twentieth century, ArgentinaAbstract
The first edition of Silvina Ocampo’s 1937 book, Viaje Olvidado, includes several handwritten, unpublished rewritings. Following our hypothesis, rather than corrections that restore meanings and certainties, they constitute a retraction, an intensified “return” to indeterminacy and ambiguity that characterizes the stories in the volume. To demonstrate this, we will analyze the author’s rewriting of four paradigmatic stories: “Cielo de claraboyas”, “La calle Sarandí”, “El retrato mal hecho” and “Los funámbulos”.
Downloads
References
Amícola, José. “Silvina Ocampo y la malséance”. La ronda y el antifaz. Lecturas críticas sobre Silvina Ocampo. Buenos Aires, Editorial de la Facultad de Filosofía y Letras, UBA, 2009, pp. 129-38.
Agamben, Giorgio. El fuego y el relato. Madrid, Sexto piso, 2016.
Biancotto, Natalia. “Silvina Ocampo: la locura como estética y como ética”. Eterna Cadencia Blog, ensayos, 24 mayo 2021, https://www.eternacadencia.com.ar/blog/ficcion/tag/Natalia%20Biancotto.html
Biancotto, Natalia. “Una insensatez de dibujo animado. Las formas del nonsense en Viaje olvidado, de Silvina Ocampo”. La Palabra, n.° 32, 2018, pp. 85-98, https://doi.org/10.19053/01218530.n32.2018.8166
Codaro, Laura. “La reescritura en la literatura infantil de Silvina Ocampo”. V Jornadas de Poéticas de la Literatura Argentina para Niños, 2013, s/p., https://jornadasplan.fahce.unlp.edu.ar/v-jornadas-2013/ponencias/a15.pdf
Cragnolini, Mónica. Derrida, un pensador del resto. Buenos Aires, La Cebra, 2008.
De la Pola, Ana Lozano. Temas y estructuras siniestras en las obras de Silvina Ocampo y Yoko Ogawa. Valencia, Arcibel editores, 2009.
Escobar Barrios, Leonardo. “El archivo de escritor y sus implicaciones en la noción de autor en Roberto Bolaño y Gabriel García Márquez”. Diseminaciones, vol. 2, n.° 4, julio-diciembre, Querétaro, Universidad Autónoma de Querétaro, 2019, pp. 111-25.
Genette, Gérard. Palimpsestos. La literatura en segundo grado. Madrid, Taurus, 1989.
González, Darío. El arte como interrogación. Estética y meta-estética. Rosario, Nube negra, 2020.
González, Darío. “La danza y el estatuto de la imagen”. Conferencia organizada por la cátedra de literatura alemana de la Facultad de Humanidades y Artes de la Universidad Nacional de Rosario, 29 octubre 2021, https://www.youtube.com/watch?v=uqro9y2ayAU
Magallanes, Romina. “Intersticios de lo póstumo. La escritura como exploración minúscula de sí en Ejércitos de la oscuridad de Silvina Ocampo”. Boletín 20, Centro de Estudios de Teoría y Crítica literaria, FHyA, Rosario, Universidad Nacional de Rosario, 2020, pp. 184-96.
Mattoni, Silvio. “Blanchot, la detención de Orfeo”. Revista Outra travessía, n.° 18, Programa de pós-graduação em Literatura, Universidade Federal de Santa Catarina, 2014, pp. 13-28, https://doi.org/10.5007/2176-8552.2015n18p13
Montequin, Ernesto. “Nota preliminar”. Las repeticiones y otros relatos inéditos, de Silvina Ocampo. Buenos Aires, Sudamericana, 2011, pp. 7-8.
Montequin, Ernesto. “Nota preliminar” y “Nota al texto”. Invenciones del recuerdo, de Silvina Ocampo. Buenos Aires, Sudamericana, 2006, pp. 181-83.
Montequin, Ernesto. “Nota preliminar”. La promesa, de Silvina Ocampo. Buenos Aires, Lumen, 2013, pp. 9-12.
Montequin, Ernesto. “Conversación con Romina Magallanes”. Buenos Aires, 2021. Inédito.
Montequin, Ernesto. “La figura en el tapiz. Entrevista con Ernesto Montequin, curador del archivo de Silvina Ocampo”. Boletín 21, Centro de Estudios de Teoría y Crítica literaria, Rosario, Facultad de Humanidades y Artes, Universidad Nacional de Rosario, pp. 119-36.
Nietzsche, Friedrich. Así habló Zarathustra. Buenos Aires, Alianza, 2021.
Ocampo, Silvina. Viaje olvidado. Buenos Aires, Sur, 1937.
Ocampo, Silvina. Invenciones del recuerdo. Buenos Aires, Sudamericana, 2006.
Ocampo, Silvina. Ejércitos de la oscuridad. Buenos Aires, Sudamericana, 2008.
Ocampo, Silvina. La torre sin fin. Buenos. Aires, Sudamericana, 2007.
Ocampo, Silvina. Las repeticiones y otros relatos inéditos. Buenos Aires, Lumen, 2011.
Ocampo, Silvina. La promesa. Buenos Aires, Lumen, 2013.
Ocampo, Silvina. El dibujo del tiempo. Recuerdos, prólogos, entrevistas. Buenos Aires, Lumen, 2014.
Ocampo, Silvina. Cuentos completos. Buenos Aires, Emecé, 2020.
Peralta, Jorge. “Lirismo, autobiografía y autoficción en Viaje olvidado, de Silvina Ocampo”. Piedra y Canto. Cuadernos del CELIM, n.º 11-2, 2006, pp. 131-45.
Podlubne, Judith. Escritores de Sur. Los Inicios literarios de José Bianco y Silvina Ocampo. Beatriz Viterbo, Rosario, 2013.
Podlubne, Judith. “La visión de la infancia en los cuentos de Silvina Ocampo”. Confluenze, vol. 5, n.º 2, 2013, pp. 97-106.
Roger, Julien. “Infancias en crisis. Norah Lange y Silvina Ocampo”. Cuadernos Lirico, n.° 11, 2014, pp. 1-11, https://doi.org/10.4000/lirico.1746
Rossi, María Julia. “Una ‘fidelidad involuntaria’: la reescritura en Silvina Ocampo”. Saga. Revista de Letras, n.° 7, 2017, pp. 1-23, https://doi.org/10.35305/sa.vi7.40
Serra Bradford, Matías. “Nunca una vida sola”. Cuadernos lirico, n.° 22, 2021, pp. 1-12, https://doi.org/10.4000/lirico.10006
Tomassini, Graciela. El espejo de Cornelia. La obra cuentística de Silvina Ocampo. Buenos Aires, Plus Ultra, 1995.
Valenti, Nora. “El camino de la reescritura en algunos cuentos de amor de Silvina Ocampo”. Atti de XX Convegno, Associazione Ispanisti Italiani, vol. 1, 2002, pp. 445-58.
Ulla, Noemí. Encuentros con Silvina Ocampo. Buenos Aires, Editorial de Belgrano, 1982.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The authors must adhere to the Creative Commons license called "Attribution - Non-Commercial - Share Alike CC BY-NC-SA", through which it is allowed to copy, reproduce, distribute, publicly communicate the work and generate derivative works, provided and when the original author is cited and acknowledged. However, it is not allowed to use the work or its possible derivative works for commercial purposes. The authors may establish additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal (for example, place it in an institutional repository or publish it in a book), with the acknowledgment of having been first published in this journal.
The publication of contents in this journal does not imply any royalty or charge for the contributors.