Tempo, Scale, Times: The Long Duration Narrative of Tamara Kamenszain

DOI:

https://doi.org/10.19137/anclajes-2022-2613

Keywords:

Tamara Kamenszain, Contemporary Argentine poetry, Contemporary Argentine Narrative, Contemporary Argentine essay, Temporalities

Abstract

The edition of La novela de la poesía (2012) already made evident two fundamental issues in Tamara Kamenszain's writing: on the one hand, a specific inscription of the passage poetry/novel/essay; on the other, the book (the edition, the support, the object) as a link. More recently, El libro de Tamar (2018) and Libros chiquitos (2020) illuminate in a special way two other constitutive aspects of the process: one, the temporal spiral between the program of the 70s and the present of writing, which converts the series in a long duration narrative; two, the problem of limits in the form of scale. In this paper I propose to read, at the intersection of El libro de Tamar and Libros chiquitos, three scenes as inflections in a long duration story with the test of time and limits: the tempo of the prose (the writing of the poem as the rhythm of the narrative and the prose as the distillation of the real of the verse), the magnitudes of the book (the book and the masterpiece of the 70s, the poetics of the little books as a inflection of the contemporary sublime), the intersection between the inscription of the present and the creation of a community.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Sandra Contreras, Instituto de Estudios Críticos en Humanidades, IECH, UNR-CONICETUniversidad Nacional de Rosario / CONICET

Doctora por la Universidad de Buenos Aires y Profesora Titular de Literatura Argentina I en la Universidad Nacional de Rosario, donde también dirige el Doctorado en Literatura y Estudios Críticos. Es Investigadora Principal en CONICET, donde actualmente dirige el Instituto de Estudios Críticos en Humanidades (IECH). Publicó los libros Las vueltas de César Aira (Beatriz Viterbo Editora, 2002) y En torno al realismo y otros ensayos (Nube Negra Editora, 2018), además de diversos artículos sobre ficción argentina contemporánea y narrativas de larga duración. Participó de la Historia Crítica de la Literatura Argentina, dirigida por Noé Jitrik con tres capítulos sobre Benito Lynch, Lucio V. Mansilla y  Sarmiento. También editó, con prólogo y selección a su cargo, El excursionista del planeta. Escritos de viaje,  de Lucio V. Mansilla (Fondo de Cultura Económica, 2012), donde se reúnen por primera vez una buena porción de textos desconocidos del autor. Desde su fundación en 1991 y hasta el año 2013 fue una de las directoras de la editorial Beatriz Viterbo.

References

Agamben, Giorgio. Idea de la prosa. Buenos Aires, Adriana Hidalgo, 2015.

Cámara, Mario. “¿Cuál es el otro lado del poema?”, https://www.eternacadencia.com.ar/blog/editorial/presentaciones/item/cual-es-el-otro-lado-del-poema.html

Crary, Jonathan. 24/7. El capitalismo tardío y el fin del sueño. Buenos Aires, Paidós, 2015.

Derrida, Jacques. Mal de archivo. Una impresión freudiana. Madrid, Editorial Trotta, 1997.

Garramuño, Florencia. Mundos en común. Ensayos sobre la inespecificidad en el arte. Buenos Aires, Fondo de Cultura Económica, 2015.

Kamenszain, Tamara. “Los límites del poema-libro”. Dispositio, n.º 1, 1975, 78-81.

Kamenszain, Tamara. Historias de amor (y otros ensayos sobre poesía). Buenos Aires, Paidós, 2000.

Kamenszain, Tamara. La boca del testimonio. Lo que dice la poesía. Buenos Aires, Editorial Norma, 2007.

Kamenszain, Tamara. La novela de la poesía. Poesía reunida. Buenos Aires, Adriana Hidalgo, 2012.

Kamenszain, Tamara. El libro de los divanes. Buenos Aires, Adriana Hidalgo, 2014.

Kamenszain, Tamara. Una intimidad inofensiva. Los que escriben con lo que hay. Buenos Aires, Eterna Cadencia, 2016.

Kamenszain, Tamara. El libro de Tamar. Buenos Aires, Eterna Cadencia, 2018.

Kamenszain, Tamara. Libros chiquitos. Buenos Aires, Ampersand, 2020.

Kanzepolsky, Adriana: “¿‘Un paso de prosa’? El libro de Tamar de Tamara Kamenszain”. El jardín de los poetas. Año VI, n.º 10, primer semestre 2020, 9-23.

Knausgård, Karl Ove. Fin. Mi lucha: 6. Barcelona, Anagrama, 2011.

Laera, Alejandra. “El pase”. BazarAmericano, mar.-abr. 2016.

Libertella, Héctor. La arquitectura del fantasma. Una autobiografía. Buenos Aires, Santiago Arcos, 2006.

Ludmer, Josefina. Aquí América latina. Una especulación. Buenos Aires, Eterna Cadencia, 2010.

Lyotard, Jean-Francois. Lo inhumano. Charlas sobre el tiempo. Buenos Aires, Manantial, 1998.

Moreno, María. Black out. Buenos Aires, Penguin Random House, 2016.

Moreno, María. “La musa freudiana”. Tamara Kamenszain. El libro de los divanes. Buenos Aires, Adriana Hidalgo, 2015, 7-21.

Piglia, Ricardo. Los diarios de Emilio Renzi. Años de formación. Buenos Aires, Anagrama, 2015.

Piglia, Ricardo. Los diarios de Emilio Renzi. Los años felices. Buenos Aires, Anagrama, 2016.

Piglia, Ricardo. Los diarios de Emilio Renzi. Años de formación. Buenos Aires, Anagrama, 2017.

Schwarzbök, Silvia. “La pérdida de lo sublime. Consideraciones sobre la estética y el tamaño”. En Otra parte, n.º 15, primavera 2018, pp. 55-59.

Strafacce, Ricardo. Osvaldo Lamborghini. Una biografía. Buenos Aires, Mansalva, 2008.

Published

2022-01-01

How to Cite

Contreras, S. (2022). Tempo, Scale, Times: The Long Duration Narrative of Tamara Kamenszain. Anclajes , 26(1), 21–35. https://doi.org/10.19137/anclajes-2022-2613