Tempo, Scale, Times: The Long Duration Narrative of Tamara Kamenszain
DOI:
https://doi.org/10.19137/anclajes-2022-2613Keywords:
Tamara Kamenszain, Contemporary Argentine poetry, Contemporary Argentine Narrative, Contemporary Argentine essay, TemporalitiesAbstract
The edition of La novela de la poesía (2012) already made evident two fundamental issues in Tamara Kamenszain's writing: on the one hand, a specific inscription of the passage poetry/novel/essay; on the other, the book (the edition, the support, the object) as a link. More recently, El libro de Tamar (2018) and Libros chiquitos (2020) illuminate in a special way two other constitutive aspects of the process: one, the temporal spiral between the program of the 70s and the present of writing, which converts the series in a long duration narrative; two, the problem of limits in the form of scale. In this paper I propose to read, at the intersection of El libro de Tamar and Libros chiquitos, three scenes as inflections in a long duration story with the test of time and limits: the tempo of the prose (the writing of the poem as the rhythm of the narrative and the prose as the distillation of the real of the verse), the magnitudes of the book (the book and the masterpiece of the 70s, the poetics of the little books as a inflection of the contemporary sublime), the intersection between the inscription of the present and the creation of a community.
Downloads
References
Agamben, Giorgio. Idea de la prosa. Buenos Aires, Adriana Hidalgo, 2015.
Cámara, Mario. “¿Cuál es el otro lado del poema?”, https://www.eternacadencia.com.ar/blog/editorial/presentaciones/item/cual-es-el-otro-lado-del-poema.html
Crary, Jonathan. 24/7. El capitalismo tardío y el fin del sueño. Buenos Aires, Paidós, 2015.
Derrida, Jacques. Mal de archivo. Una impresión freudiana. Madrid, Editorial Trotta, 1997.
Garramuño, Florencia. Mundos en común. Ensayos sobre la inespecificidad en el arte. Buenos Aires, Fondo de Cultura Económica, 2015.
Kamenszain, Tamara. “Los límites del poema-libro”. Dispositio, n.º 1, 1975, 78-81.
Kamenszain, Tamara. Historias de amor (y otros ensayos sobre poesía). Buenos Aires, Paidós, 2000.
Kamenszain, Tamara. La boca del testimonio. Lo que dice la poesía. Buenos Aires, Editorial Norma, 2007.
Kamenszain, Tamara. La novela de la poesía. Poesía reunida. Buenos Aires, Adriana Hidalgo, 2012.
Kamenszain, Tamara. El libro de los divanes. Buenos Aires, Adriana Hidalgo, 2014.
Kamenszain, Tamara. Una intimidad inofensiva. Los que escriben con lo que hay. Buenos Aires, Eterna Cadencia, 2016.
Kamenszain, Tamara. El libro de Tamar. Buenos Aires, Eterna Cadencia, 2018.
Kamenszain, Tamara. Libros chiquitos. Buenos Aires, Ampersand, 2020.
Kanzepolsky, Adriana: “¿‘Un paso de prosa’? El libro de Tamar de Tamara Kamenszain”. El jardín de los poetas. Año VI, n.º 10, primer semestre 2020, 9-23.
Knausgård, Karl Ove. Fin. Mi lucha: 6. Barcelona, Anagrama, 2011.
Laera, Alejandra. “El pase”. BazarAmericano, mar.-abr. 2016.
Libertella, Héctor. La arquitectura del fantasma. Una autobiografía. Buenos Aires, Santiago Arcos, 2006.
Ludmer, Josefina. Aquí América latina. Una especulación. Buenos Aires, Eterna Cadencia, 2010.
Lyotard, Jean-Francois. Lo inhumano. Charlas sobre el tiempo. Buenos Aires, Manantial, 1998.
Moreno, María. Black out. Buenos Aires, Penguin Random House, 2016.
Moreno, María. “La musa freudiana”. Tamara Kamenszain. El libro de los divanes. Buenos Aires, Adriana Hidalgo, 2015, 7-21.
Piglia, Ricardo. Los diarios de Emilio Renzi. Años de formación. Buenos Aires, Anagrama, 2015.
Piglia, Ricardo. Los diarios de Emilio Renzi. Los años felices. Buenos Aires, Anagrama, 2016.
Piglia, Ricardo. Los diarios de Emilio Renzi. Años de formación. Buenos Aires, Anagrama, 2017.
Schwarzbök, Silvia. “La pérdida de lo sublime. Consideraciones sobre la estética y el tamaño”. En Otra parte, n.º 15, primavera 2018, pp. 55-59.
Strafacce, Ricardo. Osvaldo Lamborghini. Una biografía. Buenos Aires, Mansalva, 2008.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The authors must adhere to the Creative Commons license called "Attribution - Non-Commercial - Share Alike CC BY-NC-SA", through which it is allowed to copy, reproduce, distribute, publicly communicate the work and generate derivative works, provided and when the original author is cited and acknowledged. However, it is not allowed to use the work or its possible derivative works for commercial purposes. The authors may establish additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal (for example, place it in an institutional repository or publish it in a book), with the acknowledgment of having been first published in this journal.
The publication of contents in this journal does not imply any royalty or charge for the contributors.